»Jeg nægter at svare på så dumt et spørgsmål! Sådan er jeg slet ikke! At være med i en komedie betyder ikke, at jeg skal svare på dumme spørgsmål. Det har intet at gøre med, hvem jeg er«.
Det var i 2013, Jonah Hill var ved at blive interviewet af Rolling Stone i forbindelse med sin nye film ’This Is the End’, og journalisten havde netop spurgt, hvilken slags prutter Hill slår.
Journalisten havde tidligere stillet samme spørgsmål til Seth Rogen, der spiller over for Hill i ’This Is the End’. Rogen svarede frydefuldt på spørgsmålet – og forklarede også ihærdigt om sine medskuespilleres prutter. Med Hill var det en helt anden sag.
Undervejs i interviewet forklarede Hill, at han i virkeligheden slet ikke er lige så vred og ubehagelig, som han fremstår i ’This Is the End’, hvor han spillede en karikeret udgave af sig selv. Hvorefter journalisten mindede ham om, at Judd Apatow (instruktøren af blandet andet ’The 40 Year-Old Virgin’) engang havde kaldt Hill for »vred og nørdet«.
»Ja, det var måske en vred periode for mig«, svarede Hill. »Men jeg kunne ikke være en mindre vred person. Judd tænker måske sådan om sig selv. Men jeg har ikke arbejdet for ham i fem år. Jeg ser op til ham, men jeg er fucking 29 år gammel og ikke et eller andet vredt barn«.
Interviewet faldt ikke i god jord hos pressen, og meningsdannerne faldt over hinanden for at hænge Hill til tørre. Hollywood Reporter skrev, at han »tager sig selv for seriøst«, Bustle kaldte ham »uudholdelig«, mens Mandatory mente, at han »stikker hovedet op i sin egen røv«.
Jonah Hill blev efterfølgende interviewet af Howard Stern om sin optræden i Rolling Stone: »Jeg har ingen undskyldning, jeg gik igennem en hård periode i mit privatliv«, sagde han. »Jeg skulle ikke have lavet det interview«.
Et halvt år senere modtog han karrierens anden Oscar-nominering, men Rolling Stone-fadæsen og dens efterveer understregede, hvor svært det var – og stadig er – for omverdenen at se Hill i et nyt og ukomisk lys. Og hvor svært det er for ham selv, at hans egentlige drømme og ambitioner igen og igen bliver parkeret til fordel for et hurtigt grin.
Men i virkeligheden har Jonah Hill kæmpet for at blive taget seriøst siden sin første rolle i 2004. Og først nu, 14 år senere, ser det for alvor ud til at lykkes.
Stjerne ved et tilfælde
Oprindeligt ville Jonah Hill ikke være skuespiller. Han ville skrive og instruere og holde sig ude af rampelyset. Det var kun på opfordring af Dustin Hoffman, der var far til Hills daværende veninde, at han gik til audition på sin første spillefilm.
Den film var David O. Russells ’I Heart Huckabees’ fra 2004, hvor Hill fik en lille rolle. Det var ikke, fordi han ligefrem stjal filmen, men hans komiske timing var skarp nok til at blive spottet af Judd Apatow, der gav ham små roller i sine film ’Knocked Up’ og ’The 40-Year Old Virgin’.
Hill brød for alvor igennem i den Apatow-producerede ’Superbad’ fra 2007. Her spiller han den bandende og penis-tegnende Seth, der sammen med sine klassekammerater Evan (Michael Cera) og Fogel (Christopher Mintz-Plasse) gør, hvad de kan, for at miste deres mødom, inden de er færdige med highschool. Filmens grove humor, som Hill eksekverede til perfektion, ramte en nerve. Den indtjente over 100 millioner dollars i USA alene og gjorde Hill og hans medskuespillere til superstjerner.
Karakteren Seth blev med det samme Hills varemærke. Udover hans fysik var han højrøstet, snakkende og barnlig, men dog stadig på en bund af elskværdighed. Hill var den tykke dreng, som man ikke skulle tage alvorligt. Hvilket skuespilleren hurtigt blev opmærksom på.
»Efter ’Superbad’ gik det op for mig, at folk prøvede at få mig til at lave den film igen og igen. Og det gik op for mig, at jeg kun var 23, og hvis jeg blev ved med den slags film, ville publikum nok blive virkelig trætte af at se mig spille den samme i hver film«, har Hill fortalt til Screen Actors Guild.
Det dramatiske gennembrud
Derfor prøvede han kræfter med mere afdæmpede roller i både Duplass-brødrenes ’Cyrus’ og Nicholas Stollers’ ’Get Him To the Greek’, men det var først med ’Moneyball’ i 2011, at han for alvor gjorde sig bemærket som dramatisk skuespiller.
Instruktør Bennett Miller (’Capote’, ’Foxcatcher’) så noget i Hill, som omverden endnu ikke havde fået øjnene op for. I filmen, der er baseret på virkelige hændelser, spiller Hill den økonomiuddannede Peter Brand, der præsenterer den pressede baseball-manager Billy Beane (Brad Pitt) for en ny matematisk tilgang til opkøb af spillere.
Det var Hills første rolle i en film, der ikke kunne stemples som en komedie. Alle de kendetegn, som ’Superbad’ havde givet ham, var væk, og han fremstår i stedet sårbar, usikker og indadvendt. Hill brænder underspillet igennem over for sværvægtere som Brad Pitt og Philip Seymour Hoffman.
»Hvis jeg skulle lave et drama, skulle det være specielt. Ofte når komedie-skuespillere prøver kræfter med drama, fremstår det lidt latterligt, fordi det ikke er den rigtige rolle for dem«, fortalte Hill om rollen til Wired. »Jeg har lavet mange komedier, som jeg er stolt af, men jo ældre jeg bliver, er det vigtigt for mig at udtrykke, at jeg ikke kun er én ting. Jeg har en anden side, som jeg er stolt af at vise frem«.
Filmen var et gamble for Hill, men det betalte sig. Han blev nomineret til både en Oscar, Golden Globe og BAFTA for sin præstation. Alligevel var det, som om respekten ikke satte sig fast. Det skyldtes måske, at komedien ’The Sitter’ havde premiere få måneder senere – en film i stil med Hills tidlige komedier, som tilmed fik elendige anmeldelser.
Den svære to’er
I de efterfølgende år havde Jonah Hill især stor succes over for Channing Tatum med komedien ’21 Jump Street’, som han selv producerede. Hans næste dramatiske rolle kom i form af Donnie Azoff i ’The Wolf of Wall Street’ fra 2013. Her arbejdede han både sammen med legendariske Martin Scorsese og en af Hollywoods mest seriøse stjerneskuespillere, Leonardo DiCaprio.
I ’The Wolf of Wall Street’ spiller Hill med en energi, der trækker på hans komiske kvaliteter, men han fremstår langt mere manisk og usympatisk end sædvanligvis. Hill var så ivrig efter rollen, at han gik med til en løn på 60.000 dollars, hvilket var langt mindre end de millionbeløb, han på daværende tidspunkt var vant til:
»Det her er ikke, hvad man tjener penge på. Så laver man ’22 Jump Street’ eller noget lignende, så du kan betale husleje. Jeg ville have gjort alt for denne rolle. Det handler ikke om penge. Man skal gøre de ting, man føler er rigtige«, sagde han i The Howard Stern Show.
Modvinden tager til
Filmen gav ham endnu en Oscar-nominering, og døren åbnede sig for flere dramatiske roller i film som ’True Story’, ’War Dogs’ og ’Don’t Worry, He Won’t Get Far On Foot’.
Men specielt i tiden omkring og efter hans anden Oscar-nominering mødte Hill modvind og latterliggørelse fra journalister, blandt andet i interviewet med Rolling Stone. Desværre var det ikke et enestående tilfælde.
I 2014 blev han i et interview spurgt, om han »stadig er den tykke til festerne i Hollywood«, efter han havde fået omtale for sit markante vægttab. En tydeligt utilpas Hill børstede spørgsmålet væk.
Samme år sagde han »go suck a dick, you faggot« til en journalist fra TMZ, der fulgte efter ham. Allerede dagen efter undskyldte han udbruddet hos Jimmy Fallon.
Året efter var han gæst i en fransk talkshow, hvor en kvindelig vært fortalte en joke om sin seksuelle fantasi med Hill: Han skulle medbringe Brad Pitt og Leonardo DiCaprio og så selv forlade rummet. Hill fandt oplevelen så ubehagelig, at han aflyste resten af sin presse-tour i Frankrig.
Vejen mod et nyt image
Der har altid været en tydelig kløft mellem Jonah Hills persona på film og hans privatperson.
»Jeg har altid været en meget usikker ung mand, og folk har været enormt onde ved mig gennem hele min karriere, og det er de stadig. Jeg er følsom, og min reaktion på de ting var ofte selv at være ubehagelig«, har han sagt til 52 Insights. »Folk ville altid have mig til at være sjov, hvilket jeg også godt kan lide at være, men jeg har bare andre facetter af min personlighed«.
Men nu ser det ud til, at retorikken omkring Hill endelig er ved at ændre sig. Den 21. september har Netflix premiere på serien ’Maniac’, hvor Hill spiller over for Emma Stone, og som er instrueret af ingen ringere end Cary Fukunaga, der har stået bag blandt andet første sæson af ’True Detective’ og ’Beasts of No Nation’. Længe før premieren har traileren alene skabt intens hype.
Hill har ligeledes en rolle i ’The Beach Bum’, der er den kommende film fra evigt kontroversielle Harmony Korine (’Spring Breakers’), hvis rolleliste også tæller Matthew McConaughey, Snoop Dogg, Isla Fisher og Zac Efron. Selvom Hill har arbejdet sammen med store instruktører gennem årene, markerer Korines satiriske og provokerende stil endnu et hamskifte for Hill.
Selvsikker indie-instruktør
Den allerstørste manifestation af Jonah Hill som en Hollywood-aktør, der vil og kan tages seriøst, er dog hans debut som manuskriptforfatter og instruktør. ’Mid90s’, der har amerikansk premiere til oktober, er ikke en komedie, men et autentisk portræt af 1990’ernes unge, der så MTV og stod på skateboard – ligesom Hill selv.
Filmen har næsten ingen stjerner på rollelisten, og så er den produceret af det anerkendte produktions- og distributionsselskab A24, der har stået bag nogle af de største amerikanske indie-film i nyere tid, såsom ’Ex Machina’, ’Moonlight’, ’Lady Bird’ og ’Hereditary’.
Jonah Hill har før prøvet kræfter med at instruere musikvideoer, blandt andet en vanvittig video for Danny Brown. Videoen havde en gennemført æstetik og var stærkt inspireret af 90’ernes sitcoms. ’Mid90s’ ser også stilistisk skarp ud og er influeret af æstetikken fra datidens skater-videoer.
Med ’Mid90s’ får Hill endelig udlevet sin drøm om at skrive og instruere: »Jeg nyder slet ikke at være kendt. Men jeg elsker at få lavet ting, og det hele har bygget op til denne film, som jeg er så stolt af. Jeg kan ikke lide opmærksomheden eller at blive set. Jeg vil bare gerne lave ting«, har Hill fortalt til 52 Insights.
Opgaven som instruktør har Hill ikke taget let på. Hill har fortalt til Vulture, at han spurgte Ethan Coen, den ene af brødrene bag blandt andet ‘Fargo’ og ‘No Country For Old Men’, til råds: »Bare prøv at nyd det«, svarede Coen. »Jeg var så stresset, da jeg lavede min første film, at jeg ikke nød noget. Prøv endda at nyd det stressende. Bare nyd alt det nye«. Hill besøgte også Martin Scorsese i hans hjem for at snakke om instruktørjobbet. De havde aftalt at mødes et kvarter, men de endte med at snakke i fire timer i stedet.
Med ‘Mid90s’ har Hill for første gang i sin karriere fundet en rolle, han føler sig helt tilpas med: »Da jeg kørte ind på settet den første dag på ‘Mid90s’, og kameraerne var der, og lastvognene var der, og børnene var der i deres kostumer, og jeg var bag kameraet, der tænkte jeg: ‘Det her er mit hjem’«, har Hill sagt til Vulture. »Jeg vidste, at det var, hvad jeg ville gøre med mit liv. Og jeg følte ikke bare, at det var blevet serveret til mig. Jeg følte, at jeg virkelig havde arbejdet for det«.
Hvis filmen bliver en succes, vil de sidste rester af fordommen om den sjove, tykke dreng måske endelig forsvinde og bane vejen for en unik ny stemme på den amerikanske indie-scene.
Læs også: James Franco-komedie var baseret på Jonah Hills forhold til Dustin Hoffmans datter