‘Tuca & Bertie’: Relaterbar animationsserie på Netflix underholder, så fuglene synger
To 30-årige kvinder, Bertie (Ali Wong) og Tuca (Tiffany Haddish), har været bedste venner og roommates siden college, indtil Tuca flytter ud af deres lejlighed, så Berties kæreste med stort behov for redebygning kan flytte ind. I ’Tuca & Bertie’ lærer vi dem at kende, netop som veninderne er blevet over- og underboer i stedet for roomies, og Tuca forsøger at finde fodfæste i sit liv, mens Bertie kæmper for at imponere på jobbet som dataanalytiker.
Og nå ja – så er de fugle. Tuca en idérig, impulsiv og sprælsk tukan og Bertie en følsom, tilbageholdende og pligtopfyldende sangdrossel. Deres nabo er en plante, overboen en hund og metroen en snegl. Bryster kan tale, huse danser, og en hjerne har en hjerne.
Det kan ses, at seriens skaber Lisa Hanawalt er kvinden bag production-designet til ’BoJack Horseman’, der også dyrker det antropomorfiske sammenstød mellem arterne. Men samtidig er vi et pænt stykke fra ’BoJack’s trods alt ret konsistente univers, hvor katte spinder, og hunde logrer, for i ’Tuca & Bertie’ tager Hanawalt langt flere friheder med fysikkens og dyrerigets love. Hun nævner selv Cartoon Networks ’Steven Universe’ som inspirationskilde, og tankerne ledes også hen på samme kanals ’Adventure Time’. Begge er serier med verdener af endeløs animationsopfindsomhed, der føles som naturlige forlængelser af deres hovedkarakterer.
I ‘Tuca & Bertie’ benytter Hanawalt på samme måde æstetikken til sjovt, klogt og kreativt at understrege karakterernes personligheder ved hjælp af en række klassiske tegneseriegreb – tankebobler, udråb, der flyver gennem luften, et højt tempo, form og farver, der opløses og smelter sammen i takt med historien.
Så når Tuca skal udføre ærinder ved hjælp af appen Choregoose, popper opgaverne op, som var vi i et computerspil. Og da Bertie gennemgår den forudsigelige rutine, hendes sexliv er slået over i, illustreres det med en efterligning af en IKEA-samlingsmanual. Og Berties arkitektkæreste beskriver selvfølgelig sit drømmehus, mens vi befinder os inden i en blå og hvid arkitektskitse.
Og så er der bare en uendelig række små, stilistiske detaljer – Bertie på vej til frokost med selvsikre skridt over en lyseblå baggrund med dansende chips – som giver serien sin helt egen tone og stil mellem det poppede, surrealistiske, fjollede og charmerende (jeg lover, du ikke kommer til at springe introen over).
’Tuca and Bertie’ føles beslægtet med både ’Broad City’, ’Pen15’ og ’Girls’. Problemer med parforhold, sexliv, karriere og venskab optræder i genkendelige og dog forvrængede skikkelser i Birdtown, hvor de bor. Som i andet afsnit, hvor Tuca forsøger at hjælpe Bertie med at opnå en forfremmelse, mens en dominerende mandlig kollega, afbilledet som en galende hane, gang på gang underminerer hende.
Som serien skrider frem, får karaktererne og historien mere tyngde. Tucas familiehistorie gemmer på dystre traumer, hendes psykologisk terroriserende tante betaler hendes husleje, og hun er tørlagt alkoholiker. Da Berties ængstelighed begynder at gå hende mere på, udfordrer deres forskelligheder og Tucas ustabilitet deres tætte forhold.
Der er nogle fine beskrivelser af Tucas manglende evne til at passe på sig selv. Hun udløser kaos, da hun får kønssygdommen sexbugs, og senere går hun i panik, da hun skal opereres og konfronteres med et familieminde, som har udløst en angst for læger. Også Bertie ophober psykiske knuder, der bindes op i en rørende scene i et af de sidste afsnit.
Undervejs er der sidehistorier, som føles lidt for fjollede, men serien åbenbarer sig som en velkomponeret historie mod slutningen, hvor selv afstikkerne er en del af den større fortælling om venindeforhold, at blive voksen, sexisme og ikke mindst WTUS (Women Taking Up Space – en selvhjælpsgruppe der lærer kvinder at ’manspreade’).
Stemmerne bag hovedkaraktererne leveres af komikerne Ali Wong, der i sine standup-shows ’Hard Knock Wife’ og ’Baby Cobra’ er selvudleverende højgravid, og Tiffany Haddish, som slog igennem med et brag i komedien ’Girl’s Trip’. Det er ikke mindst deres umiddelbare charme og personlighed, der gør Tuca og Bertie til relaterbare og vedkommende karakterer, man har lyst til at være i selskab med.
Hele vejen igennem forbliver de to fugles venneforhold seriens midtpunkt, og det er dens største bedrift, at den på så rammende og original vis skildrer et voksent venindeforhold med alle dets komplicerede, følsomme og svære sider. Deres verden har sin helt egen logik – sådan som man kun kan have det med sine bedste venner.
Anmeldelsen er baseret på hele serien.
Kort sagt:
Det er en fornøjelse at befinde sig i det opfindsomt animerede Birdtown med Tuca og Bertie, som både viser os de sjove og svære sider af tætte venindeskaber og moderne kvindeliv.
Denne uge i SOUNDVENUE STREAMER: Lise og Jacob snakker ‘Fleabag’ sæson 2 og dansk dystopi i ‘The Rain’
SOUNDVENUE STREAMER special: Gæstestjerne Pilou Asbæk fortæller røverhistorier fra ‘Game of Thrones’-settet
Læs også: 10 presserende spørgsmål før årets Cannes Film Festival – fra Tarantino-poesi til rekordjagt