Emile Haynie

Superproducerens solodebut er en stilforvirret magtdemonstration af et all-star-album, hvor hjertesmerten er den eneste røde tråd.

Hvad har Lykke Lis vemodstunge popunivers tilfælles med Brian Wilsons ikoniske vokalharmonier? Forbindelsen imellem de to er ikke indlysende, men ikke desto mindre optræder begge musikere på produceren og sangskriveren Emile Haynies solodebut. Og legen stopper ikke her: Gæstelisten på ’We Fall’ inkluderer også blandt andre Rufus Wainwright, Lana Del Rey og Father John Misty. For bare at nævne et udpluk.

Albummet er som resultat heraf noget af en rodebutik og har en enorm spændvidde i sin lyd, der imponerer og fascinerer, men også gør det svært for sin lytter at afgøre, hvor Haynie ønsker at styre hen som soloartist.

Produceren har trods sin relativt unge alder arbejdet i branchen i næsten 15 år med prominente navne som Kayne West, Lana Del Rey og Eminem på cv’et, og det giver genlyd på ’We Fall’, der er et produktionsmæssigt meget gennemarbejdet popalbum.

Haynie har indspillet de 11 sange på det legendariske hotel Chateau Marmont i Los Angeles i kølvandet på et breakup, og de fyldige produktioner er sølet til i lige dele spydige tekster og bittersødt afsavn. Heldigt for Haynie er det blot, at hans gode venner og kollegaer har stået klar med moralsk opbakning og gavmilde vokalbidrag i røgtågerne og sprutdunsten på det glamourøse hotelværelse.

Scenen bliver sat med den storslåede åbner ’Falling Apart’, hvor smægtende strygere og bombastiske trommer spiller op imod Andrew Wyatts og Brian Wilsons følelsesladede falsetter. Også ’Little Ballerina’ med Rufus Wainwright og ’Dirty World’, hvor Haynie selv leverer vokalen, føjer sig til kategorien af patosstemte kammerpopballader.

I den anden ende af spektret finder vi den lavmælte og indadvendte ’Come Find Me’, hvor Lykke Li og The xx’s Romy Madley Croft byder ind med smuk klagesang henover et melankolsk, svævende synth- og strygerlandskab. På den udsyrede ’A Kiss Goodbye’ synger britiske Sampha for med Charlotte Gainsbourgs nette røst spøgende i baggrunden.

Forvirringen er total. Men faserne efter et breakup har som bekendt mange ansigter. Og ud fra det perspektiv giver den bugnende gæsteliste mening.


Kort sagt:
Hjertesmerten er den eneste røde tråd på ’We Fall’, hvor de mange forskellige stemmer og udtryk sår tvivl om, hvor produceren Emile Haynie ønsker at styre hen som soloartist. De skygger dog ikke for, at han er en god sangskriver, og ’We Fall’ er en magtdemonstration af et all-star-album.

Læs også: Lykke Li og The xx’s Romy synger på nyt track fra superproduceren Emile Haynie

Emile Haynie. 'We Fall'. Album. Universal.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af