12 instruktører, der burde stoppe med at lave film

Nogle burde være stoppet, mens legen var god. Andre skulle aldrig være begyndt. I anledning af ’Pompeii’ og ’3 Days to Kill’ får I her filminstruktørernes beskidte dusin.

Prometheus

Ridley Scott

Der er to stadier i Ridley Scotts karriere. Der er perioden før ’Gladiator’, der prydes af hovedværkerne ’Alien’ og ’Blade Runner’, og så er der bagefter.

Blandt skampletterne fra det seneste årti er den sødsuppede gammelmandsfilm ’A Good Year’, ligesom ’Prometheus’ (billedet) forrige år understregede, at Scott har sine bedste dage bag sig. Forventningerne til filmen var skyhøje, men den engang så visionære instruktør har svært ved at styre en sammenhængende historie i mål.

Det tæller ikke op, at Scott har været involveret i tv-middelmådighed med ’Numb3rs’ og ’Klondike’.

Læs også: Anmeldelse af ’Klondike’.

Scotts næste film er ’Exodus’ med Christian Bale, og derudover kan vi se frem til film, der tager udspring i ’Blade Runner’- og ’Alien’-universerne. Det lyder på papiret som to dårlige ideer, og Scott skal virkelig overraske os, hvis vi ikke skal sende ham på en enkeltbillet til Floridas rigmandspensionistparadis.

Dear John

Lasse Hallström

Lasse Hallström var en succesfuld instruktør i Sverige, og der vil altid være en eller anden form for respekt omkring ham på grund af den mesterlige ’Mit liv som hund’ fra 1985. Men det er snart 30 år siden – og så begyndte de at ringe fra Hollywood.

Hallström drog til det forjættede land, hvor han instruerede Johnny Depp i ’Hva’ så Gilbert Grape?’ og Tobey Maguire, Michael Caine og Charlize Theron i ’Æblemostreglementet’, som har visse fans derude.

Men derfra gik det foruroligende ned ad bakke. Hallström er ikke længere på Hollywoods a-liste, og hans film svinger nu fra det middelmådige (’Laksefiskeri i Yemen’) til det decideret rædderlige (’Dear John’ som ses på billedet).

Hallström er voldsomt produktiv. Desværre. Og hvis man bare skulle nævne en enkelt årsag til, at han burde gå på pension, er det, at der hvert år ville blive en ekstra plads i Biografklub Danmarks program. Her har man af uransagelige årsager en svaghed for Hallströms kvalme Danielle Steele-fortællinger.

Den Sorte Madonna

Lasse Spang Olsen

Endnu en Lasse gør sig fortjent til en plads på listen.

Lasse Spang Olsens cv taler for sig selv. Hans seneste film var den forfærdelige ’Den sidste rejse’ med provinskomikerne Finn Nørbygaard og Jacob Haugaard, og og faktisk er gennembrudet ’I Kina spiser de hunde’ fra 1999 stadig hans eneste vellykkede film. ’Den Sorte Madonna’(billedet), ’Inkasso’, ’Jolly Roger’ og ’Gamle mænd i nye biler’ har højst budt på godt stuntarbejde, og Spang Olsen er vel nok også bare en bedre stuntmand end instruktør.

For nylig lod han sig korsfæste på Filippinerne – måske en selvpålagt straf for hans synder på filmlærredet?

De Tre Musketerer

Paul W.S. Anderson

Den britiske instruktør Paul W.S. Anderson er manden, man går til, når man skal filmatisere et computerspil eller lave en halvplagierende popcornsfilm.

Udover ’Resident Evil’ og ’Mortal Kombat’-spilserierne har Anderson også forsøgt sig med ’Alien vs. Predator’ og den miserable ’De Tre Musketerer’, som han fik lokket danske Mads Mikkelsen med på (billedet).

Anderson er i øjeblikket aktuel med karrierens måske værste film, ’Pompeii’. Men generelt er hans film ikke engang så selvironiske, at de for alvor kan dyrkes som guilty pleasures. Så hellere Michael Bay, trods alt.

Læs også: Anmeldelse af Paul W.S. Andersons rædsomme ’Pompeii’

Twixt

Francis Ford Coppola

Quentin Tarantino har udtalt, at han ikke har tænkt sig at lave film, til han bliver grå og gammel, fordi alle instruktører på et tidspunkt holder op med at lave gode film.

Dette kunne ikke være mere sandt end for Francis Ford Coppola. Han har stået bag nogle af filmhistoriens største, udødelige mesterværker, ’The Godfather I og II’, ’The Conversation’ og krigsfilmen over dem alle, ’Apocalypse Now’.

Læs også: Se traileren til ’Palo Alto’ af tredjegenerations-Coppola

Siden er det gået ned ad bakke med Robin Williams-filmen ’Jack’ som et lavpunkt i 1996. De senere år har han forsøgt sig med mere personligt kunstneriske film som ’Youth Without Youth’, ’Twixt’ (billedet) og ’Tetro’, som dog ikke har vakt den store interesse fra andre end Coppola selv.

Man ville ønske, at han ville trække sig tilbage med værdighed og hellige sin tid til at træde druer i solen på sine californiske vinmarker.

JoanArc-CTIT-C59

Luc Besson

Frankrig kan også være med. Luc Besson slog igennem med lejemorder-bliver-babysitter-filmen ’Léon’, der var Natalie Portmans imponerende debut og bød på store præstationer fra Jean Reno og især Gary Oldman.

Siden forløste han et storbudget med den stærkt underholdende ’Det femte element’, men så gik det også ned ad bakke.

’Joan of Arc’ (billedet) fik en dårlig modtagelse i 1999, og siden gik derefter syv år, før Besson lavede sin næste film, ’Angel-A’. De senere år har fransmanden kastet sig over animationsgenren og opnået succes med ’Arthur’-trilogien, ligesom han har produceret ’Taxi’- og The Transporter’-filmene.

Han er aktuel som manuskriptforfatter på den forfærdelige ’3 Days to Kill’, og så er han snart klar med science-fiction filmen ’Lucy’, der har Morgan Freeman og Scarlett Johansson på rollelisten. At dømme ud fra traileren holder vi døren en lille smule på klem. Det er sidste chance, Luc!

Læs også: Anmeldelse af ’3 Days to Kill’

Læs også: Se Scarlett som hævner i traileren til ’Lucy’

VAMPIRES SUCK

Jason Friedberg og Aaron Seltzer

Nasseprinserne Jason Friedberg og Aaron Seltzer er serieforbrydere, når det kommer til at stjæle andres idéer.

Jasons far, Rick Friedberg, instruerede spoof-filmen ’Spy Hard’ i 1996 baseret på Jason og Seltzers manuskript, og derfra begyndte deres korstog mod de originale idéer.

Den uhellige duo har bragt os spoof-milepæle som ’Scary Movie 1-4’, ’Date Movie’, ’Epic Movie’, ’Disaster Movie’ og ’Vampires Suck’ (billedet). De travle herrer hviler ikke på laubærerne, og vi kan snart glæde os til ’Fast and Furious’-spoof’et ’Superfast’. Man skulle næsten tro, at Friedberg og Seltzer samlede på dårlige anmeldelser.

The Black Dahlia

Brian De Palma

De Palma var et kæmpenavn i 70’erne og 80’erne, hvor han blev nævnt i samme åndedrag som Scorsese, Lucas, Coppola og Spielberg efter film som gyseren ’Carrie’, thrilleren ’Blow Out’ med John Travolta, gangsterklassikeren ’Scarface’ med Al Pacino og den stjernespækkede ’The Untouchables’.

Men så vendte det hele på hovedet, og med delvise undtagelser i den fine ’Mission: Impossible’ og krigsdokumentaren ’Redacted’ har De Palma ikke genfundet nået fordums tiders niveau. ’The Black Dahlia’ (billedet) og ’Forfængelighedens bål’ var sært uvedkommende.

Det er på tide at lægge klaptræet på hylden.

After The Sunset

Brett Ratner

Vi kan meget vel have Steven Spielberg at takke for Brett Ratners karriere. Spielberg og hans Amblin Entertainment hjalp nemlig den spirende filminstruktør med at finansiere sin første kortfilm i 1990.

Siden da har Ratner givet os ’Rush Hour’-filmene og ligegyldigheder som ’The Family’ og ’After The Sunset’ (billedet).

Instruktøren er bonkammerat med Eddie Murphy og har længe trodset al logik og kæmpet for endnu en ’Frækkere end politiet tillader’. Det ser nu ud til at lykkes. Desværre.

Læs også: ‘Frækkere end politiet tillader’ vender tilbage i 2016

Batman og Robin

Joel Schumacher

Joel Schumacher er en af de instruktører, hvor man ikke forstår, hvordan han stadig formår at få smidt budgetter efter sig.

Den i dag 74-årige amerikaner debuterede i 1974 og har siden lavet det ene stykke makværk efter det andet. Der har ganske vist været enkelte film i karrieren, som ikke var så smertefulde, men end ikke ’The Lost Boys’ og to afsnit af Netflix’ ’House of Cards kan veje op for den tid, man har spildt på ’Batman & Robin’ (billedet).

Schumachers film mangler personlighed og finesse, men hey, han har sikkert millioner på bankbogen, så hvem er vi til at dømme!?

Sherlock Holmes movie image

Guy Ritchie

Tænk, at der var engang, hvor man sagde, at Guy Ritchie var den britiske Tarantino. Det føles som meget længe siden.

For hvor Tarantino har holdt niveauet, kan det samme desværre ikke siges om Ritchie. Det startede godt med ’Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ og ’Snatch.’ Men så kørte han fast i samme formular i ’Revolver’ og ’RocknRolla’ uden helt at ramme samme nerve.

Vi ville elske at se Ritchie tilbage i storform, men det ser ikke ud til at ligge i kortene. Instruktøren lavede de to ekstremt rodede og overhektiske ’Sherlock Holmes’-film med Robert Downey Jr. (billedet), og så har han en film om Kong Arthur i støbeskeen.

Big Daddy

Dennis Dugan

Hans navn er måske ikke så velkendt som andre instruktører på listen, men hans meritter taler for sig selv: Han har nemlig været nomineret til Razzie-prisen for værste instruktør hele fire gange. De første gange gik han tomhændet hjem, men i 2010 lavede han så ’Jack And Jill’ og ’Just Go With It’, der samlet sørgede for, at Razzien omsider gik hans vej.

Dennis Dugan har instrueret ’I Now Pronounce You Chuck & Larry’, ’Big Daddy’ (billedet), ’Happy Gilmore’ samt mange af de andre dårlige film, du er vokset op med. Det kunne være interessant at vide, om Dugan selv tror, at han spytter det ene mesterværk efter det andet ud.

Læs også: Instruktør Fenar Ahmad: Seks film, der har inspireret ‘Ækte Vare’

Læs også: Guide: Syv film, der beviser, at journalister er korrupte kynikere

Læs også: 10 tv-karakterer, der fortjener at dø

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af