Nr. 7: ‘Limitless’
En falleret forfatter på fallittens rand. En mystisk pille, der gør det muligt for dig at bruge 100 procent af din hjernekapacitet. Skumle kræfter, der lugter hurtige penge og blod.
Der er ikke så lidt knaldroman over instruktør Neil Burgers thriller fra 2011, hvori Bradley Cooper er Eddie, der fristes af ’genvejen’ til succes.
Vi er ikke just ude i årtiets Oscar-basker, men skuespilleren er stærkt spillende i centrum som manden, hvis moralkompas snurrer stadigt mere uskønt, i takt med at pillerne overtager hans liv. Coopers naturlige superstjernecharme er et perfekt match med Eddies sociale optur som nyfødt finanstroldmand, men han indfanger lige så effektivt karakterens paranoia og ynkelighed, idet mørket trænger sig på.
Kan lejes på Google Play, Viaplay og SF Anytime.
Nr. 6: ‘The Hangover’
Det er ikke alle grovkornede jokes i blockbusterkomedien, der gjorde Bradley Cooper til et verdensnavn over night i 2009, der holder anno 2022. Men det gør til gengæld skuespillerens komiske timing og fremragende satiriske evne til at tage tykt pis på sit blåøjede Prince Charming-look i skildringen af forfængelige, dameglade Phil, der ender på polterabenden fra helvede.
Cooper kunne allerede den privilegerede frat boy-rutine på fingerspidserne efter at have spillet diverse b-filmvariatoner af typen i årtiet forinden, men i ’The Hangover’ fik han endelig mulighed for at nuancere en reel hovedrolle, idet Phil kommer snart sagt hele følelsesregistret rundt fra arrogant peacocking til total, tømmermandsramt ydmygelse. Det var første forsmag på, hvordan Cooper snildt matcher kollegerne Brad Pitt og George Clooneys komedietalenter udi alfa-han-selvsatire og slapstick.
Kan ses på HBO Max, Viaplay og Amazon Prime.
Nr. 5: ‘Guardians of the Galaxy’
Det kræver sin stemmekarisma at forvandle en CGI-’vaskebjørn’ til en af Marvel Cinematic Universes kækkeste karakterer over for Chris Hemsworth og Robert Downey Jr., men Bradley Cooper trak stikket i hus i James Gunns ’Guardians of the Galaxy’ fra 2014, ’Guardians 2’, ’Avengers: Infinity War’ og ’Endgame’ – hvori han og førnævnte Hemsworths tordengud sprang ud som en overraskende, elskelig duo.
Rocket er en øretæveindbydende, egotrippende dusørjæger-turned-helt, hvis tætteste relation i første film er et træ (Vin Diesel), men Cooper forvandler væsnet til en flerfacetteret karakter på personlig dannelsesrejse. Tilsat en underliggende nerve af eksistentiel melankoli, der niver i publikumshjertet.
Vi kan ikke vente med at se høre mere til ham i Taika Waititis kommende ’Thor: Love & Thunder’.
Kan ses på Disney+.
Nr. 4: ‘The Place Beyond the Pines’
Hvor blev Bedste birolle-nomineringen af, Oscar? I instruktør Derek Cianfrances melodiøse og gribende neo-noir spiller Bradley Cooper en ung politibetjent, der kæmper for ikke at blive revet med i den korruption, der dominerer i hans afdeling, mens Ryan Gosling står over for ham som stuntmotorcyklist på kriminel løbevej.
De to mænd kommer på fatal kollisionskurs, og i et separat plotsspor opruller to teenagedrenge (Dane DeHaan og Emory Cohen) konsekvenserne af de dramatiske begivenheder 15 år senere.
Det er en barsk fortælling om fædre og sønner, løs inspireret af Cianfrances eget forhold til sin far, og Cooper nuancerer sin karakters stærke retfærdighedssans med en lurende, eksplosiv farlighed, der æder hans moral.
Skal man være (meget) pernitten kunne man indvende, at rollen er vel sammenbidt, men det ville være at misse kompleksiteten i Coopers sitrende spil, der får en til at bide negle over hovedpersonernes skæbnevej.
Kan ses på Filmstriben, Paramount+, Viaplay, HBO Max og Amazon Prime.
Nr. 3: ‘Silver Linings Playbook’
Medspilleren Jennifer Lawrence løb med en hovedrolle-Oscar for David O. Russells ovenud underholdende dramakomedie, men nominerede Cooper var akkurat lige så værdig som hendes mandlige modstykke: Den mentalt ustabile Pat, der er besat af at vinde sin hustru tilbage efter et længere ophold på den lukkede afdeling.
Da enken Tiffany (Lawrence) overtaler hidsigproppen til at stille op i en amatørdansekonkurrence, øjner Pat en mulighed for at imponere eksen – men da først musikken spiller, er det naturligvis kemien med Tiffany, der langsomt får gulvet til at gløde.
Cooper og Lawrence blev 10’ernes brandcharmerende svar på Tom Hanks og Meg Ryan i ikke færre end fire film (de tre andre var ’Serena’, ’American Hustle’ og ’Joy’), og begges karrierer eksploderede velfortjent, mens de kiggede hinanden dybt i øjnene.
’Silver Linings Playbook’ er duoens suverænt mest vellykkede projekt, hvor samspillet med veteranerne Robert De Niro og Jacki Weaver som Pats forældre slår komiske gnister. Og Cooper går en fornem balancegang mellem at udstille Pats virkelighedsfornægtelse med stor humor, og hudflette mandens skrøbelige psyke og vingeskudte selvforståelse med fuldstændig troværdighed.
Kan ses på Filmstriben, TV 2 Play og Viaplay.
Nr. 2: ‘American Sniper’
Clint Eastwoods barske drama om en soldaterveteran med galoperende PTSD er blevet skudt i skoen, at den er en fuldfed glorificering af den amerikanske krigsindsats i Mellemøsten.
Man kan have kritikerne mistænkt for slet ikke at have set filmen, for intet kunne være længere fra sandheden. ’American Sniper’ er en knugende kompromisløs skildring af, hvad krigens rædsler kan gøre ved sindet, og det er noget nær skandaløst, at Bradley Cooper ikke høstede en Oscar for sin kamæleonske legemliggørelse som virkelighedens snigskytte Chris Kyle, der led en tragisk skæbne (han tabte til Matthew McConaugheys mere mainstreamvenlige rolle i ’Dallas Buyers Club’).
Cooper gestalter knudemandens fald og smuldrende identitet med en ludende fysikalitet og sammenbidthed, der ligger milevidt fra samtlige andre roller, vi har set ham i. Desperation glider over i lammelse og modløshed, idet lyset slukkes i de blå øjne, og sammen med Jeremy Renner i ’The Hurt Locker’ står præstationen om et af de mest uafrystelige billeder på PTSD i moderne amerikansk film.
Kan ses på HBO Max og Amazon Prime.
Nr. 1: ‘A Star is Born’
Hvis det var nær skandaløst, at Cooper ikke fik en Oscar for ’American Sniper’, så er det fuldstændig indiskutabelt, hovedrystende forargeligt, at han heller ikke fik den for ’A Star is Born’. Musicalmesterværket, han også selv skrev og instruerede, og som på absurd vis blev forbigået af henholdsvis Rami Maleks overbid i Bedste hovedrolle-kategorien og ’Green Book’ som Bedste film i 2019.
At Cooper end ikke var nomineret som instruktør skabte så meget røre i branchen, at Sean Penn slet og ret forfattede en forarget klumme om den bizarre udeladelse, mens diverse pseudo-kritikere på den anden side af skyttegraven mente at vide, at filmen var ét stort forsvar for giftig hvid maskulinitet. Lad det være sagt ganske enkelt: Penn havde ret.
Coopers instruktion af ’A Star is Born’ har Clint Eastwood’ske kvaliteter – når Clinten er bedst, vel og mærke – og hans præstation som den alkoholiserede rockstjerne Jack er intet mindre end fænomenal. Samspillet med Lady Gagas Ally – det yngre stjerneskud, Jack indledningsvist løfter op og siden må se sig overgået af – giver forelskede sommerfugle i maven helt ud på den anden side af skærmen.
Men det er Coopers portræt af Jacks maskuline smålighed og tiltagende selvlede, der tager pusten fra en – nå ja, og så hans og Lady Gagas gåsehudsinducerende ’Shallow’-optræden, selvfølgelig.
Foruden at have lært sig at spille guitar til rollen transformerer Cooper ligesom i ’American Sniper’ sin drengede fysik helt ned til de mest subtile ansigtstics og måden, høreskadede Jack diskret må læne hovedet tættere på dem, han taler med. Det er en magnetisk power house-performance, der får den uundgåelige slutning til at ramme som et knytnæveslag.
Kan lejes på Blockbuster, iTunes, Google Play, SF Anytime og Viaplay.
‘Nightmare Alley’ kan ses i biograferne. Bradley Cooper er også snart aktuel i Paul Thomas Andersons ‘Licorice Pizza’, der får dansk premiere 17. marts.