Den dårlige nyhed er, at det stadig går dårligt.
Det stod klart allerede i september, da nye tal fra musikrettighedsorganisationen Koda endnu en gang viste en massiv skævvridning mellem mandlige og kvindelige musikere i udbetalingen af penge, og det var også konklusionen, da DR igen i år inviterede til topmøde om kønsubalancen i dansk musik under overskriften ’Kvinder i musikken’.
Et topmøde, som især kredsede om DR-dokumentaren ’Sexisme i musikbranchen’, der tidligere i år skabte røre i medierne, og hvis to store afsløringer af Martin Brygmann og Claes Antonsen som krænkere både de medvirkende og musikbranchen som helhed stadig lever i efterdønningerne af.
Næsten 400 mennesker var tirsdag eftermiddag samlet i DR Koncerthusets Studie 2, herunder pladeselskabsdirektører, festivaldirektører og andre af branchens tungeste spillere, mens også politikerne var mødt talstærkt op med blandt andre landets fungerende kulturminister, Christina Egelund.
Og så var der selvfølgelig de udøvende musikere. Fra producer og sangskriver Stine Kinck, der lige for tiden har stor succes med internationale sync-kampagner, til AySay-forsangeren Luna Ersahin, der lukkede arrangementet med en hjertevarm minikoncert spillet på sin selverklærede »mærkelige guitar«, den tyrkiske saz.
Det var et af flere øjeblikke til årets arrangement, hvor man mærkede en gnist af håb på trods af de stillestående statistiker. Et andet var, da Ralf Richardt Strøbech, chef for DR Musik, kunne afsløre, at afspilningerne af dansk musik med en kvindelig hovedkunstner på DR’s radiokanaler er steget fra 35 til 48 procent siden 2020.
Moralen må være, at resultaterne nok skal komme, hvis blot man er villig til at arbejde målrettet, og der var da også mange gode pointer og velmenende budskaber i løbet af de fem timer, mødet varede. Men også meget varm luft og uforpligtende snak, som det ofte går, når der er et ansvar, der skal placeres.
Her er fem citater, der for alvor skar igennem.
1. »Det er nedslående, det er trist, og det er bare ikke godt nok«
Loui Törnqvist, forperson i Koda
Så enkelt kan det siges. Kommentaren faldt under dagens første oplæg, efter Loui Törnqvist havde præsenteret endnu en omgang deprimerende data fra Koda, der har svært ved at spore en positiv udvikling i løbet af de seneste fem år, hvad angår udbetalingerne fra streamning, radio og tv.
Det ene lyspunkt er radioområdet, hvor kvindernes andel af udbetalingerne – som en direkte konsekvens af DR’s tiltag om at spille flere kvindelige kunstnere på deres kanaler, påpegede forpersonen – er steget fra 11 til 17 procent over de seneste fem år.
Men hvad angår de resterende udbetalinger står tingene så godt som stille, og i visse henseender går udviklingen endda tilbage for kvinderne.
2. »Unless you’re actively including, you’re unconsciously excluding«
Caroline Farberger, forretningskvinde
Kender man ikke Caroline Farberger, er hun den første topchef i Sverige, der har skiftet køn, og hun er således en af de få, der har prøvet at være både mand og kvinde på den samme arbejdsplads.
Tirsdag eftermiddag gik hun fuld TED-Talk med et lige dele sjovt og rørende oplæg om de mange ahaoplevelser, hun har haft, siden hun i 2018 sprang ud som transkønnet. Godt nok i forsikrings- og ikke musikbranchen, men stadig i en branche domineret af mænd.
Medmindre du aktivt inkluderer, ekskluderer du ubevidst, lød Farbergers tilbagevendende motto, der ligesom resten af oplægget i dagens anledning var blevet oversat til engelsk. En fin reminder om, at vi ikke må lade det blive ved snakken, hvis vi vil komme kønsubalancen til livs. Det kræver aktiv handling.
3. »Det var min røv og mine læderbukser«
Mathilde Falch, musiker
Én scene i DR’s sexismedokumentar løb med meget af opmærksomheden: Nemlig den, hvor Mathilde Falch fortæller, hvordan et på det tidspunkt endnu unavngivet medlem af husbandet i ’Toppen af poppen’ under hendes medvirken i programmet kommenterede på hendes røv i læderbukser.
Tirsdag eftermiddag blev scenen endda refereret i åbningstalen, før Falch – indehaveren af røven og læderbukserne, som hun med et glimt i øjet mindede os om – kom på scenen til en paneldebat om mediernes rolle.
Her understregede hun, at problemet stikker langt dybere end hendes egne erfaringer, og at alt ikke må handle om personsager. Vi er ikke i mål, bare fordi hendes egen krænker har trukket sig fra The Antonelli Orchestra. Vi er ikke i mål, bare fordi Martin Brygmann er blevet cancelled.
4. »Jeg er ved at kaste op i min mund, når jeg hører den overskrift«
Søren Bygbjerg, direktør i JFM Lyd
Den overskrift, der refereres til, lyder ’Girlpower til din playliste: Her er fire seje pigebands, du skal kende’ og er fra 2017, hvor Søren Bygbjerg stadig var redaktionschef i DR Kultur.
Intentionen var god, forklarede han tirsdag eftermiddag, men gode intentioner er ikke altid nok, og han har nu indset, hvordan redaktionen – ved at spænde blandt andre Velvet Volume for en vogn og med andetgørende formuleringer som ’pigebands’ – var en del af problemet.
Det var et forfriskende ærligt indspark i en debat, hvor mange ellers har travlt med at spille bolden videre. Desuden kom åbenbaringen efter sigende til ham på et tidligere topmøde, så på den måde ser ’Kvinder i musikken’ ud til at virke.
5. »Hvad kan du gøre?«
Annika Wetterling, moderator
Det er et simpelt spørgsmål, men det var lige præcis dét, der trængte til at blive stillet i dagens afsluttende debat med en række af de aktører, der på hver deres måde former branchen og vilkårene for de udøvende musikere.
For mens store dele af sidste års topmøde gik med at kortlægge problemet, insisterede ’Tiden’-værten på at se fremad. Hun afbrød medlemmer af Folketingets kulturudvalg, når de snakkede udenom, stillede relevante, opfølgende spørgsmål og havde ovenikøbet medbragt en case fra virkelige liv om en anonym kvindelig musiker, der gjorde alting meget mere konkret.
Hende må de godt invitere igen næste år. For vi kommer ingen vegne, hvis vi ikke er konkrete.