Da jeg i december vurderede og uddelte karakterer til de otte største streamingtjenester herhjemme, bemærkede jeg om Disney+, at deres renskurede familievenlige indhold kunneblive deres største svaghed, men at deres kommende underbrand Star måske kunne kompensere.
I torsdags fik den skandinaviske presse via en digital præsentation så et indblik i, hvad vi kan vente os, når Star bliver et selvstændigt underunivers på Disney+ i Danmark fra 23. februar. Og man kunne konkludere, at Disney-cheferne må have identificeret samme potentielle akilleshæl, for i hvert fald udgør Star en markant oprustning for de målgrupper, der gerne vil have lidt blod, sex eller generel kant for deres abonnementspenge.
Star kommer med et bagkatalog på hundredvis af film og serier som ’Grey’s Anatomy’, ’Sons of Anarchy’ og ’How I Met Your Mother’, mens både anmelderroste film fra Fox Searchlight (a la ’The Favourite’ og ’Three Billboards of Ebbing, Missouri’ og mindre stuerene superheltefilm som ’Deadpool’ og ’Logan’ nu kan finde vej til tjenesten.
Også de fremragende serier fra den ligeledes Disney-ejede kanal FX (som fantastiske ’Atlanta’ og ’Better Things’) vil i fremtiden få fast hjemsted på Disney+, mens sportsafdelingen også får sig et gevaldigt løft qua det gigantiske sportsbrand ESPN.
Med udvidelsen følger også en prisstigning, så man fremover skal smide en 20’er mere om måneden efter tjenesten, der med 79 kroner nu læner sig op ad Netflix, hvis basisabonnement koster det samme.
Disney udfordrer Netflix – og omvendt
Hidtil har man nemt kunnet anskue Disney+ og Netflix som to tjenester, der komplementerede hinanden glimrende i mange hjem. Førstnævnte til familie- og blockbusterbehovet, sidstnævnte til… alt andet.
Men med Disneys coming of age gennem Star-tilføjelsen står tjenesten pludselig som en mere direkte konkurrent til Netflix, hvis ambition ikke bare er at være en streamingtjeneste for specifikke målgrupper, men derimod at være selve erstatningen for al det tv, man engang zappede gennem sine kanaler for at finde på flow. Disneys filmkatalog kan med Star godt komme op på siden af Netflix’, der lider under store kvalitetsudsving i deres (utallige) egenproducerede titler, mens deres indkøbte i stor stil forlader tjenesten til fordel for de konkurrerende tjenester, hvis ejere har rettighederne til dem.
Med Star møver Disney sig desuden ind på området for kvalitetsserier for voksne (altså uden for Marvel- og Star Wars-regi), og Star er da også på vej med en række original-serier, om end det første batch måske ikke ved første øjekast (jeg håber, jeg tager fejl) ligner den form for topklassefortællinger, som Netflix og HBO har sat standarden for.
Sjovt nok udtalte Netflix-boss Reed Hastings for nylig, at de omvendt håber at kunne bide skeer med Disneys førerposition for børneindhold de kommende år. Hvilket blot understreger indtrykket af, at fra pris til indholdspalet nærmer Disney+ og Netflix sig hinanden med små, men sikre skridt. Og vi må se, om det i fremtiden vil betyde, at flere serere vælger én af dem i et monogamt streamingforhold frem for at have begge partnere kørende samtidig.
I det nye streaminglandskab skal man dog som bekendt hellere være polyamourøs eller leve i et åbent abonnementsforhold, hvis man skal catche op på alle de bedste nye ting (og gense sine elskede favoritter). Viaplay, TV 2 Play, Amazon Prime, Apple TV+, C More, Mubi og HBO Nordic byder sig til, og DPlay er for nylig blevet relanceret under Discovery+.
Men hvad så med dig, der tænker: Otte-ni streamingtjenester er slet ikke nok til at udfylde min tid eller mit budget – kan jeg ikke få én mere?
Jo, det kan du såmænd sagtens.
Fra MTV til ’Top Gun’
25. marts lander nemlig endnu én af branchens helt store spillere i Danmark. Paramount+, hedder tjenesten, der viser, at enhver mediegigant med respekt for sig selv skal have et plus i titlen på sit streamingtilbud.
Bag Paramount+ står en af verdens største medievirksomheder, ViacomCBS, hvilket i sig selv er grund nok til ikke at undervurdere den. Konglomeratet er en fusion mellem giganten Viacom og et af et af USA’s hæderkronede gamle networks, CBS, og de ejer blandt andet MTV, Comedy Central, børnekanalen Nickelodeon, filmstudiet Paramount og cable-kanalen Showtime.
Det betyder, at alle fremtidige Showtime-serier vil få premiere på Paramount+, heriblandt den Susanne Bier-instruerede ’First Ladies’ og spiladapationen ’Halo’. Showtime har tidligere stået bag alt fra ’Dexter’ til ’Homeland’, ’Ray Donovan’, ’The Affair’ og den nyeste sæson ’Twin Peaks’.
Paramount Pictures står eksempelvis bag ’Mission Impossible’- og ’Transformers’-filmene, og når spritnye blockbusters som en anden Tom Cruise-installation, ’Top Gun: Maverick’, og gyseropfølgeren ’A Quiet Place II’ engang skal fra biografen (om coronaguderne vil) og ud på streaming, vil det sandsynligvis blive eksklusivt på Paramount+. Og mon ikke man i lighed med Warner/HBO Max og Disney/Disney+ også på et tidspunkt vil begynde at sende store titler på tjenesten simultant med biografpremiererne for at lokke nye abonnenter til?
Også her forsøger man sig naturligvis med originals, heriblandt den kommende ’The Offer’, en fiktionsserie om tilblivelsen af ’The Godfather’. Og noget får de da også brug for at gøre for at skabe opmærksomhed omkring en tjeneste, som ingen i Danmark lige nu går og savner. CBS er et household name i USA, men ikke herhjemme, og der skal store brands, hype og stjerner til, før danskerne vil tage endnu en bejler om deres hårdt opsparede lønkroner til sig.
En trussel mod HBO Nordic
Paramounts indtog i Danmark – Skandinavien og Latinamerika bliver de første launch-steder uden for USA – understreger blot, hvordan vi i de kommende år vil have nærmest lige så mange tjenester at vælge blandt, som vi havde kanaler at zappe rundt mellem for 10 år siden. De mindre profilerede tjenester vil formentlig få ekstra brug for aftaler med eksempelvis teleselskaber for at nå ud til nok danskere, og så må de tjenester, der ikke lige er Netflix og Disney (og måske endda selv dem) finde sig i, at svingdøren bliver brugt flittigt af forbrugerne. For giganternes forretninger er den slags illoyalitet faretruende – for os seere bliver det en nødvendighed.
Den konkurrent, der bliver hårdest ramt af Disneys Star-oprustning og launchen af Paramount+, ligner umiddelbart HBO Nordic, der senere i år transformeres til den internationale Warner-tjeneste HBO Max. HBO Nordic har hidtil lukreret på gode aftaler med FX, Showtime og Hulu til at toppe tjenestens egne HBO-serier op, og det har givet indkøbte hits som ’The Handmaid’s Tale’, ’Billions’, ’Fargo’, ’Masters of Sex’, ’Who Is America’, ’The Affair’ og ’What We Do in the Shadows’.
Som sagt hører Showtime-serierne i fremtiden til hos Paramount+ og FX hos Disney, mens Hulu (’The Handmaid’s Tale’) også er ejet af Disney, hvorfor det er svært at se for sig, at deres kommende titler skal styrke konkurrenten ovre hos HBO Max.
Det stiller krav til, at HBO og HBO Max’ egne titler samt Warners bagkatalog er stærkt nok til at kompensere. HBO Max bliver en markant opgradering af HBO Nordic, når det kommer til filmindhold, men umiddelbart vil jeg vurdere, at tjenesten kommer til at stå relativt svagere på seriefronten i den nye streamingorden.
I hvert fald indtil de kommende ’Game of Thrones’-spinoffs brænder alle konkurrenter ned til grunden.