Twistet i sidste minut af M. Night Shyamalans ’Split’ er vanvittigt – sådan hænger det sammen

Spoiler-alert: Læs kun, hvis du HAR set ’Split’, ikke har tænkt dig at gøre det eller har det fint med at kende slutningen på forhånd.

I sidste uge fik M. Night Shyamalans thriller ’Split’ premiere herhjemme, og skønt fortællingen om en farlig ung mand med galoperende personlighedssplittelse ikke just er faldet i anmeldelsernes smag (heller ikke min, som du kan læse her), leverer filmen alligevel den næstmest interessante twist ending i Shyamalans karriere, kun overgået af dengang Bruce Willis fik skrækindjagende ny selvindsigt i mesterstykket ’Den sjette sans’.

Et Shyamalan-koldbøttetvist i 11. time er efterhånden så forventeligt som ’overraskelsen’ i Disneys Juleshow, men i ’Split’ falder chokket efter filmens sidste akt, hvori sindslidende Kevin Wendel Crump (James McAvoy) forvandler sig til sin 24. personlighed, den Hulk-stærke, menneskekødsspisende ’The Beast’, og undslipper myndighederne.

I en Marvel-lignende post-credit-scene sidder folk i en stille diner og ser fjernsynets nyhedsvært omtale efterlyste Kevin som ’The Horde’ – det foruroligende øgenavn, hans klassekammerater tildelte ham som barn.

To kvinder gyser indbyrdes: »Det minder jo om ham der … hvad hed han nu?« siger den ene.

»Mr. Glass,« svarer en velkendt stemme, og sekundet efter afslører kameraet en enlig, kasketbærende mand ved disken med navneskiltet ’Dunn’ på arbejderjakken.

Aka. David Duun fra Shyamalans ’Unbreakable’.

Aka. BRUCE freakin’ WILLIS!

En fortsættelse er på tegnebrættet

Jep, med et frækt svirp med halen og en enkelt replik fra Shyamalans gamle samarbejdspartner Willis bliver ’Split’ pludselig til en slags opfølger til instruktørens egen superheltefilm ’Unbreakable’ fra 2000 og Kevin til en ny art superskurk a la Samuel L. Jacksons Mr. Glass.

Ligesom Kevin fik Mr. Glass sit navn fra barndommens mobbende bullies: »Jeg burde have vidst det på grund af børnene. De kaldte mig… Mr. Glass,« siger ’Unbreakable’s skrøbelige skurk som forklaring på, hvornår hans onde ego spirede.

Efter ’Unbreakable’s interne logik får Mr. Glass dog først for alvor bekræftet sin skurkerolle, da han finder sin evigt gode modsætning, usårlige David Dunn, der som den eneste overlever en brutal togulykke orkestreret af Mr. Glass.

Uden en superhelt at måle sin nederdrægtighed mod er en superskurk som bekendt bare en supersærling.

Nu lægger Shyamalan så op til et fremtidigt filmopgør mellem Dunns helt og nyudklækkede The Horde. Instruktøren har bekræftet til onlinemediet Deen of Geek, at en reel ’Unbreakable’/’Split’-fortsættelse er på tegnebrættet (med både Willis og Jackson om bord!), og Shyamalan går dermed ironisk nok Marvel i franchise-bedene, 17 år efter ’Unbreakable’ var med til at kickstarte superhelteæraen (filmen kom ud samme år som den første ’X Men’).

Filmplakat giver clue

Præmissen for det udvidede ’Unbreakable’-univers er langtfra ny: Kevins karakter var oprindeligt tænkt som en del af ’Unbreakable’s historie, men blev skrevet ud i det endelige manuskript, og virkelig vakse Shyamalan-fans vil kunne notere sig flere clues i ’Split’, der antyder forbindelsen mellem de to film inden David Dunns cameo.

Det største hint gives, lige inden Kevin forvandler sig til ’The Beast’, da han forlader sin kælderbolig og bevæger sig ud i natten for at efterlade blomster på byens togskinner – en besynderlig handling, hvis det ikke var for den centrale togulykke i ’Unbreakable’.

Mistede Kevin mon et familiemedlem i ulykken? I så fald ville faren umiddelbart være et godt bud. Flygtige flashbacks viser udelukkende Kevins skræmmende aggressive mor, hvis misbrug af sønnen muligvis har forårsaget hans personlighedsspaltning.

Måske moren gik i hundene efter ulykken, der kostede hendes mand livet? Det ville med lidt Shyamalan’sk god vilje næsten give den voksne Kevin en grund til at have et horn i siden på overleveren Dunn.

Shyamalan sidestiller i øvrigt Dunns superheltefødsel i togulykken direkte med Kevins superskurketransformation, da Kevin undergår sin fysiske forvandling til ’The Beast’ inde i en togvogn!

Og så har jeg endda slet ikke været inde på, hvordan instruktøren genbruger en smule af ’Unbreakable’s score hen mod ’Split’s slutning, eller – og her slår man sig for panden med et kæmpe Homer’sk ’d’oh’ – hvordan ’Split’ og ’Unbreakable’s filmplakater begge er krakelerede som glas:

Split Unbreakable

Bum.

Mindre budget, større kreativitet

’Split’ er produceret af det lille horrorfilmselskab Blumhouse (der også stod bag Shyamalans ’The Visit’) for den beskedne sum af 10 millioner dollars, og efter planen skal fortsættelsen skydes for et lignende minuskult budget for at holde fokus på kreativ frihed frem for indtjening.

Shyamalan synes altså at bryde definitivt med de oppustede blockbuster-armbevægelser, han for en uheldig stund dyrkede i de hundedyre flops ’The Last Airbender’ og ’After Earth’, og skønt ’Split’ på mange måder er en uelegant kvalitativ skuffelse, kan filmen vise sig uhyre vigtig for instruktørens fremadrettede karriere.

Uanset hvad er ’Split’ allerede en af Shyamalans mest succesfulde film målt på solgte billetter: I sin åbningsweekend i USA i sidste uge indtjente filmen overraskende 40,2 millioner dollars mod ’Den sjette sans’ 26,7 millioner i 1999. Det er stadig ingenting mod ’Signs’ 60,1 millioner store åbningsweekend i 2002, men immervæk et imponerende comeback for en instruktør, der i over et årti er blevet nærmest synonym med eklatante økonomiske skuffelser.

Nu mangler Shyamalan bare at få manuskriptkvaliteten til at stå mål med ambitionsniveauet, og kører toget.

Læs også: Udskældt filmskabers superheltefilm var forud for sin tid

Læs også: Anmeldelse af ‘Split’

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af