Lad det være sagt med det samme: Det er på nuværende tidspunkt nærmest umuligt at spå om, hvilke film der har bedst chancer for at vinde en Oscar 9. februar næste år.
Men derfor er det jo meget sjovt at prøve alligevel.
Awards-sæsonen begynder først for alvor at tage form efter festivalerne i Venedig (start 28. august), Telluride (start 30. august) og Toronto (start 5. september), hvor mange af kandidaterne bliver vist for offentligheden første gang, og vi får en mere konkret idé om, hvilke der har kvaliteten til at bære hele vejen igennem kampagneræset. Sidste år var der på nuværende tidspunkt for eksempel ikke nogen, der vidste, hvor stærke kombattanter film som ’Roma’ og ’The Favourite’ var.
Der vil således med garanti være nogle af nedenstående film, der om en måneds tid hurtigt kan fjernes fra listen – og der vil være andre, mere upåagtede perler, som pludselig (eller langsomt) viser sig som bæredygtige kandidater.
Men lige nu – ud fra navnene, forhåndsbuzzen og et gran af ren og skær ønsketænkning – er det her de 10 film, jeg vurderer til at stå stærkest i Oscar-ræset 2020:
1. ’Once Upon a Time in Hollywood’
Quentin Tarantinos film er netop åbnet med flotte tal ved billetlugerne i USA (ikke uvæsentligt i Oscar-sammenhæng), der meldes om udsolgt ved de første særvisninger for Oscar-akademiet, og de amerikanske medier flyder over med artikler om filmen, der har også fået en stærk kritikermodtagelse. Man må således konstatere, at interessen for QT’s næstsidste film mildest talt er til stede, og med tanke på, at mesterens filmkarriere tilsyneladende synger på sidste vers, kunne man sagtens forestille sig, at det er nu, Oscar-akademiet mener, han skal hyldes. Han har tidligere kun vundet to manuskript-Oscars – for ’Pulp Fiction’ og ’Django Unchained’.
At han med sin nye film har skabt en nostalgisk hyldest til Hollywood selv, og at den af nogle bliver beskrevet som hans mest personlige og varme film til dato, trækker bestemt heller ikke ned. ’Once Upon a Time in Hollywood’ synes selvskrevet til en nominering – og så må vi se, om det kan bære hele vejen til en sejr gennem det farvand af mulige kontroverser, som allerede er begyndt at boble op til overfladen.
2. ‘Joker’
Superheltefilm har det som bekendt svært i Oscar-kontekst, hvor ikke engang ’The Dark Knight’ blev nomineret til bedste film. Men det kan blive lavet om med ’Joker’, der ud fra traileren at dømme minder mere om ’Taxi Driver’ end om en Marvel-film – med en tilsyneladende ny storpræstation fra en af Hollywoods mest respekterede skuespillere, Joaquin Phoenix, i titelrollen i denne historie om, hvordan Jokeren blev til Jokeren.
At Todd Philips film er udtaget til hovedkonkurrencen på Venedig-festivalen indikerer, at den er klar til at blive taget seriøst som highbrow-kunst. Buzzen om filmen er stærk – og efter premieren i det italienske får vi så en indikation af, om kvaliteten er så høj, at den spiller sig ind i Oscar-topkandidatfeltet.
3. ‘The Irishman’
Martin Scorsese fik som bekendt sin længe ventede Oscar for ’The Departed’, og jeg har en intuitiv fornemmelse af, at han ikke får en mere for ’The Irishman’, selvom den ser særdeles spændende ud at dømme på den første trailer, der landede forleden. Det skyldes især, at filmen er en Netflix-titel, og selvom Netflix ligesom med ’Roma’ bøjer af på deres sædvanlige principper og giver ’The Irishman’ en (begrænset) biografpremiere, må man bare sige, at det stadig er en svaghed i Oscar-regi. Samtidig ligner filmen en Scorsese classic, som måske ikke kan overraske så meget, at den kan holde en Oscar-fortælling kørende det næste halve års tid.
Men stadig. Det ligner en oplagt nominering – og Netflix’ bedste kort på hånden (blandt flere lovende) i denne årgang. Streaminggiganten kommer utvivlsomt til at kaste mange ressourcer efter kampagnen, og man skal ikke underkende den respekt, Scorseses nyder i filmbranchen.
4. ‘A Beautiful Day in the Neighbourhood’
Sidste år blev dokumentarfilmen om børne-tv-helten Fred Rogers, ’Won’t You Be My Neighbour’, en stor succes, og nu går Rogers så til fiktionsfilmen i ingen ringere end Tom Hanks’ inkarnation. ‘A Beautiful Day in the Neighbourhood’ er baseret på venskabet mellem Rogers og journalisten Tom Junod (hvis Esquire-artikel, filmen er baseret på). Junod hedder i filmen Lloyd Vogel og spilles af Matthew Rhys fra ’The Americans’.
Vi kan her meget vel have at gøre med årets hjertevarme Oscar-basker, og forhåbningerne om høj kvalitet får et nøk opad, eftersom filmen er instrueret af Marielle Heller, hvis to forrige film – ’Can You Ever Forgive Me?’ og ’The Diary of a Teenage Girl’ – begge var fremragende.
5. ’The Farewell’
’The Farewell’ fik allerede verdenspremiere på Sundance-festivalen i starten af året, men det er en af den slags film, der synes at have den både anmelder- og publikumspleasende kvalitet til at gå rigtigt langt.
Filmen er et komediedrama om en familie, der erfarer, at deres bedstemor snart skal dø – hvilket de undlader at fortælle hende for i stedet at mødes til en familiekomsammen under påskud af et improviseret bryllup for at sige farvel til hende. ’The Farewell’ er instrueret af kinesisk-amerikanske Lulu Wang og har Awkwafina (der fik et stort gennembrud i ’Crazy Rich Asians’) i hendes mest seriøse rolle hidtil.
Omkring 80 procent af filmen er på mandarin og udspiller sig i Kina, men alligevel har den klaret sig utroligt godt ved de amerikanske billetluger – den er sommerens store indie-hit. Det er den slags overraskende narrativer, som kan føre langt ved Oscar i disse år, fordi det peger en ny vej frem for Hollywood – og awards-fortællingen bliver bestemt ikke værre af, at historien er baseret på Lulu Wangs eget liv, eller at den var rigtigt svær at få finansieret (pengemændene prøvede både at placere en hvid mand i en af hovedrollerne, og at tweake tonen, så den mindede mere om ‘My Big Fat Greek Wedding’).
På papiret den mest upåagtede film på listen, men som vi tidligere har set med eksempelvis ’Moonlight’ (begge film er produceret af Hollywoods hotteste selskab A24) kan mere undertippede titler i disse år godt nå rigtigt langt. ’The Farewell’ kan meget vel være den indiefilm, der får vinger i årets Oscar-udgave.
6. ‘Fair and Balanced’
Der er flere ting, der taler for ’Fair and Balanced’ som en seriøs Oscar-kandidat. Først og fremmest – castet: Margot Robbie, Nicole Kidman, Charlize Theron, Allison Janney, Kate McKinnon. Det er næsten for godt til at være sandt.
Og så er der temaet, der både spiller ind i aktuelle MeToo- og Trump-agtige tendenser: Filmen handler om den gruppe kvinder, der fik bugt med Fox News-chef Roger Ailes, som både var uhyre magtfuld og simpelthen bare et uhyre (på Harvey Weinstein-måden). En lignende historie bliver for tiden fortalt i serien ’The Loudest Voice’, men ’Fair and Balanced’ synes i langt højere grad at se historien gennem kvindernes øjne – og så er der bestemt mulighed for at servere noget af højere kvalitet end i den aktuelle tv-version.
Film om medier og magt har klaret sig godt ved Oscar-showet de seneste år med ’Argo’, ’Spotlight’ og ’The Post’, og ’Fair and Balanced’ kan meget vel ride videre på bølgen. I instruktørstolen sidder Jay Roach (’Trumbo’).
7. ‘The Report’
En anden vægtig kandidat, der beskæftiger sig med virkelighedens politiske magt, er Scott Z. Burns’ film om Daniel Jones, der som medarbejder i Senatet blev sat til at undersøge CIA’s Detention and Interrogation Program – med andre ord CIA’s kontroversielle afhøringsmetoder, som mange nok ville klassificere som tortur.
Adam Driver spiller Daniel Jones, mens også Annette Bening, Jon Hamm, Tim Blake Nelson og Michael C. Hall er på rollelisten. Debuterende instruktør Burns er kendt som manuskriptforfatter bag film som ’The Bourne Ultimatum’ og ’Side Effects’ (og den kommende James Bond-film).
’The Report’ fik premiere på Sundance-festivalen i januar til flotte anmeldelser, og måske har den en slowburn-kvalitet, der kan bringe den hele vejen til nomineringsfeltet. En vinder ligner det dog på papiret trods alt ikke.
8. ‘Little Women’
Greta Gerwigs debut som instruktør ’Lady Bird’ fik fem Oscar-nomineringer med hjem, heriblandt for bedste film, så der er grund til at nære store forhåbninger til hendes opfølger, ’Little Women’.
Filmen er baseret på en roman af Louisa May Alcotts roman, og Gerwig har samlet sig et forrygende cast, der nærmest i sig selv sikrer en vis Oscar-status: Saoirse Ronan, Timothée Chalamet, Meryl Streep, Emma Watson, Eliza Scanlen, Florence Pugh, Laura Dern, Bob Odenkirk. Harry Potter-stjerne Watson afløste Emma Stone, kort før optagelserne skulle gå i gang.
Historien, der er filmatiseret adskillige gange tidligere, handler om fire søstre i Massachusetts i 1860’erne. Så vidt jeg kan gennemskue, er filmen endnu ikke annonceret til nogen af efterårsfestivalerne, hvilket kan undre en smule, men det kan nås endnu, og med en premieredato i december synes man i hvert fald at have håb om, at man har en priskandidat på hænderne. Sikkert er det, at Gerwig har en stor stjerne i Hollywood, og den kvindedrevne historie med det forrygende ensemble er i tråd med tiden.
9. ‘Marriage Story’
Newyorkerinstruktøren Noah Baumbach er ikke en Oscar-darling – han har faktisk kun været nomineret for manuskriptet til ’The Squid and the Whale’ – men ’Marriage Story’ kan godt have det, der skal til, for at bryde igennem i en bredere akademi-sammenhæng.
Buzzen om filmen er i hvert fald god, og med Scarlett Johansson (der aldrig har været Oscar-nomineret!) og Adam Driver i hovedrollerne har den et automatisk forspring. De to spiller en teaterinstruktør og hans hustru, der går igennem en benhård skilsmisse, og historien skulle efter sigende være meget personlig for Baumbach – instruktøren blev selv skilt fra Jennifer Jason Leigh i 2010 (i dag danner han par med Greta Gerwig).
Baumbach kan nogle gange være for neworker-quirky og -kynisk til den brede smag, men det virker, som om der her er noget af den oprigtighed, man fandt i ’The Squid and the Whale’, ’Frances Ha’ og i øvrigt også i hans seneste, ’The Meyerowitz Stories’.
’Marriage Story’ er ligesom sidstnævnte en Netflix-film, hvilket som tidligere nævnt trækker ned. Den åbner på den nært forestående Venedig-festivalen, hvorefter vi har en nærmere idé om dens muligheder.
10. ‘The Goldfinch’
Donna Tartts hyldede bestseller ‘Stillidsen’ er blevet læst vidt og bredt også herhjemme, og der skal således nok være mange, der ser frem til at se, hvordan den filmiske forløsning tager sig ud i ’The Goldfinch’. Holdet ser fint ud med Nicole Kidman, Finn Wolfhard fra ’Stranger Things’, Asleigh Cummings, Sarah Paulson og Ansel Elgort på rollelisten, mens John Crowley står bag – han fik sin seneste film, ’Brooklyn’, Oscar-nomineret.
‘The Goldfinch’ handler om en dreng, der mister sin mor i et bombeangreb på Metropolitan-museet i New York og tages ind af en velhavende familie. Den kunne meget vel besidde den episke, måske lidt melodramatiske kvalitet, der nogle gange gør sig godt i Oscar-sammenhæng. Filmen får verdenspremiere på Toronto-festivalen i september, hvorefter vi har en klarere idé om dens skæbne.
Og hvad så med?
Som sagt: På nuværende tidspunkt er kandidaterne talrige, nogle vil falde som fluer, andre vil trone frem som filmoplevelser, man ikke kan holde op med at tale om.
På nuværende tidspunkt skal man bestemt heller ikke afskrive James Grays rumfilm ’Ad Astra’ med Brad Pitt (premiere i Venedig), om end Gray ikke just plejer at lave Oscar-baskere. Sam Mendes’ (fingerede) one take-krigsfilm ’1917’, der lige har fået en hæsblæsende trailer, kan også være en kandidat, mens Matt Damon og Christian Bales benzindrevne pardans i ’Ford v. Ferrari’ ligeledes er en mulighed.
’Mudbound’-instruktør Dee Rees vender tilbage til Netflix med ’The Last Thing He Wanted’ med Ben Affleck og Anne Hathaway, Janelle Monáe (der gjorde en god figur i ’Hidden Figures’ og ’Moonlight’) har en stor rolle i biopic’en ’Harriet’, og forhåbentlig er ’Wendy’ af ’Beasts of the Southern Wild’-instruktør Benh Zeitlin den lange ventetid værd.
Film som anmelderfavoritterne ’Booksmart’ og ’The Last Man in San Francisco’ kan vise sig at være bæredygtige, om end det virker mindre sandsynligt, og måske ’Just Mercy’ med Michael B. Jordan og Jamie Foxx kan være den nye ’Moonlight’? ’City of God’-instruktør Fernando Meirelles iscenesætter Anthony Hopkins og Jonathan Pryce som to paver i ‘Two Popes’, Ang Lees ‘Gemini Man’ med to gange Will Smith ligner mere en action- end Oscar-basker, men man ved aldrig med Ang Lee.
Skal Pixar hædres med ’Toy Story 4’, og kan ’Cats’ – inden den latterliggjorte trailer en vægtig kandidat – vise sig at overbevise skeptikerne?
Spørgsmålene overdøver svarene på nuværende tidspunkt. Vi spekulerer videre, når feltet er snævret en smule ind om en måned eller to.
Læs også: Anmeldelse af ‘Once Upon a Time in Hollywood’