‘Modern Love’: Næsten alle hovedroller er kridhvide i antologiserie om kærlighed i New York
I Amazons nye antologiserie danser en bipolar og dating-lysten Anne Hathaway rundt i supermarkedets grøntafdeling, mens Tina Fey og John Slatterys version af et tyndslidt ægtepar mundhugges foran parterapeuten. Så er der Dev Patel, der får knust sit hjerte og samler skårene op på ny – og selv en hjemløs Ed Sheeran sniger sig ind i varmen.
‘Modern Love’, der er instrueret og skrevet af John Carney (‘Once’, ’Sing Street’), baserer sig på New York Times’ ugentlige søndagsklumme af samme navn og giver et bud på kærlighed anno 2019. Både den spirende, den skrantende og den fuldkommen platoniske.
Et stjernespækket cast og et kæmpe udvalg af nutidige kærlighedsfortællinger fra byen over alle byer ligner opskriften på succes. Det var den måske også blevet, hvis altså ikke Carney og resten af holdet havde nuppet det mest hvide, heteroseksuelle og drønhamrende privilegerede udsnit af den populære newyorker-klumme, man kan forestille sig.
Hvad med nogle anderledes og vedkommende fortællinger fra mennesker, vi ikke normalt ser repræsenteret på tv? Titlen er trods alt ‘Modern Love’, så hvad afholder Carney fra at ryste posen og sætte en stor, fed streg under det moderne?
Til seriens forsvar bliver vi ikke kun præsenteret for de typiske kærlighedshistorier: I første afsnit spiller Cristin Milioti (‘How I Met Your Mother’) en ung kvinde på dating-markedet, men det er hendes platoniske kærlighedsforhold til sin overbeskyttende og bekymringssyge dørmand, der løber med opmærksomheden. I afsnit seks lider Julia Garner (’Ozark’) af seriøse daddy-issues og kaster sin fascination på en midaldrende mand fra arbejdet. Og afsnit syv centrerer sig om seriens eneste homoseksuelle par, der adopterer en hjemløs kvindes barn.
Historierne er såmænd ganske søde, men når Milioti træder over dørtærsklen til sit palæ af et hjem midt i New York, komplet med guldbefængt dørgreb, storslået bueindgang og egen dørmand, føler jeg en vis distance… Særligt når jeg sammenligner med min egen Amager-hybel på 20 tarvelige kvadratmeter.
Imens udvikler Garners intense jagt på en faderfigur sig hurtigt til en overfortalt og tyksmurt omgang. Som kollega-farmand fortæller hende mod slutningen af deres turbulente forhold: »Du er datteren af din fars drømme, og jeg er meget, meget stolt af dig«. Moralen er svær at overse.
På samme måde lader afsnittet ‘At The Hospital, an Interlude of Clarity’ intet være op til egen fortolkning. John Gallagher Jr. (‘The Miseducation of Cameron Post’) og Sofia Boutellas (‘Star Trek Beyond’) anden date ender på hospitalet efter et blodigt uheld, og her tvinger rammerne dem til at skrælle lag efter lag af hinanden.
»Det føles, som om vi har spolet flere år frem. Folk går normalt så meget op i at sætte et skjold op, men nu har du set min allermest sårbare side«, lyder det. Så er det ligesom sagt.
Farvede biroller er der flere af, men de centrale karakterer er kridhvide med Dev Patel som eneste undtagelse. Selv i det ellers udmærkede afsnit ‘Hers Was A World Of One’, hvor Brandon Kyle Goodman og Andrew Scott (The Hot Priest fra ‘Fleabag’) danner par, skifter fokus hurtigt til Scotts perspektiv. Det er ikke følelsen af New York-kærlighed anno 2019.
Kort sagt:
John Carneys overfortalte og kridhvide antologiserie ‘Modern Love’ føles paradoksalt umoderne.
Læs også: Ben Platt afslører planerne for Richard Linklaters vildt ambitiøse 20-årige musicalprojekt