Den svenske instruktørlegende Ingmar Bergmans ikoniske miniserie ’Scener fra et ægteskab’ er et hovedværk i skandinavisk tv-historie. Da serien blev vist i 1973, resulterede den efter sigende i et decideret skilsmisseboom i Sverige.
Serien følger parret Johan og Mira, der har været gift i ti år og har to børn sammen. En dag siger Johan, at han har fået nok og med kort varsel forlader han Mira.
Nu er HBO aktuel med en remake af den ikoniske serie, hvor Oscar Isaac og Jessica Chastian har overtaget hovedrollerne.
Ifølge seriens skaber Hagai Levi ligger den primære forskel på de to versioner i måden, man ser på skilsmisser i dag kontra dengang.
» I 70’erne var de meget mere uskyldige. Bare det at snakke om skilsmisse dengang var en stor ting, man stort set ikke gjorde. (…) At læse manuskriptet fra 70’erne kan virke som meget klichéfyldt. Så en af udfordringerne har været at overføre det til en diskurs baseret på det faktum, at der er så mange skilsmisser i dag«.
Siger Levi, da vi møder ham, Jessica Chastain og Oscar Isaac over zoom til lanceringen af ‘Scenes From a Marriage’.
For Levi er hans nyfortolkning et meget personligt projekt, og originalens indflydelse på hans liv, både privat og professionelt, er da heller ikke til at tage fejl af.
»Jeg så den første gang, da jeg var teenager (…) og vidste ikke noget om kunst. Så dens effekt var chokerende. Dens nøgne sandhed og dens brutalitet. Jeg var overvældet af, at det kunne være så minimalistisk at se to mennesker snakke og stadig være stor kunst. Det var den primære grund til, at jeg begyndte at studere film og finde min vej ind i det«, fortæller han.
»I min version var jeg nødt til at gøre den personlig og relevant for mig. Der var to spørgsmål, der pressede sig på: Hvorfor overhovedet genindspille den, og hvorfor skulle det være mig? For at svare på det første spørgsmål skulle jeg finde ud af, hvorfor det var relevant for mig. Så jeg gjorde ham jødisk og lavede ham til den type mand, jeg selv er, og gjorde hende til en type kvinde, jeg selv kender godt«.
Selvom Bergmans version ledte til en række skilsmisser i 70’erne, har Levi ikke været nervøs for, at hans version ville gøre det samme.
»Jeg tror faktisk, at hvis den har en effekt, vil det være den modsatte. Hvis Bergman ville sige noget om ægteskabets pris, var det, at ægteskab dræber kærligheden. Jeg har mere fokus på separationens pris. (…) Jeg tror ikke, Bergman ønskede at øge antallet af skilsmisser. Det skete bare. Men hvis jeg ønsker, at noget skal ske fra min version, er det, at man genovervejer, om man skal gå fra hinanden«.
Selvom serien ikke just er opløftende i dens skildring af kærligheden, mener Oscar Isaac, at den alligevel kan have en konstruktiv effekt.
»For mig kan det at høre en virkelig trist sang være meget forløsende. Nogle gange føles det virkelig godt at komme i kontakt med den følelse. Nogle gange kan det være hjælpsomt, og man føler sig mindre alene og tænker, at andre også har det på den måde«.
Jessica Chastain supplerer:
»En ting, jeg elsker ved serien, er, at jeg ser den som en helt utrolig kærlighedshistorie. Og slutningen er så smuk. Nogle typer af kærlighed inkluderer ejerskab og kontrol over hinanden, andres kærlighed gør ikke. Jeg synes, den smukkeste kærlighed er den, der gives frivilligt uden forventninger og ejerskab«.
25 minutter uden stop
Som skaber af parforholds- og utroskabsserien ’The Affair’ og forfatter til det israelske forlæg for psykologserien ’In Treatment’ har Hagai Levi stor erfaring med at skildre eksistentielle kriser i det moderne liv. Han mener, at der er én ting, der især binder de tre serier sammen.
»Jeg tror, det primære er, at de alle er baseret på dialoger. Det vigtigste og mest basale i alle tre serier er dialogen mellem mennesker. Jeg er total besat af, hvad der sker, når to mennesker snakker sammen (…) Det er det, der interesserer mig allermest i mit liv og i mit arbejde«.
For Chastain og Isaac, der første gang spillede sammen i ’A Most Violent Year’ i 2012, er det også dialogen, der gør ’Scenes From a Marriage’ til noget ganske særligt.
»For mig er det næsten som at lave teater at arbejde med sådan noget som det her«, siger Chastain.
»Vi havde takes, der varede 25 minutter uden stop. Så man starter uden at vide, hvor det ender. Vi kom på første dagen og var totalt forberedte, men så blev vi spurgt, om vi ville improvisere over replikkerne (…). Det er det, der får det til at føles så ægte. Det var virkelig følelsesladet og udmattende, og det føltes for mig, som om jeg ikke havde kontrol over det. Hvilket er det mest spændende sted at være som skuespiller, fordi det føles vildt utrygt og samtidig virkelig ægte«.
»Grunden til at de 25 minutters takes er så interessante, er, at man selv sætter tempoet, stemningen og dikterer, hvordan scenen udvikler sig«, tilføjer Oscar Isaac..
»Det er skuespillerne, der former scenen i modsætning til små takes, hvor man får en replik her og en replik der, som så bliver klippet sammen til sidst«.
»Det udfordrende ved det var at være udmattet ved slutningen af dagen og skulle komme hjem og være et menneske og være sammen med sin familie og være forælder. Det krævede meget. Så på en måde var det noget af det sværeste, jeg har prøvet«.
Tal om dit ægteskab!
Serien indledes med at spørgsmål, hvor Mira og Jonathan bliver spurgt om, hvad deres definition på et godt ægteskab er. Men hvad mener Jessica Chastain og Oscar Isaac, der er gift med henholdsvis modechef Gian Luca Passi de Preposulo og den danske dokumentarist Elvira Lind, selv?
»Min definition på et succesfuldt ægteskab er to mennesker, der både er individuelle og involverede«, begynder Chastain.
»Så længe der er en form for udvikling og vækst og læring i ægteskabet, synes jeg, det er enormt succesfuld (…) Noget af det, jeg har lært fra serien om mit eget liv, er, at vi er i en interessant tid, hvor mange kvinder selv kan forsørge sin familie. Og nogle gange tror jeg, der er noget skam forbundet med det, hvor kvinden tænker, at hun ikke vil de-maskulinisere sin mand og få ham til at føle sig utilpas, og derfor gør de sig selv mindre derhjemme, fordi de vil have, at deres mand føler sig som ’kongen i hjemmet’«.
»Men hvis man hele tiden skal komme hjem og føle sig mindre, så er det ikke et sundt forhold. Og det ser vi med Mira i starten. Jeg har lært at være i og omfavne alle mine succeser, og det tror jeg en væsentlig del i et godt forhold«.
Chastain afventer svar fra sin skuespillerkollega.
»Øh, jeg ved det ikke. Jeg ved ikke, hvad min definition på et succesfuldt ægteskab er«, griner Oscar Isaac.
»Bare tal om dit ægteskab. Det er succesfuldt«, bryder Chastain ind.
»Er det det, jeg skal snakke om«, siger Isaac modvilligt. »Jamen, jeg ved det ikke. Vi er glade og forelskede«.
På spørgsmålet om, hvorvidt det har givet ham en anden tilknytning til ’Scener fra et ægteskab’, at han selv er skandinavisk gift, svarer han.
»Ikke rigtigt. Det er en skandinavisk serie gennem en israelsk ide om noget amerikansk. Så det har været filtreret gennem mange forskellige ting. Det, jeg altid har elsket ved den originale ’Scener fra et ægteskab’, og som jeg finder specifikt skandinavisk, er dens meget, meget tørre sans for humor. Det er noget af det, jeg har tænkt over og haft fokus på, hvordan vi kunne oversætte. Men nej, jeg tror bare, det er et interessant tilfælde, at jeg er linket til Skandinavien på den måde«.
’Scenes From a Marriage’ kan ses på HBO Nordic.