Det skal du se i biffen i april: Dyrholm, Matthesen, Lynch og Scarlett Johansson

’The Handmaiden’

Manden bag ’Oldboy’, Park Chan-wook, er tilbage med en stærkt anmelderrost sag om en kvindelig småsvindler, der ansættes som tjenestepige for en mystisk overklassekvinde. Bag ansættelsen står en mand, der har skumle planer om at tilnærme sig kvinden, så han kan få andel i hendes rigdom.

Det udmønter sig i en visuelt sublim og pågående erotisk historie, der – som i ’Oldboy’ – tager indtil flere overraskende drejninger undervejs. Medier som New York Times, The Hollywood Reporter og The Playlist udnævnte filmen som en af de bedste med amerikansk premiere sidste år, og nu kommer den altså, gudskelov, til Danmark.

Vi holder forpremiere på ’The Handmaiden’ 4. april 19.30 i Empire Bio – læs mere og køb billetter her.

Premiere 12. april

’Den anden side’

Anders Matthesen har i en lang årrække fastholdt sin position som landets måske mest innovative og respekterede komiker. Men hvordan bliver man ved med at genopfinde sig selv, når man efterhånden har rundet de 40, har familie og prøvet det meste?

Pernille Rose Grønkjærs dokumentar ’Den anden side’ går helt tæt på Anden, fra det intense arbejde med hans show ’ANDERS’ fra 2013 og helt frem til spadestikkene på ’Shhh’, som han turnerede med sidste år. Det er en fascinerende, elegant struktureret og intim fortælling om en kompromisløs kunstner, der ofte rammes af tvivl og kriser.

Premiere 27. april

’The Fits’

Den varer blot 72 minutter, men er alligevel en af de mest interessante debuter i amerikansk indie-film de senere år.

Anna Rose Holmers film handler om en 11-årig pige, der egentlig mest er til boksning og andre drengeting, men lader sig fascinere af dansegruppen, der træner i lokalet ved siden af. Pludselig begynder flere af pigerne imidlertid at opleve nogle uforklarlige anfald – og det udvikler sig til en hel epidemi på skolen.

’The Fits’ kombinerer en sanselig coming of age-realisme fra ghettoen med et overbevisende overnaturligt element, og så er Royalty Hightower (hvilket navn!) i hovedrollen bare fuldstændigt fantastisk.

Premiere 27. april

’Ghost in the Shell’

Filmatiseringen af mangaen ’Ghost in the Shell’ har allerede vakt kontroverser for sin casting af hvide Scarlett Johansson i rollen som cyborgen Major Motoko Kusanaqi, der i forlægget er asiat.

Superstjernen har selv forholdt sig til kritikken, der i nogen grad har overskygget forventningerne til Rupert Sanders’ film. Men der er nu alligevel grund til at glæde sig til at se, om Sanders formår at forløse den ambitiøse historie om cyborgen, der på bedste RoboCop-vis skal udrydde verdens farligste forbrydere.

Og ikke mindst er der grund til at glæde sig til at se Pilou Asbæk i en ikke ubetydelig birolle i filmen, som var en stor oplevelse for den danske skuespiller på godt og ondt.

Premiere 6. april

’Sælgeren’

Asghar Farhadi vandt sin anden Oscar for ’The Salesman’, der nu kommer til Danmark under titlen ’Sælgeren’.

Filmen handler om parret Rana og Emad – begge teaterskuespillere i færd med at sætte Arthur Millers klassiske ’En sælgers død’ op på scenen – hvis lejlighedskompleks er sammenstyrtningen nær.

De må flytte ud og overtager en lejlighed, hvor en prostitueret kvinde har boet før dem. Da Rana har en ubehagelig oplevelse med en tidligere kunde, der kommer forbi lejligheden, uvidende om at den har fået nye beboere, sætter det en lavine af dramatiske udvekslinger i gang.

Som i ’Nader & Simin’ og ’Fortiden’ formår Farhadi at afbalancere alle karakterernes synsvinkler, så man får et stærkt nuanceret blik på hændelserne og psykologien bag – tilsat en suspensefuld opbygning, hvor hemmelighederne og fortielserne langsomt kommer for en dag.

Premiere 6. april

’David Lynch: The Art Life’

Det er et stort David Lynch-år. Til maj returnerer Lynch og Mark Frosts ’Twin Peaks’ efter mere end 25 års ventetid, og det giver selvfølgelig anledning til at sætte nyt fokus på den gådefulde filmmager.

Dokumentarfilmen ’David Lynch: The Art Life’ tager os helt tæt på mesterens virke og fortæller hans historie fra opvækst til gennembruddet med ’Eraserhead’. Han er selv filmens fortæller og pryder filmen med anekdoter, der er interessante for alle med blot den mindste interesse for hans værk.

I øvrigt er filmen delvist dansk produceret, og danske Olivia Neergaard-Holm står både som co-instruktør og klipper.

Premiere 20. april

’Du forsvinder’

Peter Schønau Fog slog stærkt igennem med debutfilmen ’Kunsten at græde i kor’ fra 2006. Siden har han ikke lavet film, men blandt andet været ansat på talentordningen New Danish Screen’, hvilket har overrasket mange i branchen.

Men nu er han tilbage – med et brag af et cast. Nikolaj Lie Kaas, Trine Dyrholm og Michael Nyqvist (’Mænd der hader kvinder’) har de tre centrale roller i filmatiseringen af Christian Jungersens bestseller ’Du forsvinder’.

Dyrholm og Lie Kaas spiller ægteparret Mie og Frederik, der får slået bunden ud af deres liv, da Frederik anklages for at have bedraget for millioner af de penge, der tilhører den skole, han er forstander på. Det viser sig, at Frederik har en hjernesvulst, og gennem den dramatiske fortælling stiller filmen store spørgsmål som: Hvornår gør vi ting af vores egen fri vilje? Og hvad er vores personlighed egentlig for en størrelse?

Premiere 20. april

’The Edge of Seventeen’

En af sidste års allerbedste ungdomsfilm får desværre kun en meget smal dansk biografdistribution, men det bør ikke afholde nogen for at opstøve den de få steder, den kommer til at gå.

Hailee Steinfeld er suveræn i hovedrollen som den intelligente enspænder Nadine, der efterlades endnu mere for sig selv, da hendes bedste veninde begynder at date hendes storebror. Det er begyndelsen på en utroligt sjov, skæv og ganske bevægende coming of age-historie om en pige, der har svært ved at finde ud af, hvordan hun skal passe ind.

Kunne man lide en film som ’Easy A’ med Emma Stone, bør man så absolut se Kelly Fremon Craigs ’The Edge of Seventeen’. Om ikke andet så for Woody Harrelsons kyniske, men godhjertede lærer, der leverer oneliners på stribe.

Premiere 20. april

‘Chevalier’

Som instruktør på ’Attenberg’ og producer på ’Dogtooth’ var Athina Rachel Tsangari en af de centrale figurer i bølgen af absurdistiske, originale film, der sprang i Grækenland frem for otte-ti år siden.

Mens Tsangaris kollega, ’Dogtooth’-instruktør Yorgos Lanthimos, har taget springet til USA med ’The Lobster’ og indtil flere kommende projekter, er Tsangari foreløbigt blevet i Grækenland, hvor hun laver syrede film, der ikke rigtigt ligner noget andet, man støder på i dagens filmverden.

’Chevalier’ er ingen undtagelse. Filmen handler om en flok mænd, der holder luksusferie på en yacht i det græske øhav, hvor de hurtigt begynder at puste sig op over for hinanden og endelig beslutter sig for at holde en hel olympiade i, hvem der er bedst, sådan generelt. De konkurrerer dernæst i alt fra karaoke til penislængde, det laveste kolesteroltal, og hvis familie der bliver gladest, når de ringer hjem.

Et surrealistisk-antropologisk studie i mænds selvforståelse og interne dynamikker.

Premiere 6. april

’Guardians of the Galaxy 2’

’Guardians of the Galaxy’ står tilbage som en af de absolut bedste – og i hvert fald sjoveste – film i de senere års massive superheltebølge, og vi håber inderligt, at toeren ikke fucker det op.

Chris Pratt er tilbage som Peter ’Star-Lord’ Quill, Vin Diesel som Groot, Zoe Saldana som Gamora og Bradley Cooper som vaskebjørnen Rocket. Og så dukker Kurt Russell op som superskurk – og Peter Quills far.

Soundtracket tyder også på at blive lige så gennemført som i den første film.

Premiere 27. april

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af