Astrid Andersens luksuriøse sportswear-sfære er altid præget af så meget attitude og godt håndværk, at det er svært ikke at lade sig imponere, når kollektionerne bliver rullet ud på catwalken. Gårsdagens SS18-præsentation var ingen undtagelse.
For anden sæson i træk viste den danske designer hjem sin stadig nye kvindelinje i København (mens hun viser sin herrekollektion i London). Og selv om settingen i Lokomotivværkstedet hurtigt kunne virke både lidt for stor og steril, kunne kollektionen sagtens bære at stå helt alene i det store lokale. For der var styr på selv de mindste håndværksmæssigedetaljer.
Næsten tro mod traditionen cementerede Astrid Andersen, hvordan hun mestrer at beherske sammensmeltningen mellem det sporty og streetede og det luksuriøse og overraskende – og altid på sin helt egen måde.
Kollektionen favnede både nålestriber, blomsterprints på silke, adskillige formater af logohættetrøjen, mens farvepaletten både bestod af metalliske nuancer, støvede blå og grønne toner samt mere nedtonet sort og hvid, hvor der blev fokuseret på teksturen. Alt sammen var elementer, der måske ikke overraskede, hvis man så designerens SS18-herrekollektion tidligere på sommeren, men som derimod manifesterede den harmoni og røde tråd som Andersen tilsyneladende gerne vil skabe mellem sine to linjer.
Det overraskende var derimod, hvor ofte hun evner at skabe ny betydning omkring materialer og prints. Det kom denne gang til udtryk ved det fine, feminine silkemateriale med blomsterprint, der blev fortolket på alt fra en parkajakke med korte ærmer til en kortærmet anorak, basketball-inspirerede shorts og en kimonolignende overdel, hvor blomsterprintet også mødte et mønstermix i form af nålestriber og de metalliske og blå striber, der ligeledes gik igen på både højtaljede bukser og den ekstreme hovedbeklædning med slæb, som enkelte modeller var stylet med.
Nålestriberne kom også til udtryk i et sæt bestående af skjorte og bukser i en oversize silhuet – en silhuet der indkapslede kollektionen. Men Astrid Andersen formåede stadig at gøre sit univers feminint med sin subtile brug af blonder, en transparent top, høje slidser på flere underdele og en stumpet, hvid hoodie, som vi også tidligere så udfordre kønsidentifikationerne i herrekollektionen.
Og som et både godt match og Instagram-venligt es gemt i ærmet havde Astrid Andersen allieret sig med Mø, som ikke skulle optræde, men derimod agerede model på catwalken.
Læs også: De fire bedste looks fra Astrid Andersens SS18-herreshow i London
Læs også: Street style: Det bedste fra Copenhagen Fashion Weeks anden showdag