Clams Casino
Sidste års beat-opsamling, ’Instrumental Mixtape’, var båret frem af en vis chok-effekt: Mike Volpe, manden bag den knitrende og svævende lyd der omgav Lil B’s ’based rap’, viste sig nemlig at være en sublim soveværelsesproducer. Clams Casinos signaturlyd – hårde trommer omgivet af tågede samples i mange lag – overrasker måske ikke længere, men overvældende godt er det stadig.
Den 24-årige producer fremmaner lyde, der har en overjordisk og næsten narkotisk kvalitet. De mange vokalsamples hænger besværgende i luften, som fjerne kald. Sample-kilderne er ofte ikke kryptiske i sig selv, men i Clams Casinos univers kan alt fra Imogen Heap til Adele forvandles til hypnotisk hviskende stemmer, der flyder ind og ud af lydsporet. Denne luftige lydkonstruktion er sikkert forankret i hiphop-trommemønstre, der danner en form for rygrad i produktionerne.
Læs også: Hent Clams Casinos ‘Instrumental Mixtape 2’
Men mixtape nummer to er ikke blot en reproduktion af ovennævnte succesformel. ‘Kissing On My Syrup’ eksperimenterer med metalliske oldschool-trommebreaks og kombinerer det med en hektisk bas, der lyder som en accelereret version af Dead Prez’ ‘Hip Hop’. Også Washed Out-remixet ’Amor Fati’ bevæger sig væk fra en klassisk beat-struktur, men uden hiphop-trommerne virker nummerets synth-overflod en smule planløst.
De bedste numre er måske dem, der repræsenterer de to modpoler inden for Clams Casinos lydunivers. ASAP Rocky-instrumentalen ‘Bass’ komprimerer en aggressiv energi i minimalistisk spænding, mens ‘I’m God’ snarere er maksimalistisk med sine tilsyneladende uendelige lag af sitrende samples og rungende stemmeekkoer. Hiphopgrundstrukturen virker aldrig som en begrænsning, men mere som et formelt greb der danner rammen for Clams Casinos sample-kunst.