Selvom det måske kan se ud som verdens nemmeste beslutning, når Asta Kamma August med charmerende generthed stjæler enhver scene, hun indtager i TV 2 Plays nye serie ’Sex’, lå valget om at blive skuespiller ikke lige til højrebenet.
Det unge talent var nemlig mere end bare lidt i tvivl om sin karrierevej, men efter en kortvarig revolte mod sine forældre og et forsøg på en uddannelse som historisk økonom, besluttede hun sig for at følge sit hjerte. Som 21-årig startede Asta August sin uddannelse på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus, som hun afsluttede i 2017, og året efter modtog hun Reumerts talentpris for sit portræt af Shakespeares ’Ofelia på de skrå brædder.
Nu får hun sin debut som hovedrolleindehaver på skærmen med ’Sex’, et projekt skabt af det netop Soundvenue Springer-udnævnte talent Clara Mendes og instrueret af Amalie Næsby Fick, der er uddannet ved Filmskolens animationslinje.
Over seks små afsnit følger serien 22-årige Cathrine (August), som efter fire år med kæresten Simon (Jonathan Bergholdt Jørgensen) begynder at spejde mod grønnere græs, da han afviser hendes tilnærmelser om kropslig intimitet gang på gang.
Da den frustrerede Cathrine en aften kommer til at kysse sin lesbiske kollega Selma (Nina Terese Rask), begynder undskyldninger, løgne og en sårbar spirende forelskelse at styre den 22-åriges liv ud af – men måske også på rette – kurs.
Efternavnet ’August’ lyder naturligvis bekendt, og Asta er da også datter af filminstruktør Bille August og den svenske skuespiller og instruktør Pernilla August – og dermed storesøster til Alba August fra ’The Rain’ og ’Unge Astrid’.
Asta var tilknyttet ’Sex’ helt fra seriens spæde begyndelse.
»Fra start var alle i castet meget hurtige til at snakke om tematikkerne og vores egne erfaringer i forhold til vores karakterer og manuskriptet.
Jeg kan relatere mig meget til den konfliktsky side af min karakter Cathrine. Hendes måde at undgå konfrontationer for at prøve på ikke at såre nogen kan jeg genkende, fra da jeg var yngre, men egentlig også stadigvæk«, fortæller skuespilleren, da vi fanger hende på en telefon.
Som forholdsvis ny skuespiller skulle du så tænkte to gange over det, før du sagde ja til rollen, der blandt andet involverede nogle ret eksplicitte sexscener?
»Nej, jeg synes egentlig fra start, at projektet talte til mig. Det eksplicitte betød ikke så meget, for det er ikke det, jeg synes serien handler om. Den handler om alle de følelser og tabuer, der følger med sex.
Amalie og jeg talte meget om, hvordan vi skulle udfordre kvindelig seksualitet og kvinderollen, så den ikke blev stereotyp. Vi snakkede alle sexscenerne grundigt igennem og gennemgik, hvordan det var vigtigt, at det var Cathrines vilje og lyst, der var i fokus – og ikke hendes krop.
Det var vigtigt for både mig og Amalie, at hvis der skulle være nøgenhed i sexscenerne, så ville det være fedt, hvis der også var nøgenhed i en kontekst, der ikke var seksuel. Det er jo et lille format at gøre det i, men vi forsøgte at udfordre synet på kvindekroppen og vise en helt normal krop, der laver hverdagsting. Det er sjældent, at man får lov til at se en afklædt kvindekrop, der ikke er i en seksuel kontekst«.
Cathrine sidder hver dag på sit job som sexrådgiver og afliver fordomme om sex for bekymrede unge. Men samtidig er hun selv ret fordomsfuld. Hvad tænker du om karakterens dobbeltmoral?
»Jeg synes, det er sjovt! Der er en god ironi i, hvordan hun rådgiver de unge og opfordrer dem til at snakke om tingene og åbne op. Og så snart det kommer til hende selv, er hun virkelig dårlig til det. Sådan tror jeg mange mennesker er, når de preacher noget, men ikke selv praktiserer det.
Vi møder Cathrine i en fase i hendes liv, hvor hun har den første store krise i hendes første rigtige forhold. Det er første gang, hun oplever at blive tiltrukket af en af samme køn, og det hele kulminerer i en masse førstegangsoplevelser. Hun bliver konfronteret med nogle fordomme, som på en måde hører til den alder, hun har, hvor det også er meningen, at hun skal udforske og lære mere om alle mulige ting«.
Du er selv 28. Var der noget, du kunne bruge fra dine egne start-20’ere, da du spillede rollen?
»Jeg kan godt relatere til Cathrines angst for at tale om de ting, der ikke passer ind i det normativt ’lykkelige forhold’. Det var enormt svært at håndtere i start-20’erne – at sætte ord på det, der føltes skamfuldt.
Jeg tror, det er meget normal ting, ikke lige at have lyst til sin kæreste i en periode eller pludselig at blive tiltrukket af en anden. Men i stedet for at tale om det kommer man måske til at lægge låg på. Man er jo bange for at såre den, man er sammen med. For der er jo en klar idé om, at en god kæreste er en, der kun har lyst til sin partner – og gerne konsekvent lyst, hele tiden! Alt andet, der viger uden om den norm, giver enormt meget skam.
Jeg håber, at serien kan gøre op med det, for jeg ville ønske, at der var et bedre sprog til at tale om den slags med ens kæreste, uden at det ødelægger alt«.
Der har de seneste år været meget snak om, hvordan man caster på en måde, der repræsenterer rollerne meget direkte. Går ’Sex’ i den rigtige retning, hvad det angår?
»Jeg tror, at Clara og Amalie har castet dem, de synes var bedst i rollerne. De snakkede meget om, hvordan det ikke var en historie om én, der var i tvivl om sin seksualitet. Det at Cathrine bliver forelsket i en pige, bliver aldrig en konflikt og er ikke seriens problematik. Der var en ambition om at vise, at seksualitet er flydende – og et forsøg på at normalisere det«.
Cathrine har altid en søhestehalskæde på. Hvad er historien med den?
»Hvis der kommer en sæson to, så kommer den der! Mmm, ja, ja ja. Jeg siger ikke mere. Der er en klar tanke bag, men jeg kan ikke afsløre den nu«.
Så du vil også være med i sæson 2?
»Ja, 100 procent. Jeg føler virkelig stor kærlighed til projektet. Man vælger jo ikke altid som skuespiller, hvad man bliver kaldt til casting på. Som regel får man bare at vide, at man er blevet valgt og så kan man sige ja eller nej. Så når der kommer projekter, som virkelig taler til én, så går det hele op i en højere enhed. Så husker man pludselig, hvorfor man valgte faget«.
Er der en retning, du gerne så Cathrine gå i med en potentiel sæson to?
»Jeg tror… årh, jeg ved ikke, om jeg må sige det her. Men hvis der kommer en sæson to, vil Clara og Amalie gerne dybere ind i Cathrines venindes karakter og følge venskabet mellem de to. Så veninden bliver hovedkarakteren«.
Hvornår var du først klar over, at du ville være skuespiller?
»Teater og film har jo altid været en stor del af mit liv. Min lillesøster og jeg lavede mange teaterforestillinger, da vi var små. Vi lånte vores mor og fars videokamera og lavede film og fandt på karakterer, som havde hjemmelavede kostumer og forskellige dialekter.
Da jeg så skulle vælge, hvad jeg skulle beskæftige mig med, blev jeg ret angst for at vælge skuespillet. Fordi både min far og mor lavede det, følte jeg, at barren for, hvad der var succes, var ret høj.
Jeg synes også, at det var hårdt at vælge, fordi faget adskiller sig ved, at man lægger sin fremtid helt i andres hænder. Så det var noia. Da jeg endelig valgte det, har jeg på en måde følt, at det er faget, der har valgt mig, mere end jeg har valgt det«.
Bruger du din søster Alba og resten af din families kompetencer i dit arbejde?
»Ja. Min søster (Alba August, red.) og jeg sparrer rigtigt meget sammen. Jo ældre vi bliver, desto bedre bliver vi også til at være gode kollegaer over for hinanden. Vi diskuterer dårlige erfaringer og alt muligt andet.
Min mor er jo lidt af den gamle skole. Hun er den slags skuespiller, der insisterer meget på karakterens vilje og bue. Hun er god til at insistere på det mere fordybende arbejde. Når jeg så, som i de her hurtige tv-produktioner, bliver nødt til at ’reducere’ skuespillet lidt til bare at skulle gå og stå på et bestemt mærke og søge lyset, så er hun en god hjælp«.
Hvad med din far?
»Vi sparrer også meget. Men ikke om helt konkrete ting. Jeg kan tale mere skuespilfagligt med min mor, og min far er jo instruktør, så vi snakker mere om, hvorfor en scene for eksempel ikke fungerer, og så taler vi om det dramaturgiske i forskellige projekter«.
Ville du være med i en film, hvor din far sidder i instruktørstolen, og din søster og mor også spiller med?
»Ja, men jeg har været ret meget imod det ind til for nylig. Jeg tror, jeg har haft en idé om, at jeg skulle være min egen og ikke blive forbundet med dem og skabe min egen vej. Men den sidste tid har jeg virkelig fået lyst til at arbejde med dem, for jeg tror, vi arbejder ret ens, og at det egentlig kunne blive et rigtig godt samarbejde med dem alle sammen, både min mor, søster og far«.
Er der en film fra sidste år, som du ville ønske, at du kunne havde spillet med i?
»Jeg synes, ’Dronningen’ var helt fantastisk. Men jeg har en ting med, at hvis jeg siger det, jeg drømmer om højt, så jinxer jeg det, haha. Jeg tror dog, at min drømmeinstruktør at arbejde med ville være David Lynch. Jeg har hørt, at han ikke udgiver spillefilm længere, men hvis der kom en tredje sæson af ’Twin Peaks’, ville jeg gerne være med«.
Er der nogen skuespilforbilleder, som særligt inspirerer dig?
»Jeg har aldrig rigtigt drømt om at blive som en anden skuespiller. Men jeg har nogle, som jeg ser op til. Olivia Colman er helt fantastisk. Så det, jeg sagde før, er jo faktisk løgn, for hvis jeg kunne blive som hende, så ville jeg være meget tilfreds med livet!
Og ved du, hvad jeg også drømmer om? Jeg drømmer rigtigt meget om at få lov til at arbejde i en branche, hvor det effektive og kommercielle ikke er i fokus, men hvor det er den kunstneriske fordybelse, der tæller«.
’Sex’ kan ses på TV 2 Play. Du kan læse vores anmeldelse af serien her.
Se også: Soundvenue Springer: Med ’Sex’-forfatter Clara Mendes.