Mesterskabet i David Simons ’The Wire’ bestod i, hvordan serien funklede på både mikro- og makroniveau: Den borede sylen ned i et samfunds mest betændte mekanismer, samtidig med at den tegnede et dybt empatisk og nuanceret billede af alle de mennesker, der blev fanget i dem, uden hverken at gøre dem til symboler eller ofre.
Noget lignende er på spil i den måske bedste gangsterserie siden ’The Wire’: Den britiske ’Top Boy’, der for nylig er vendt tilbage med sin anden eller fjerde sæson, afhængigt af hvordan man ser på det.
’Top Boy’ kørte over to sæsoner fordel på otte afsnit i 2011 og 2013, før ingen ringere end Drake pressede på for en genoplivning, og Netflix’ lancerede en tredje sæson i 2019. De gamle sæsoner ligger nu på Netflix under titlen ’Top Boy: Summerhouse’, og man kan både starte der eller hoppe ind på de nye sæsoner og se de gamle efterfølgende.
Nu er serien altså tilbage på Netflix, og mens den hidtil har udmærket sig på mikroniveau – på dens evne til at træde helt ind i gangsternes dagligstuer og familieliv, så man mærkede omkostningerne af deres hårde liv på egen krop – udvider den nye sæson vingefanget. Nu er det ikke blot det enkelte menneskes kamp for at nå toppen af det kriminelle hierarki – eller for ikke at ende i bunden – der er i centrum, men et større billede af international kriminalitet og kapitalistiske kræfter.
Serien udspiller sig omkring det fiktive sociale boligområde Summerhouse i det virkelige område Hackney i det østlige London. Her står kampen om at blive kongen af narkoriget. Kronen sidder i den nye sæson på den ambitiøse Dushane, men hurtigt vælter en kaskade af problemer ind over ham.
Hans gamle blodsbroder Sully har trukket sig fra gamet efter deres traumatiske gerninger sidste sæson. Åreladningen af stoffer fra Spanien er i risiko for at tørre ud. En vigtig samarbejdspartner anholdes. Og kan han stole på den unge, fremadstormende Jamie, som nu er i hans fold, efter han led nederlag som hans vigtigste udfordrer om territorierne?
Det handler om penge og stoffer, men hjertet banker også i de hårdføre typer fra Summerhouse. Mordet på den kvikke yngling Atts skal ikke gå ustraffet hen, og den ultracool Jac risikerer alt for at hjælpe sin søster, som efter et voldsomt svigt er blevet fange i sit eget hjem hos Liverpool’ske bøller.
’Top Boy’ har flere fortællespor i gang end før, og undervejs i den nye sæson truer korthuset med at vælte. Der er indimellem lige knap tid nok til at fundere scenerne i samme troværdighed, som serien ellers lever og ånder for, når man har 10-15 nogenlunde ligeværdige tråde kørende på én gang.
Men fortællingen samler sig, og efterhånden som alt strammer til omkring den kølige Dushane, har ’Top Boy’ igen én i et greb af drivende suspense kombineret med stor bekymring for vores britiske narkohandlere og deres familier.
’Top Boy’ er stadig den mest intime og jordnære gangsterserie længe, men så dyrker serien altså denne gang tillige de store linjer. At forfølge narkosporet til Spanien og Marokko er interessant i en tid, hvor også mange stoffer i de danske gader utvivlsomt kommer af den rute, og det giver et fascinerende indblik i det logistiske system bag de konkrete transaktioner på gaden.
Samtidig kommer Summerhouse-bygningerne i fokus på en måde, der spejler David Simons granskning af, hvordan de lokale kommer i klemme, når samfundets magthavere rykker ind med løfter om at forbedre områderne, i både ’The Wire’ og ’Show Me a Hero’.
Summerhouse skal rives ned, og det er jo et hul, men det er et hul, mange kalder hjem, og hvad skal der blive af dem? Som Dushanes egen mor, der ikke just er enig i sønnens nye kyniske tilgang til sit gamle kvarter, hvori han ser en gylden forretningsmulighed for at hvidvaske sin forretning.
Hovedforfatter Ronan Bennetts ambitioner er tårnhøje i den nye ’Top Boy’, hele vejen frem mod en hjertevridende slutning, der understreger, hvor meget man er kommet til at holde af disse komplicerede sjæle. Og mens man tager sig selv i at heppe på mennesker, der lever af at sælge stoffer og udøve magt med vold, er man heller aldrig i tvivl om, at den lyssky levevej fører de færreste mod en lykkelig udgang.
I den nye sæson er det blandt andet den sørgmodige Sully, spillet af den evigt karismatiske rapper Kano, der egentlig har valgt et andet liv, men som i bedste Michael Corleone-stil bliver trukket tilbage, just som han troede, han var ude. Mens Jamie ser mere og mere hyklerisk ud, når han insisterer på, at alt, han gør, er for sine elskede brødres skyld.
Gaden husker, og gaden straffer i ’Top Boy, men uden at romantisere viser den også et nærfællesskab i Summerhouse, som er værd at blive mindet om i disse år, hvor storbyerne gentrificeres kvarter for kvarter.
Der er mange jern i ilden i den nye samling afsnit, men i sidste ende er der få af fortællesporene, man ville have undværet. Og med nu fire sæsoner i bagagen har ’Top Boy’ med sikkerhed fortjent en plads i de realistiske gangsterseriers kanon, ikke mange mulehår under ’The Wire’.
Der behøver ikke gå tre år igen før næste sæson.
’Top Boy’ kan ses på Netflix.