Åh, Hollywoods gyldne æra!
De magiske, nostalgisk-romantiske år fra 1920’erne til start 60’erne, hvor almægtige studier som MGM og Warner Brothers sprøjtede filmklassikere ud på stribe, og vaseline på kameralinserne gav glamourøse superstjerner overjordisk glans.
Skuespillere som Katharine Hepburn, Cary Grant, Spencer Tracy og Marilyn Monroe blev skattede kulturelle koryfæer i en tid, hvor mænd var mænd, og kvinder var kvinder, og homoseksuelle ’tendenser’ kontraktuelt forbudt i den fromme filmby, der malede det gode livs snorlige drømmeidealer på lærredet til moralsk inspiration for millioner af henførte publikummer i Guds eget land.
Hollywood vidste nok, hvor skabet skulle stå i den sunde sexmorals navn, og hvordan man holdt potentielle afvigere hermetisk låst inde i selvsamme ved at true dem med professionel ruin og offentlig medieydmygelse for den mindste antydning af ‘afvigende lyster’.
Alligevel florerede rygterne: Havde førsteelskeren Cary Grant – datidens George Clooney – et lidt for godt øje til sine mandlige kolleger? Var sportslige Katharine Hepburns forkærlighed for bukser og skjorte over feminine kjoler ikke en kende suspekt?
Den nye dokumentar ‘Scotty and the Secrety History of Hollywood’ flår persiennerne af soveværelsesvinduerne igennem et saftigt portræt af nu 95-årige Scotty Bowers, der i lukkede Hollywood-kredse blev kendt som »stjernernes alfons« fra 40’erne og helt op til 80’erne.
Filmen, der er instrueret af Matt Tyrnauer (‘Valentino: The Last Emperor’), har premiere i USA i denne uge og er ikke overraskende omgærdet af stor interesse for det anderledes (homo)seksualiserede billede af Hollywoods historiske ikoner, Scottys utallige anekdoter fremmaner.
Sexservice på tanken
Scotty var en flot ung mand, da han som 22-årig vendte tilbage til L.A. efter at have kæmpet i Anden Verdenskrig og fik arbejde på en tankstation. Her tiltrak han sig hurtigt opmærksomhed fra det homoseksuelle miljø, der brugte tankstationen som mødested, og for at gøre en yderst spillefilmværdig historie kort startede Scotty en regulær sexservice fra en trailer på den bagvedliggende parkeringsplads.
Få år senere blev hans ‘officielle’ gesjæft professionel bartender til stjernerne. Et job, der placerede Scotty i hjertet af Hollywoods elite og med indflydelsesrige kontakters hemmeligheder på hver en lillefinger.
Scotty faciliterede blandt andet møder mellem unge mandlige hustlere og homoseksuelle kæmpestjerner, der var tvunget til at leve et dobbeltliv, og han hoppede selv i kanen med både mandlige såvel som kvindelige kendisser – deriblandt Spencer Tracy, Ava Gardner og Lana Turner (de to sidstnævnte på én gang, ifølge Scotty).
I dokumentaren bekræfter den snakkesaglige hovedperson, at homorygterne om Grant, Hepburn og Rock Hudson alle var sande, og at hele Hepburns år-lange, enormt omtalte romance med (gifte) Spencer Tracy i virkeligheden var et sindrigt – og opslidende – dække over begges homoseksualitet.
Tyrnauers film udspringer af Scottys selvbiografi fra 2012, men indeholder langt flere intime detaljer, hvorfor én kritik går på, at Scotty og Tyrnauer i stor stil lukrerer på, at de omtalte stjerner alle er døde og dermed ikke kan hverken af- eller bekræfte historierne (som Tyrnauer dog påstår at have set konkrete beviser for er sande). Scotty forklarer timingen med, at han af respekt for de involverede naturligvis har ventet i årevis med at åbne Pandoras æske, til størstedelen var gået bort.
Ingen tvivl om, at formen er kontroversiel, nøglepersonernes manglende input in mente, men der er tilsyneladende mere på spil end fræk pillow talk.
Det er muligvis ikke overvældende mange yngre publikummer i dag, der giver to flade for, at Katharine Hepburn muligvis var lesbisk, men dokumentarens egentlige ærinde – hudfletningen af det klassiske Hollywood-systems insisterende ophøjelse af heteroseksuelle idealer og dæmonisering af LGBTQ-miløjet – er yderst vigtig.
Regnbuen over Hollywood
Filmbyens Stepford-blændværk smittede i årevis af på mangen en seers opfattelse af homoseksualitet, og når nogle stjerner fortsat bliver mødt med diskrete opfordringer til at skjule deres seksuelle orientering, bliver Scottys erindringer uhyggeligt aktualiseret: Så sent som sidste år fortalte 25-årige Ezra Miller (‘Justice League’, ‘Fantastic Beasts’) for eksempel, at han havde fået at vide i branchen, at det var »en fejl«, at han sprang ud som homoseksuel.
I et nyligt interview med Huffington Post beskriver Tyrnauer selv sin film som »politisk«:
»Hollywood og L.A. er ikke bare store berømte byer og steder. For 100 år siden formede filmbyens studier Den Amerikanske Myte, og den myte bredte sig over hele verden. Den fortælling, Hollywood blev ved med at producere, skildrede den hvide, heteroseksuelle livsstil som den eneste moralsk gangbare levevis. Det var et stærkt budskab at sende, og et meget skadeligt et. Derfor synes jeg også det er værd at vise, at der var mere og andet på spil i selvsamme by, der skabte myten«.
Instruktøren mener endvidere, at beskrivelserne af Scotty som en »alfons« er unødigt hadske og overser, hvilken stor risiko Scotty selv løb med sit foretagende på et tidspunkt, hvor politivold mod homoseksuelle ikke var unormalt, og særlige sædelighedsenheder gik på jagt efter mistænkte.
»Ordet ‘alfons’ afføder automatisk fordømmelse. Scotty var i virkeligheden en positiv figur, der hjalp kendte – som var ofre for de regler, studierne tvang dem til at overholde i moralklausuler – med at leve mere autentiske liv«, siger Tyrnauer.
I værste fald er ‘Scotty and the Secrety History of Hollywood’ ikke mere end et gammelt sludrechatols mere eller mindre sandfærdige mindelser om kendisvenskaber og vilde fester, der er blevet stadigt mere spicy for hver genfortælling igennem årtierne. I bedste fald er dokumentaren et vægtigt historisk indspark til den igangværende debat om Hollywoods stædigt nedarvede, gammeldags seksualpolitikker, der endnu spøger i krogene, alene fordi man ikke vil »ødelægge publikums drømme«, som Scotty skydes i skoene af en arrig kvinde i dokumentaren.
Alt sammen fortalt af manden, der med egne ord »skabte en regnbue i Hollywood«.
‘Scotty and the Secrety History of Hollywood’ har endnu ikke fået dansk premieredato.
Læs også: De serier, film og shows alle talte om, mens du lå på stranden