Fra 1997 til 2003 skabte Joss Whedon en kulturel milepæl med fantasy-ungdomsserien om den blonde vampyrdræber Buffy, der sammen med sine venner holdt skansen imod vampyrer, dæmoner og alskens gespenster, som terroriserede lillebyen Sunnydale. ’Buffy The Vampire Slayer’ har med sin hårdtslående kvindelige hovedperson, det postmoderne genremiks og blandingen af episode- og føljetonstruktur haft kolossal betydning for film og tv, som vi kender det i dag.
Det var blot et spørgsmål om tid, før nogen igen ville grave serien op ad jorden med tanke på tidens 90’er-feticistiske tv- og filmopdateringer og fænomener som ’Wonder Woman’ og ’Stranger Things’.
»’Buffy the Vampire Slayer’ er formentlig den serie, der er mest moden til at blive bragt tilbage«, sagde bestyrelsesformand og administrerende direktør for FOX Gary Newman ifølge Deadline ved en stor mediekonference i Jerusalem.
Herhjemme kørte ’Buffy The Vampire Slayer’ med Sarah Michelle Gellar i hovedrollen oprindeligt som en del af TV 2’s Seriesøndag, hvor også spinoffen ’Angel’ var på programmet. Begge serier havde den senere ’The Avengers’-instruktør Joss Whedon som showrunner og instruktør på nogle af seriens mest hyldede afsnit såsom den mareridtsfremkaldende ’Hush’ og den gennemførte musical-afstikker ’Once More With A Feeling’.
Whedons involvering er alfa omega for, at rebootet skal blive en realitet.
»Det er noget, vi taler om jævnligt. Joss Whedon er en af de bedste skabere, vi har arbejdet for. Når Joss bestemmer sig for, at tiden er inde, vil vi gøre det«, skulle Newman have konkluderet.
FOX står også bag det omdiskuterede reboot af ’The X-Files’, men ifølge Gary Newman er der ikke nogen kynisk og udspekuleret kassetænkning i genoplivningen af de kultdyrkede franchises.
Joss Whedon er efter sin exit fra den planlagte ’Batgirl’-film en tilsyneladende fri spiller på markedet. I forbindelse med seriens 20 års jubilæum sidste år samlede Entertainment Weekly Sarah Michelle Gellar og de andre skuespillere til en nostalgisk komsammen. På spørgsmålet om et muligt reboot var de fleste skeptiske – med undtagelse af Whedon.
»Alting finder på en eller anden måde sin vej tilbage. Jeg har bevidst forsøgt at flytte mig fremad og lave noget en lille smule forskelligt. Men hey, den fantastiske ting er, at de alle ser godt ud, og den anden fantastiske ting er, at serien handler om at vokse op. Hvis vi gjorde det med de her folk (ret originale cast, red.), ville de reelt set være på samme alder. De ville formentlig gøres en anelse yngre, for det kan de. Det ville ikke være følelsen af, ’jeg kan ikke fatte, vi stadig er i high school! Jeg går med voksenble!’«, udtalte han i den anledning.
Buffy blev i serien bogstavelig talt vakt tilbage til live i flere ombæringer, og serien døde heller helt med sit sidste afsnit, da hendes gøren og laden fik lov til at fortsætte i tegneserieform med bidrag fra Whedon. I en tid, hvor Helvedes Gab synes at stå for åbne sluser i USA, kunne Buffy være et passende indspark.
Læs også: ‘Buffy the Vampire Slayer’ skrev vigtig LGBTQ-historie – men var nærig med sexscenerne