Film baseret på videospil er efterhånden berygtet for at være stil over substans, hvor selv de mere succesrige adaptationer fejler på plot og mindeværdige skuespilspræstationer. Her kan i flæng nævnes ’Tomb Raider’, ’Resident Evil’-franchisen, ’Hitman’ og ’Max Payne’.
Det vil Activision Blizzard, der sammen står bag spilserier som ’Call of Duty’, ’Warcraft’ og ’Diablo’, nu lave om på. De annoncerede i slut- 2015 at de ville begynde at lave film og tv, og har nu rekrutteret film producer Stacey Sher som ny medformand for Activision Blizzard Studios.
Stacey Sher er garvet producer, med et bagkatalog der spænder vidt og bredt i filmlandskabet. Det er dog hendes samarbejde med Quentin Tarantino som medierne har bidt mærke i.
Sher har været producer på hele tre Tarantino-film, tidligst i 1994 på ’Pulp Fiction’, så ’Django Unchained’ i 2012 og igen til instruktørens nyeste præstation, ’The Hateful Eight’. Hvis Tarantinos fortællestil er noget pejlemærke, bør Sher have en fin forståelse for historier der kan fange et yngre, blodshungrende publikum, uden at det bliver det rene hjerneløse action.
Ligesom tegneseriefilm i senere år er blevet mere seriøse – tænk Nolans ’The Dark Knight’-trilogi – er tiden inde for en mere moden generation af videospilsfilm. Det vidner Ubisofts kommende ’Assassin’s Creed’ filmatisering om, der indtil videre kan bryste sig med en stærk rollebesætning der inkluderer A-list-skuespillere som Michael Fassbender og Marion Cotillard.
Det strategiske udgangspunkt er ligeledes solidt: Activision Blizzard kommer til at nyde godt af en stærk brand recognition fra deres spil, ligesom Marvel sælger sine film baseret på allerede veletablerede karakterer.
Den vanvittige populære ’Warcraft’ er allerede sat i produktion og instrueret af ingen ringere end David Bowies søn Duncan Jones. Filmen får premiere til sommer, den er dog ikke produceret af Activision Blizzard Studios, men istedet udliciteret til Legendary Pictures.
Med hjælp fra Stacey Shers evner som storyteller vil Activision Blizzard Studios nu kaste sig over en filmaterisering af ’Call of Duty’.
Læs også: ‘That Dragon, Cancer’: En smuk digital tragedie