Bedste film
Hvem vinder: ’The Shape of Water’
Alternativt: ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’
Hvor er: ’The Florida Project’
Jeg tror, Golden Globes- og BAFTA-vinderen ’Three Billboards’ får flest førstepladser på de afgivne stemmesedler, hvilket vil sige, at den ville have vundet Oscaren for bedste film under de regler, der gjaldt før 2009.
Men med det præferentielle, eller vægtede, stemmesystem, der favoriserer konsensuskandidater (antallet af anden- og tredjepladser vil formentlig vise sig afgørende, når den endelige tabulering og redistribuering af stemmer er foretaget), hælder jeg fortsat til DGA- og PGA-vinderen ’The Shape of Water’, som det er min vurdering vil opnå bredere støtte på tværs af Akademiets segmenter (alder, køn, politisk holdning) og ’faglige’ undergrupper (jævnfør filmens 13 nomineringer).
’Three Billboards’ har oplevet et comeback i de seneste par uger efter en ellers benhård kampagne, der har mindet om et regulært backlash mod filmen grundet dens, ifølge mange, tvivlsomme håndtering af raceproblematikken. Græsrodsaktivister flere steder i verden har taget ideen med de tre sortrøde billboards til sig som protestform, og det har givet filmen en progressiv snert, som den ellers ville have været foruden. Det kan flytte et afgørende antal stemmer.
Jeg vil heller ikke afskrive ’Get Out’, der er et både originalt og interessant bidrag til ikke bare mainstreamfilmen, men også taler ind i tidsånden på en måde, der kan vise sig at have en særlig appel til en stor del af især de yngre og nyere medlemmer af Akademiet. Men omvendt: Det vil være uhørt, hvis en film, der kun samlet opnåede fire nomineringer, løber med selveste bedste film-prisen.
Dog sidder man tilbage med en fornemmelse af, at hvis ikke netop den åbne 2017-18-årgang har potentiale til at overraske, hvornår så?
Bedste instruktør
Hvem vinder: Guillermo del Toro (’The Shape of Water’)
Alternativt: Christopher Nolan (’Dunkirk’)
Der er næppe nogen tvivl om, at del Toro på søndag kan slå følge med sine mexicanske compadres, Alejandro González Inárritu (’Birdman’, ’The Revenant’) og Alfonso Cuarón (’Gravity’) som vinder af instruktør-Oscaren. Det er faktisk lidt vildt, at mexicanere således vil have vundet prisen fire ud af de sidste fem årgange!
Instruktørprisen er kun gået til en amerikansk filmskaber to gange i de sidste 10 sæsoner, og det bliver næppe PTA, Gerwig eller Peele, der kommer til at ændre på den pauvre statistik. Det eneste alternativ synes at være engelske Christopher Nolan, hvis ’Dunkirk’ bærer præg af det visuelle scope og den tekniske flair, der normalt er en forudsætning for at komme i betragtning her. Del Toro har dog vundet alle vigtige precursor-priser, og det er svært at se, hvorfor Akademiet skulle se bort fra den elskelige mexicaner, der oven i købet altid leverer gode vindertaler, som har fokus på substansen og sin dybtfølte kærlighed til mediet.
Bedste mandlige hovedrolle
Hvem vinder: Gary Oldman (’Darkest Hour’)
Alternativt: Timothée Chalamet (’Call Me By Your Name’)
Det er ingen grund til at bide negle her. Gary Oldman vinder (som ved alle andre prisfester i løbet af sæsonen) Oscaren for sådan en type præstation, der står skrevet ’Oscar’ henover med store, fede typer. Man føler sig næsten hensat til 1990’erne!
Bevares, Oldman er god som Churchill (igen: kan man næsten forestille sig noget mere Oscaragtigt end en Churchill-impersonation?), men der er derudover også tale om en slags Lifetime Achievement Award fra en institution, der helt tilbage i 1980’erne overså Oldman for noget mere interessante præstationer (’Sid & Nancy’, ’Prick Up Your Ears’).
Bedste kvindelige hovedrolle
Hvem vinder: Frances McDormand (’Three Billboards’)
Alternativ: Margot Robbie (’I, Tonya’)
Hvor er: Vicky Krieps (’Phantom Thread’)
McDormand sidder næsten lige så sikkert i førersædet som sin mandlige kollega, Gary Oldman. Den eneste forskel er, at McDormand har vundet før (for ’Fargo’, 1997). Det gør hende automatisk lidt mere sårbar (bare spørg Meryl Streep, hvor svært det er at vinde sin anden hovedrolle-Oscar!). Men, ærligt talt, McDormand har vundet alle vigtige precursors (inklusive en BAFTA på Sally Hawkins’ hjemmebane), og hun er en personlighed, som de fleste nok gerne ser træde op på podiet igen, for så ved man, at der kan ske lidt af hvert. McDormand er et altid velkomment korrektiv til Hollywoods karrieremagere.
Men lad os ikke glemme, at årets bedste kvindelige hovedrollepræstation på forunderlig vis ikke er nomineret: Den sensationelle newcomer Vicky Krieps i PTA’s ’Phantom Thread’.
Bedste mandlige birolle
Hvem vinder: Sam Rockwell (’Three Billboards’)
Alternativ: Willem Dafoe (’The Florida Project’)
Hvor er: Armie Hammer (’Call Me By Your Name’)
Da sæsonen endnu var ung, virkede Dafoe som den mest sandsynlige vinder, eftersom han vandt hovedparten af kritikerpriserne i kategorien, og i tilgift kunne en Oscar til Dafoe have et skær af en slags Lifetime Achievement-anerkendelse oven i hatten.
Men sådan skulle det ikke gå. Første varsel om, at kategoriens udkomme ville tage en drejning, manifesterede sig ved Golden Globes-festen. Og siden har Rockwell (fraset backlashet mod ’Three Billboards’, der i høj grad hænger sammen med hans karakters moralske oprejsning) ikke set sig tilbage, men vundet alt på sin vej. Bafta’en forleden slog det helt fast: Rockwell vinder.
Bedste kvindelige birolle
Hvem vinder: Allison Janney (’I, Tonya’)
Alternativ: Laurie Metcalf (’Lady Bird’)
Dynamikken i kategorien her minder om den tilsvarende på mændenes side. Metcalf var ligesom Dafoe indledningsvist frontrunner og vandt hovedparten af kritikerudmærkelserne. Men Golden Globes-ceremonien markerede en overdragelse af favoritværdigheden, som er blevet bekræftet ved samtlige øvrige prisfester siden da: Allison Janney spiller simpelthen en type birolle, der er skræddersyet til Oscar (’Moren fra helvede’), og hun er generelt så anerkendt og vellidt i det amerikanske – samt god til at føre kampagne (uden at virke desperat) – at Oscaren på det her tidspunkt synes som lidt af en formsag.
Når jeg alligevel mener, at det her er den eneste af de fire skuespillerkategorier, hvor en overraskelse ikke vil komme som et decideret chok, skyldes det, at Metcalf repræsenterer en film, ’Lady Bird’, der overordnet er mere populær end ’I, Tonya’, og som hvis den ikke vinder netop her, risikerer at gå tomhændet hjem fra Oscarfesten. Tænker tilstrækkelig mange medlemmer ’strategisk’ med deres stemme på den måde, kan Metcalf måske alligevel bytte en meget sikker andenplads ud med en kneben førsteplads?
Bedste originalmanuskript
Hvem vinder: Michael McDonagh (’Three Billboards’)
Alternativ: Jordan Peele (’Get Out’)/Greta Gerwig (’Lady Bird’)
Hvor er: Paul Thomas Anderson (’Phantom Thread’)
Det her er – fraset hovedkategorien – aftenens helt store neglebider. Det er formentlig marginaler, der skiller McDonagh, Gerwig og Peele fra hinanden. Gerwig kan få en markant ’trøstepræmie’ for sit manuskript (de færreste tror på, at filmen har en chance i de andre fire kategorier, hvor den er nomineret), hvilket yderligere ville kunne opfattes som et Metoo-relateret skulderklap.
Peele har ligeledes den klart mest oplagte chance for at vinde en pris til ’Get Out’ her, og så er der McDonagh, der blev ’snydt’ for en instruktørnominering (modsat sine to kolleger), hvilket nok er en lille fordel i forhold til at opnå nogle kompensationsstemmer i denne kategori. Jeg hælder derfor til Bafta-vinderen McDonagh, der dog altså er oppe mod tre formidable konkurrenter (hvis vi inkluderer del Toros manuskript til bedste film-favoritten ’The Shape of Water’!).
Peele har opnået et kæmpe gennembrud i år, og han vandt ydermere WGA-prisen (filmforfatterforbundets pris) i kategorien. McDonagh var dog ikke valgbar i WGA-sammenhæng (forbundets priser er kun et anliggende for medlemmer), så derfor kan Peele ikke automatisk forvente at konvertere sin pris derfra til en Oscar. Men det bliver helt tæt.
Bedste adapterede manuskript
Hvem vinder: James Ivory (’Call Me By Your Name’)
Alternativ: Dee Rees og Virgil Williams (’Mudbound’)
Der er ikke så meget at tilføje her. 88-årige James Ivory er storfavorit i en kategori, der heldigt for ham er meget svagere end sin søsterkategori (originalmanuskripter) i år. Det bliver en – langsom, men meget fortjent – cakewalk til podiet for Ivory, der meget vel kan vise sig at blive aftenens ældste vinder (medmindre da 89-årige Agnès Varda vinder i dokumentarfilmkategorien!).
Bedste animerede film:
Hvem vinder: ’Coco’
Alternativ: None!
Talen er skrevet, champagnen bestilt. Aftenens mest sikre vinder.
Bedste fremmedsprogede film:
Hvem vinder: ’A Fantastic Woman’ (Chile)
Alternativ: ’The Square’ (Sverige)/’The Insult’ (Libanon)
Hvor er: ’BPM (Beats per Minute)’ (Frankrig)
Der kan argumenteres overbevisende for, at alle fem film har en reel chance her. ’The Square’ har en fordel i form af den bevågenhed, der fulgte med Guldpalmerne samt Elizabeth Moss’ medvirken. De amerikanske anmeldere har omvendt ikke været specielt glade for filmen, så det er ikke med kritikerbegunstigelsen i baglommen, at den vinder (hvis den vinder).
’Loveless’ (Ruslands nærmest demonstrativt trøstesløse bidrag) og ’A Fantastic Woman’ har fået bedre kritikermodtagelser, mens Libanons bidrag overfladisk vurderet synes som det mest publikumsvenlige bud på en vinder (og det tæller for en del).
Jeg hælder nu alligevel til, at Chiles bidrag trækker det længste strå, da den transkønnede skuespillerinde Daniela Vegas præstation er mindeværdig, og så bør man heller ikke se bort fra, at en pris til ’A Fantastic Woman’ vil udgøre et politisk korrekt statement inden for en branche, der pt. er vældigt optaget af at være på den rigtige side af den identitetspolitiske kridtstreg.
Bedste dokumentarfilm
Vinder: ’Faces Places’
Alternativ: ’Icarus’
Der er ofte en klar frontrunner i denne kategori, men det er ikke tilfældet i år (hvor forhåndsfavoritten ’Jane’ snublede i nomineringsopløbet), så alt kan vitterligt ske. Den danske co-produktion ’Last Men in Aleppo’ har fået noget sidste øjebliks-opmærksomhed på grund af indrejseforbud til filmens syriske producer, men om det er blevet registreret af særlig mange akademimedlemmer (a la sagen med Asghar Farhadi sidste år, der gav et afgørende boost til hans ’The Salesman’ for bedste fremmedsprogede film), er nok tvivlsomt.
Det kan blive den første Oscar til en film fra Netflix nogensinde (fraset kortfilmkategorien), da både ’Icarus’ (om russisk statsdoping) og ’Strong Island’ (en meget personlig ’Black Lives Matter’-beretning) synes velpositionerede. Jeg tror dog, at der ligger en oplagt mulighed for en Lifetime Achievement-anerkendelse til fænomenet Agnès Varda, der gjorde god (og morsom) reklame for sig selv, da hun sendte store papfotoudgaver af sig selv til den traditionelle Oscarmiddag/fotoseance med alle de nominerede. Det gav hende – og filmen – mere opmærksomhed end et dusin kritikerpriser.
Bedste fotografering
Hvem vinder: ’Blade Runner 2049’
Alternativ: ’The Shape of Water’/’Dunkirk’
Hvor er: Alexis Zabe (’The Florida Project’)
En anden af aftenens neglebidere: Vil det langt om længe – i 14. forsøg – lykkes for legendariske Roger Deakins at vinde for sit fotografarbejde på ’Blade Runner 2049’? Godt nok vandt Deakins både ASC-prisen (filmfotografernes forbund) og en BAFTA, men det har han gjort før (’The Man Who Wasn’t There’, 2001) uden at vinde Oscaren.
Problemet for Deakins er, at han er oppe mod to af bedste film-kategoriens sværvægtere, ’Dunkirk’ og ’The Shape of Water’, der begge excellerer på billedsiden.
Et andet problem kan være, at stemmesedlen i Oscarregi er udformet på en måde, hvor navnet på den nominerede ikke fremgår, men kun den film indsatsen hører til under. Det vil sige, at mange medlemmer, som ikke lige er sig Deakins’ Oscarhistorik bekendt, vil se på stemmesedlen og krydse af ved den film, de bedst kan lide (og det er nok ikke ’Blade Runner’, jævnfør dens manglende bedste film-nominering).
Leverer ’The Shape of Water’ lidt af et sweep ved Oscarfesten (det er dog blevet en decideret sjældenhed, at den slags forekommer, men alligevel…), kan den snildt snuppe prisen for fotografering også, hvilket vil betyde en Oscar til danske Dan Laustsen.
Bedste klipning
Hvem vinder: ’Dunkirk’
Alternativ: ’Baby Driver’
Jeg tror, det bliver afgørende, at klipningskategorien er den mest (eneste?) oplagte mulighed for en Oscar til ’Dunkirk’ i en af de mellemtunge kategorier (filmen har gode muligheder i lydkategorierne, men det batter ikke helt lige så meget), og mange vil nok føle, at den ikke bør gå tomhændet hjem.
’Dunkirk’ vandt ACE-prisen (filmklippernes forbund) i slutningen af januar i dramakategorien (’I, Tonya’ vandt i komediekategorien).
Klipningen spiller under alle omstændigheder en indlysende rolle for fremstillingen af slaget om Dunkirk i Nolans film, men klipningen spiller omvendt en måske endnu større og endnu mere tydelig rolle i ’Baby Driver’, der har snuppet mange kritikerpriser i denne kategori. ’Baby Driver’ gør en decideret (men meget, meget vellykket) gimmick ud af at klippe i rytme til den musik, Ansel Elgorts titelfigur lytter til, når han agerer getaway driver eller spankulerer rundt i byrummet med mørk solbrille og mut mine.
’Baby Driver’ blev en stor biografsucces, og har man set den, ved man, at klipningen taler for sig selv. Det er spørgsmålet, om Akademiet kan lade være med at lange en Oscar ud for en indsats, der for en gangs skyld foregår inden for rammerne af en ren underholdningsfilm uden bedste film-aspirationer.
Bedste originalscore
Hvem vinder: ’The Shape of Water’
Alternativ: ’Phantom Thread’
Alexandre Desplat er den nye konge af sofistikerede scores, der leger overlegent med stilistiske træk fra mangfoldige musikalske traditioner. Hans score til ’The Shape of Water’ er simpelthen bare skønt, og det er svært at se andre muligheder, end at han vil blive klappet op til podiet for karrierens anden Oscar for sin indsats (den første var for ’The Grand Budapest Hotel’).
Jonny Greenwoods score til ’Phantom Thread’ er det edgy valg, som samtidig ikke virker komplet utænkeligt.
Bedste originalsang
Hvem vinder: ’This Is Me’ (’The Greatest Showman’)
Alternativ: ’Remember Me’ (’Coco’)
Sange fra tegnefilm står traditionelt stærkt i denne kategori, og ’Remember Me’ fra animationsstorfavoritten ’Coco’ har nærmest været udråbt som vinder på forhånd, men jeg vælger at tro, at ’This Is Me’ fra tidens helt store (og vedvarende) box office-hit, den anmeldernedsablede musical ’The Great Showman’, kan overraske. Soundtracket fra filmen har sågar indtaget en førsteplads på den amerikanske albumhitliste, hvor det i skrivende stund fortsat indtager en top 5-placering.
Det skulle være mærkeligt, om ikke mange af akademimedlemmerne har bemærket, at filmens sange er blevet et populærkulturelt fænomen på et anden niveau end det ellers glimrende ’Coco’-bidrag.
Bedste production design
Hvem vinder: ’The Shape of Water’
Alternativ: ’Blade Runner 2049’
’The Shape of Water’ er ikke selvskrevet i denne kategori, men omvendt, hvis filmen taber her (i så fald vil det med stor sandsynlighed være til den imponerende futuristiske vision i ’Blade Runner 2049’), kan det være et tidligt tegn på, at filmen ikke vinder for bedste film.
Bedste kostumedesign
Hvem vinder: ’Phantom Thread’
Alternativ: ’The Shape of Water’
Da CDGA (kostumedesignernes forbund) fandt deres vinder for ganske nylig, pegede de lettere overraskende på ’The Shape of Water’ på bekostning af forhåndsfavoritten (og Bafta-vinderen) ’Phantom Thread’.
Jeg tror nu, at Akademiet vil præmiere Paul Thomas Andersons drama, da der jo er tale om en film, der ikke bare byder på imponerende rober, men også handler om en dameskrædder. Det er desuden nok den bedste mulighed for en Oscar til PTA’s film, den slags har medlemmerne som regel blik for.
Bedste lydmiks
Vinder: ’Dunkirk’
Alternativ: ’Blade Runner 2049’
Bedste lydklipning
Vinder: ’Dunkirk’
Alternativ: ’The Shape of Water’
Det kan være svært at regne lydkategorierne ud. Med risiko for at lyde, som om jeg ikke aner, hvad jeg taler om: ’Dunkirk’ er en larmende krigsfilm. Mon ikke det er nok? Og den mere saglige version? ’Dunkirk’ vandt hovedpriserne ved CAS Awards (Cinema Audio Society) fornylig. Det vil derfor nok være vovet ikke at satse på Nolans film i de to kategorier, selvom ’Blade Runner 2049’ og ’The Shape of Water’ er stærke konkurrenter.
Bedste visuelle effekter
Vinder: ’Blade Runner 2049’
Alternativ: ’The War for the Planet of the Apes’
Det bliver formentlig tæt løb mellem ’Blade Runner 2049’ og ’The War for the Planet of the Apes’ om hæderen for visuelle effekter. ’Blade Runner 2049’ vandt en Bafta i kategorien, mens ’War for the Planet of the Apes’ vandt visueleffektmagerforbundets pris, VES. Mit umiddelbare bud vil være, at Akademiet vil stemme mere i retning af Bafta (som organisationen jo i øvrigt deler et betragteligt overlap af medlemmer med) end fagkenderne i VES.
Bedste hår og make-up
Vinder: ’Darkest Hour’
Alternativ: ’Wonder’
Bedste kortfilm:
Vinder: ’Heroin(e)’
Bedste animerede kortfilm:
Vinder: ’Dear Basketball’
Bedste kortfilm – dokumentar:
Vinder: ’The Eleven O’Clock’
Se hele vores Oscar-dækning HER.
Læs også: Alle Oscar-vindere siden 2000 – rangeret fra værst til bedst
Læs også: Det notoriske Oscar-backlash forvandler yndlinge til prygelknaber – også i år