Baron Criminel – ekstase i jungletromme-tempo
Mens de fleste kæmpede med at få tømmermændene ud af systemet på campingpladsen, fik et fåtal en vaskeægte ud-af-kroppen-oplevelse i Cosmopol-teltet fredag middag. Danske Baron Criminel havde verdenspremiere på deres haitianske voodoo-trancetechno, der blev opført for første gang i levende live, hvilket gav en sær og sært fascinerende blanding af kult og koncert.
Den spirituelle shaman Kristian Leth påkaldte sig både mange ånder og mange publikummer, på trods af det tidlige tidspunkt for den specielle seance. På scenen havde han selskab af blandt andre halvdelen af kollegerne i The William Blakes, Troels Abrahamsen på elektronik samt Kresten Osgood på trommestikker og tangenter og med masser af mel i ansigtet. Iført shorts, solbriller og store smil var det uimodståelige band befriende almindelige i stedet for at være eksotisk klædt ud med kapper og krigsmaling, hvilket ellers i teorien havde været den oplagte ting at gøre – men også med risiko for at fremstå påklistret og påtaget. I praksis var det i stedet oprigtigt, og deres spilleglæde spredte sig som en epidemi med ekspresfart.
De buldrende beats flød over med polyrytmisk percussion, og udover jungletrommerne blev der spillet på vandbeholdere og glasflasker, mens det hele blev spicet op med Leths messende indie-vokal, syrede synths og en endnu mere syret saxofon-solo.
Fra den indledende ‘Temple’ til den afsluttende ‘We Have to Play’ skabte de tilsammen en eftermiddags-ekstase i eksalteret jungletromme-tempo. Og den febrilske og feberramte musik fik til sidst samtlige tilhørere til at tale i tunger. Lidt af en bedrift det tidlige tidspunkt taget i betragtning.