Thavius Beck
Hidtil har han været bedre kendt under sit Adlib alias og som medlem af Global Fellowship, men nu er det tid til, at den amerikanske rapper, producer og multiinstrumentalist Thavius Beck tager sit borgerlige navn i brug.
På ‘Decomposition’ tager musikken udgangspunkt i hiphop, men forventer man et traditionelt opbygget hiphop-album, vil man blive overordentligt overrasket. Hovedparten af albummets 13 numre er overvejende instrumentale, og samtidig nedbryder Beck de gængse hiphop-skabeloner og inkorporerer i stedet elementer fra andre, hovedsageligt elektroniske, genrer. Det være sig alt fra pulserende drum’n’bass-beats over rock-riffs til udflydende ambientpassager og deciderede lydcollager.
På denne måde skabes en hybrid mellem hiphop og alskens eksperimenterede electronica. En hybrid der ganske vist er set mange gange før de senere år, men 24-årige Thavius Beck gør det den tand mere kompromisløst, der gør at ‘Decomposition’ alligevel har sin fulde berettigelse. På vokalsiden bidrager Beck selv, ligesom han også får fornemme gæster som eksempelvis Mars Voltas Cedric Bixler-Zavala
Trods sin jongleren med alverderdens genrekombinationer, mister Beck aldrig den røde tråd. Hiphop-strukturerne forsvinder aldrig rigtigt ud af lytterens bevidsthed, de nedbrydes og overdøves, men er altid til stede under overfalden. Tekstmæssigt er det gennemgående ganske makabre tema om død og forrådnelse ligeledes med til at holde sammen på sagerne. Temaet underbygges i øvrigt ganske fint af det mørke og, grundet elektronikkens fremtrædende rolle, lettere sterile lydbillede.
Et flot, helstøbt og fascinerende album, der tilbyder den nysgerrige lytter store oplevelser.