’Threesome’: En hed trekant har store konsekvenser i ny autentisk ungdomsserie
Viaplay har for alvor lagt sig i selen med deres originalserier, der må siges at trække i mange forskellige retninger.
En af tjenestens største dramasatsninger i år kommer med den svenske ungdomsserie ’Threesome’, som i otte afsnit af overskuelige 22 minutter følger det unge, svenske par Siri (Matilda Källström) og David (Simon Lööf), der har været kærester siden gymnasiet.
Sammen bor de i en lille lejlighed i London, hvor Siri knokler med sit jurastudie, mens David arbejder som telemarketingsælger med sin festlige kammerat Mario (Kitt Walker Johansson), der har komisk høje tanker om sig selv og er et frisk pust til det mere seriøse karaktergalleri.
Med syv år på bagen bærer Siri og Davids forhold præg af en urokkelig kærlighed og tillid til hinanden, indtil de en våd aften i byen møder den charmerende, franske kunststuderende Camille (Alma Jodorowsky).
Oven på ustyrlige mængder af alkohol, joints og dét, der er værre, opstår der en flirt mellem Siri og Camille, og i takt med at stemningen bliver mere og mere løssluppen, begynder grænserne gradvist at blive udvisket, hvilket kulminerer, da de indleder en hed trekant med David.
Under den seksuelle akt virker alting spændende og ukompliceret, men da Siri dagen derpå vågner og ser sin sovende, splitternøgne kæreste holde om Camille, bliver hun ramt af et væld af ukontrollerbare følelser. Følelser, som skal vise sig at få alvorlige konsekvenser for deres forhold, som lige så stille begynder at krakelere – som væggen i deres faldefærdige studielejlighed.
For første gang begynder hun at tvivle på deres forhold og sine egne ambitioner i livet – en form for eksistentiel krise, der ofte hører midt/slut-20’erne til, og som de fleste unge med høj sandsynlighed kan relatere til. Er hun sammen med sit livs kærlighed? Er hun god nok, som hun er? Og interesserer hun sig overhovedet for jura?
Man binder sig lynhurtigt til Siris karakter og føler med hende, når hun kæmper med krævende eksamener og drikker sig en kæp i øret for at få sin grænseoverskridende trekantsoplevelse på afstand, selvom den konstant hænger fast i hovedet på hende, hvilket vi oplever gennem effektive flashbacks og pludselige sammenbrud.
Seriens største styrke er måden, hvor det dramatiske forenes med det hverdagsagtige gennem befriende, naturlige dialoger, autentiske sexscener og genkendelige situationer, som da Siri desperat søger hjælp hos Google med søgeordene: »Boyfriend have sex with another girl threesome«. Hun ville jo tabe ansigt, hvis hun skulle inddrage sine veninder, der har travlt med at fortælle hende, hvor imponerede og misundelige de er over hende og Davids mange år sammen.
Det hele skildres gennem et usminket, realistisk visuelt udtryk, som leder tankerne hen på ungdomsserier som ’Normal People’, mens de ikoniske skyline-billeder af London sætter kulissen og fremmer autenticiteten.
Kemien mellem de to hovedkarakterer føles enormt ægte, mens skuespillet – især blandt de svenske skuespillere – er virkelig overbevisende. Særligt når man tager in mente, at størstedelen af castet er uprøvede.
Den svenske skuespiller Lisa Linnertorp (’Broen’), som har instrueret og skrevet manuskript, får sin instruktørdebut, der i øvrigt er inspireret af en række dybdegående gruppeinterviews med unge i målgruppen.
Et omfattende research-arbejde, der tilsyneladende har givet pote og resulteret i en yderst vellykket ungdomsserie, der nysgerrigt og troværdigt undersøger, hvordan overskridelser af grænser kan være altødelæggende for relationer.
Serien lykkes mestendels med at styre uden om de værste klichéer – lige på nær Siris lidt for tilfældige relation til den smukke, professionelle danser John, hvis karakter foreløbigt virker flad og poleret.
Men mon ikke deres blomstrende relation kommer til sin ret i løbet af de sidste fire afsnit.
Kort sagt:
Viaplay lykkes med deres intense ungdomssatning ’Threesome’, der intimt, nysgerrigt og autentisk portrætterer vigtige ungdomstemaer som kærlighed, fortvivlelse, jalousi og grænser.
Anmeldt på baggrund af de første fire afsnit.