Roskilde Festival: Charli XCX fik uventet besøg til sin intense klubkoncert
For ikke længe siden var Charli XCX stadig et lidt nichet popnavn for kendere. Men noget har ændret sig. For da hun gik på scenen fredag aften, var det store Arena-telt proppet til randen med grønt klædte fans, der ravede, svedte, skrålede og græd ved synet af verdens måske hotteste popstjerne og it-girl lige nu.
Forklaringen ligger i hendes blot en måned gamle album, ’Brat’. På trods af at det er et af hendes mest kantede, klubbede og kompromisløse, har det opnået enorm kommerciel succes, og internettet er kogt over med den neongrønne farve fra albummets cover og brat summer-captions.
På ’Brat’ er Charli er den uopdragne, ærlige, selvcentrerede men stadig dragende main character-girl, som vi alle ville ønske, vi turde være lidt mere som, og nok derfor har albummet vakt så stor genklang på så kort tid.
Hun indtog scenen efter en lille forsinkelse og skød et maksimalistisk rave-sæt i gang med ’360’ efterfulgt af en vanvittig A-liste-gæst. Mens de fleste stadig var overvældede over at se hovedpersonen i levende live, kom Caroline Polachek nemlig ind på scenen og sammen leverede de Charlis remix af ’Welcome To My Island’ med synkron macarena-koreografi foran et ekstatisk publikum.
Herfra fortsatte Charli alene på scenen, primært med sange fra det nye album og få afstikkere som ’Boys’, ’Track 10’, ’Unlock It’ og ’Vroom Vroom’, der efterhånden er kanon i Charli-land.
Energien var hård, kompromisløs og ekstatisk fra start til slut, og hendes mere sårbare side blev ikke blottet på noget tidspunkt. Man savnede måske et enkelt inderligt øjeblik eller to undervejs, men samtidig matchede den høje energi perfekt hendes minimalistiske sceneshow.
For Charlis eneste virkemiddel på scenen var hende selv – og et kamera der cirklede om hende, imens hun sang direkte ind i det, og billederne blev blæst op på storskærmene. Meget lig Rosalías optræden på selvsamme scene sidste år. Det simple greb understregede den main character-mani, der gennemsyrer store dele af de nye sange.
Den bratty attitude og ikkeeksisterende beskedenhed gjorde Charli fuldstændig bjergtagende på scenen. Det var vidunderligt at se hende udleve den ravede og klubbede energi, der er så stor en del af hendes dna.
Koncerten føltes som noget, der var designet til en lille tætpakket klub, men Charlis energi og publikums overvældende opbakning fyldte hele teltet, og intensiteten nåede et højdepunkt på ’Guess’ og ’365’. Derefter sluttede Charli med de crowdpleasende ’Vroom Vroom’ og Icona Pop-samarbejdet ’I Love It’.
Brat summer er kun lige begyndt, og Danmark er tydeligvis blevet ramt af dens hedebølge.