Det føles som en menneskealder, siden den ualmindeligt flotte Robert Pattinson optrådte i sin uskyldsrene Hufflepuff-uniform. Efter spillefilmdebuten som Cedric Diggory i ‘Harry Potter & Flammernes Pokal’ fortsatte den dengang 22-årige skuespiller i samme spor som den glimtende vampyr Edward Cullen, og ‘Twilight’-filmene, hvis plakater dominerede teenagepigeværelser verden over fra 2008 til 2012, blev utvivlsomt Pattinsons store gennembrud.
Men slutningen på ‘Twilight’-sagaen i 2012 markerede et punktum for det britiske idols young adult-æra. Robert Pattinson har nemlig siden gjort sig bemærket som en kvalitetsbevidst skuespiller, der, ved at takke nej til mainstream filmroller for i stedet at arbejde med arthouse-instruktører som David Cronenberg og Claire Denis, har bevist sit værd som mere end bare et knivskarpt kæbeparti – oveni det er han netop blevet annonceret som den næste Batman.
I disse dage er Pattinson Cannes-aktuel med instruktør Robert Eggers (‘The Which’) sort-hvide fantasygyser ‘The Lighthouse’, hvor han spiller over for fyrmesteren Willem Dafoe, og som vores filmredaktør har rost til skyerne fra festivalen.
Pattinson har i dag vist, at han er et mangefacetteret skuespiltalent. Og det er rollerne i indie-produktioner som disse, der viser, at han er klar til at træde tilbage i mainstreamsporene som den nye flagermushelt:
‘Maps to the Stars’ (2014)
Robert Pattinson arbejdede sammen med David Cronenberg for første gang i 2012, og hans præstation som den unge milliardær i ‘Cosmopolis’, der cruiser rundt i Manhattans trafikale kvarterer på bagsædet af en limousine, blev rost af internationale anmeldere efter verdenspremieren på Cannes Film Festival.
I 2014 fortsatte duoen det frugtbare samarbejde med ensemblefilmen ‘Maps to the Stars’, hvor Pattinson endnu en gang indtager limo-sædet – denne gang som chauffør i det prestigefyldte Hollywood, hvis hykleri canadiske Cronenberg lykkes med at udstille.
Jerome Fontana, spillet af Pattinson, har via sit job som limousinechauffør unik adgang til Hollywoods overklasse, mens han drømmer om at slå igennem som manuskriptforfatter – en forholdsvis beskeden rolle i filmens store ensemble. I stedet står Julianne Moore i centrum for fortællingen som aldrende og misbrugt skuespillerinde, der lever i skyggen af sin berømte mor, sammen med Mia Wasikowskas bud på en vansiret og utilregnelig personlig assistent, frisk fra den lukkede afdeling.
Man kan undre sig over, hvorfor en verdenskendt ‘Twilight’-stjerne, der kan vælge og vrage blandt lukrative filmtilbud, lader sig nøjes. »Jeg har en liste over instruktører, som jeg har ønsket at arbejde for i årevis«, forklarede han i et interview med Soundvenue. »Jeg har det fint med mindre roller, hvis jeg til gengæld kan vælge instruktørerne«.
‘Maps to the Stars’ kan ses på Amazon Prime.
‘The Lost City of Z’ (2017)
Der er ikke meget Edward Cullen over en mudderindsmurt opdagelsesrejsende med fuldskæg. I den biografiske adventurefilm ‘The Lost City of Z’, baseret på den autentiske historie om britiske Percey Fawcetts ekspedition til Amazonas i starten af 1900-tallet, spiller Robert Pattinson Korporal Henry Costin, der ledsager Fawcett (spillet af Charlie Hunnam) på sin rejse for at finde en gammel civilisation i junglen.
Instruktør James Gray har tidligere haft fire film med i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes: ‘The Yards’, ‘We Own the Night’, ‘Two Lovers’ og ‘The Immigrant’ – alle sammen med Joaquin Phoenix på rollelisten. I ‘The Lost City of Z’ er det i stedet Pattinsons birollekarakter, der løber med al opmærksomheden.
»En fantastisk Robert Pattinson, behåret og næsten uigenkendelig«, skriver The New York Times om hans præstation, mens The Telegraph kalder filmen for »en øjeblikkelig klassiker«, flankeret af fem stjerner.
Kan ses på Blockbuster og Amazon Prime .
‘Good Time’ (2017)
»Robert Pattinson leverer storpræstation i hårdkogt og poetisk perle«. Sådan starter vores dom over ‘Good Time’. En film af Safdie-brødrene, der ifølge vores anmelder gjorde Robert Pattinson til en af Hollywoods mest interessante skuespillere i et snuptag.
Med de mange rosende ord fra internationale medier som The Guardian, The Telegraph og The New Yorker er der næppe nogen tvivl om, at rollen som kriminelle Connie Nikas er blandt hans bedste til dato.
Med skægstubbe og fedtet hår leder Connie et bankrøveri an i sin snuskede hoodie-uniform – med den mentalt handicappede lillebror ved sin side. Røveriet mislykkes, broren ender i fængsel, og storebror forsøger at få ham ud, mens han samtidig er på flugt fra politiet.
Instruktørerne Benny og Josh Safdie har tidligere samarbejdet om blandt andet ‘Heaven Knows What’ og Sundance-hittet ‘Daddy Longlegs’, og Benny Safdie indtager desuden rollen som Connies udfordrede lillebror over for Pattinson.
‘Good Time’ kan ses på Netflix.
‘Damsel’ (2018)
‘Damsel’ er noget så sjældent som en feministisk westernsatire, der byder på en rejse af uforudsete twists såvel som skarp humor. Robert Pattinson er hoppet i cowboy-udstyret og spiller igen over for sin ‘Maps to the Stars’-kollega Mia Wasikowska, som han rider afsted for at befri fra en kidnapper, til trods for at hun langt fra er den typiske jomfru i nød – og redningsmissionen går da heller ikke helt som planlagt.
David Zellner (‘Kid-Thing’, ‘Kumiko, the Treasure Hunter’) har instrueret, skrevet og produceret filmen, der fik premiere på Sundance Film Festival sidste år, sammen med sin bror Nathan Zellner.
»Pattinson sletter fortsat alle spor af pretty boy vampyrisme fra sit repertoire« og »grotesk, smuk og uforudsigelig film« er bare nogle af de rosende ord, westernkomedien har fået med sig på vejen, og som endnu en gang er med til at fastlægge Pattinsons nye kunstneriske kurs.
‘Damsel’ kan ses på Blockbuster.
‘High Life’ (2018)
Leder du efter en opfølger til ‘Gravity’, så er scifi-dramaet ‘High Life’ ikke sagen. Nok foregår den i rummet, men så stopper sammenligningerne også. Den franske auteurinstruktør Claire Denis er kendt for sine eksperimenterende film, og i ‘High Life’ studerer hun menneskets drifter styrende fluks mod afgrunden og intetheden.
Juliette Binoche portrætterer forskeren Dr. Dibs, der huser dødsdømte kriminelle i sit gigantiske, intergalaktiske rumskib. Fangerne er blevet lovet frihed – hvis de altså først lige går med til at benyttes som hendes personlige testpersoner i det ydre rum. Robert Pattinson, som er blandt rumskibets kriminelle fanger, opdager, at eksperimenterne indebærer livsfarlige, seksuelle forsøg, og derudover bonder han med en baby, der er undfanget på skibet.
Hvis det ikke lød syret nok i forvejen, så kan ‘High Life’ prale af en scene, hvor Binoche onanerer med en kæmpedildo i rumskibets såkaldte ‘fuckbox’.
Den hypede fremtidsdystopi havde verdenspremiere på Toronto Film Festivals sidste år fulgt op af ekstatiske internationale anmeldelser – »Det pulserede og kløede i mig, længe efter filmen var forbi«, skriver The Guardian – hvilket gør det så meget mere ærgerligt, at auteurfilmen aldrig fik en dansk biografpremiere.
‘High Life’ kan ses på Amazon Prime fra 11. juni 2019.
Læs også: Cannes-highlights dag 6: Dagen, hvor Robert Pattinson fik en fis lige i fjæset
Læs også: De 10 film, vi slet ikke kan vente med at se på årets Cannes Film Festival