Søstrene Safina Coster-Waldau og Filippa Navarana Coster-Waldau spiller søstrene Uma og Victoria i Jonas Risvigs omtalte DR-serie ’Salsa’, der behandler sex blandt 18-20-årige kvinder mere intimt og filterløst, end vi er vant til at se.
I serien eksperimenterer Safina Coster-Waldaus Uma med den hotte sexapp Drift, hvor hun legesygt finder ud af, om hun kan nyde sex uden følelser. Mens Filippa Navarana Coster-Waldaus mere introverte Victoria bailer på en jordomrejse med en veninde og i stedet begynder at flirte med en gammel barndomsven.
Uma søger den hedonistiske nydelse uden at slå hjernen for meget til, mens det for Victoria handler anderledes om de dybe følelser, og i processen både nærmer og fjerner de sig fra hinanden med deres mors for tidlige død som et sårbart bagtæppe.
Præstationen som Uma er lidt af et spring ind i voksenrollerne for 18-årige Safina, der som barn var med i julekalenderen ’Theo og den magiske talisman’ og tidligere i år kunne ses i DR Ultra-serien ’Det forsvundne ravkammer’.
21-årige Filippa går ligeledes et stort gennembrudsår i møde, da hun ud over ’Salsa’ har hovedrollen i den kommende Viaplay-serie ’Håber du kom godt hjem’.
Søstrene var med Jonas Risvig på scenen ved en talk om ’Salsa’ under Soundvenue INPUT-festivalen på Vesterbro i maj, hvor de fortalte om at træde ind i en så grænsesøgende fortælling i deres første voksenroller.
Risvigs allerførste idé var blot, at han ville lave en serie med to søstre, og her var de skuespildedikerede døtre af Nikolaj og Nukaka Coster-Waldau oplagte.
»Det startede med, at Jonas skrev og spurgte, om vi ville arbejde sammen, og det ville vi gerne«, fortalte Safina på scenen. »Så kom han på ideen med ’Salsa’ og sendte et pitch i januar sidste år, hvor det var en helt anden historie, end det endte med«.
Trods emnet omkring sex var søstrene ikke svære at overtale, fortalte Filippa.
»Vi blev vundet over meget hurtigt, så det var nok mere dem omkring os, der var sådan: ’Aah, nu skal I ikke blive kendt som de to fra sexserien…’«.
»Også fordi min karakter Uma i det første pitch endte med at blive korsfæstet nøgen!«, supplerede Safina.
Ægte irriterede
Det er set før på filmoptagelser, blandt andet nyklassikeren ’Adéles liv’, at instruktører har presset unge kvindelige skuespillere til at lave sexscener, som de senere har fortrudt bittert.
I dag er det blevet mere og mere udbredt, at produktioner tilknytter en intimkoordinator til at hjælpe med at indspille sexscener, så ingen føler sig udsatte eller utrygge.
Og i optakten til ’Salsa’ var der da også god tid til at øve med den intimkoordinator, der blev knyttet til serien.
»Vi havde workshops, hvor vi øvede vores sexscener – kiggede hinanden i øjnene og viste hinanden, her må du godt røre, og her må du ikke. Det er en koreografi«, fortalte Safina, før Filippa tog over:
»Ja, vi skuespillere blev trygge ved hinanden og lavede øvelser. Det er meget mekanisk – så går han derned, så gør han det osv. Og så lærte man det, blev tryg ved det, og så blev det mere og mere flydende, indtil man ikke tænkte så meget over det. Vi følte os meget trygge hele vejen igennem«.
Det hjalp da også, at de havde hinanden under optagelserne, fortæller søstrene, om end det også gav nogle utilsigtede følelsesmæssige reaktioner.
»Nogle gange blev vi næsten for rørte af hinanden«, sagde Safina. »Der er en scene i andet afsnit, hvor Uma er lillesøster-irriterende. Og ved prøverne spillede vi bare scenerne, men da optagelserne gik i gang, begyndte Filippa bare at græde. Og så stod jeg der og fik tårer i øjnene, fordi hun stod og græd«.
»Filippa var også den eneste, jeg kunne blive irriteret over på settet. Sådan er det nok bare, når man er søstre«.
Filippa: »Ja, man ved jo lige, hvad man skal sige. Og ved én scene blev vi ægte irriterede på hinanden. Altså din attitude nogle gange, haha! Men ellers var det meget naturligt, man leger jo bare. Vi havde det sjovt«.
Far måtte kigge væk
De fleste forældre ville utvivlsomt være stolte over at se deres døtre som hovedroller i en ny serie – men nok også have et ambivalent forhold til at se dem i meget intime scener.
Men måske man har et andet distanceret forhold til det, når man selv er skuespiller?
Ikke just, fortalte Safina og Filippa under INPUT-talken.
Safina: »Vores far var meget sådan, ’i de scener går jeg lige ned og tager en kop kaffe …’«.
Filippa: »Ja, det går fra, at de græder, når vi har en scene, hvor vi krammer, og så til en intimscene, hvor de skynder sig at kigge væk eller gå på Facebook eller sådan noget! Det kan de ikke lige…«
Safina: »Der er én ubehagelig sexscene med Uma, som jeg på et tidspunkt fik tilsendt og lige ville se, men hvor min far var sådan: ’Ej, sluk den’! Han er lidt mere sart end vores mor«.
Nu er ’Salsa’ heldigvis også lavet til de unge og ikke forældrene, og Safina og Filippa mener begge, at serien repræsenterer noget af det, de selv har savnet.
»Bare at se en serie, hvor der bliver sat ord på tingene, og det ikke er sådan ’du læser bare mine tanker om, hvordan jeg gerne vil have det’, det er fedt«, sagde Filippa, før Safina tager over:
»Og så viser den rigtigt godt samtalerne i venindegruppen, hvor man snakker om alt og kan være ærlige, fordi alle går igennem det samme«.
’Salsa’ kan ses DR.