Selvom der de seneste år har været mange skandinaviske serier med blik for de unges intime problemer, føles Jonas Risvigs ’Salsa’ alligevel som et nybrud.
Serien går nemlig mere ublu til sex blandt unge kvinder – lige omkring gymnasiealderen – end vi før har set på dansk grund.
Søstrene Safina Coster-Waldau og Filippa Navarana Coster-Waldau spiller søstrene Uma og Victoria, der står hvert deres usikre sted lige efter gymnasiet. Uma er netop startet på sit sabbatår og glæder sig til fest og ballade, men er samtidig frustreret over, at hun ikke kan nyde uforpligtende sex uden følelser. Storesøster Victoria er droppet ud efter 2. g på grund af psykiske problemer, men er nu på vej på jordomrejse med en veninde.
Uma hopper i med hele kroppen, da den nye app Drift bliver det store samtaleemne i vennekredsen: Her connecter man og knalder uden at lære hinanden at kende først – hvorefter man rater hinandens præstation.
Uma er nysgerrig på appens frigørende potentiale, mens Victoria er mere skeptisk, samtidig med at hendes eget følelsesliv kompliceres, da hun møder en tidligere flamme.
Selvom ’Salsa’ helt overlagt ikke svælger i nøgen hud, er det en intim skildring af den unge generations forhold til sex – som når en flok 18-19-årige piger snakker om orgasmer i en lang, ærlig scene.
Jonas Risvig, der slog igennem med Youtube-serierne ’Centrum’ og ’Grænser’, åbnede op for sine tanker om ’Salsa’, da han sammen med Safina Coster-Waldau og Filippa Navarana Coster-Waldau besøgte Soundvenues INPUT-festival på Vesterbro i maj.
Her fortalte han om alt fra den grundige research til den mest grænseoverskridende sexscene.
Meget public service-agtigt
Om idéen bag:
»Jeg havde længe gået og forhørt mig hos dem, der har set mine andre ting, om hvad der skulle sættes fokus på, hvis man havde tid til at lave en serie, der virkelig gik i dybden. Og det, jeg kunne høre alle steder, var at seksualundervisningen ikke var god nok i gymnasiet og folkeskolen. Det er jo ikke så længe siden, at man strejkede på flere gymnasier, fordi seksualundervisningen ikke var fyldestgørende! Så jeg synes, der var et gabende hul. Der var meget tydeligt brug for en serie, der tør handle om sex på en måde, så et stort udsnit af de unge kan relatere sig til det«.
Om DR’s reaktion:
»Jeg pitchede den til DR, som sagde: ’Det lyder sgu meget public service-agtigt!’ Det var sindssygt fedt, for pludselig fik vi lov at invitere unge ind til DR Byen fra hele landet og sige: Hvis det nu skal handle om sex, hvad skal det så handle om?«
Om researchen:
»Vi lavede en helvedes masse workshops – altså virkelig, virkelig mange workshops. Der er nogen, der siger, de laver målgruppeinddragelse, og så inviterer de bare nogle unge ind i en eller anden biograf, når man alligevel ikke kan nå at klippe filmen om … Men her var det vitterligt fra starten: Fra hvordan vi skal skrive den, til hvor mange episoder det skal være, hvordan den skal udgives, og hvordan karaktererne skal se ud «.
»Vi arbejdede også med sexologer undervejs. Og i manusfasen sendte vi det for eksempel ud til unge i hele landet og fik feedback helt ned på replikplan. Sådan en scene med seks minutters snak om orgasmer var ikke noget, jeg havde skrevet, før jeg fik 70 forskellige piger ind fra hele Jylland, der sagde: Den skal være der, den scene«.
Forspillet vigtigere end akten
Om at bruge en intimitetskoordinator:
»Der er to tre stykker i Danmark, som laver intimkoordinering, og man kan ikke uddanne sig til det herhjemme, så det er sådan noget, man tager til England for at blive. Det har været sindssygt spændende at arbejde med, fordi det skaber et fælles sprog og stor tryghed på settet«.
Om sex uden nøgenhed:
»Min fotograf Jesper og jeg havde sådan et mantra om, at vi gerne ville have, at serien ikke skulle kunne screenshottes nogen steder eller misbruges. Det har vi taget meget alvorligt. Sindssygt mange danske skuespillere ligger på alle mulige klamme hjemmesider, hvis de bare har lavet én eller anden form for nøgenscene«.
»I ’Salsa’ prøver vi at vise, hvor intimt vi kan gøre det uden nogensinde at vise hud. Safina (Coster-Waldau, red.) og jeg havde aftalt fra start, at der ikke skulle være nogen nøgenhed overhovedet, men at vi skulle arbejde meget mere med det sensuelle, med lyde, og hvordan vi bygger scenerne op, så forspillet var vigtigere end selve akten«.
»Og det starter jo meget tidligt, for det handler også om, at vi både ville have en mandlig og kvindelig klipper, en mand og en kvinde i lydstudiet, og at jeg havde brug for to kvindelige forfattere til at skrive alle mine ideer og tanker ud, fordi jeg er så meget på udebane. Og så kunne pigerne selvfølgelig hele tiden læse alle scenerne igennem og sige: ’Har vi lyst til det eller ej?’ Og hvis de ikke havde lyst til det, skrev vi det om til noget, der var federe eller sjovere«.
Om grænsesøgende scener
»Der er scener i serien, som stadig får mig til at tænke: Gad vide, hvordan folk reagerer? I episode 2 har Uma en meget lang optakt til en orgasme, hvor alle, jeg har vist den til, ender med at være sådan: Hold da kæft. Nogle er også sådan, ’fuck det er fedt, vi skal vise, at det tager lang tid at få en orgasme for kvinder’, men rigtigt mange sidder også og siger, ’uuh, den bliver godt nok trukket’«.
»Da vi skulle øve den scene første gang, sad vi i en rædderlig kælder på DR i et helt hvidt rum med et lille bitte køkken med en seng, der var blevet hevet ned til anledningen. En dag sidder jeg oppe i min afdeling på femte sal af DR Byen, hvor jeg overhører én, der siger: ’Hvorfor er der blevet bestilt en seng ned i kælderen i mødelokalet?’ Hvortil én svarer: ’Det er, fordi der er noget intimkoordinering dernede’«.
Ikke skæld ud-ungdomsfiktion
Om sex som noget positivt
»Vi var meget opmærksomme på, at når film og serier handler om unge, bliver det ofte en tragedie, hvor de skal lære et eller andet. Hvorfor boller Uma med hele København? Det må være, fordi hun har lavt selvværd og er på stoffer og flygter fra noget! Sådan skulle det ikke være hos os. Det skal være, fordi hun synes, det er fedt, og hun får noget ud af det. Og så sker der alt muligt andet i hendes liv, der gør, at det bliver noget mudder. Men det var bare vigtigt, at det ikke blev skæld ud-ungdomsfiktion«.
Om de to hovedkarakterer:
»Uma starter med at sige højt i serien: ’Hvorfor skal sex være noget, der er så fucking dårligt og foregå på et toilet med en random dude, hvor jeg aldrig får orgasme, og jeg kan ikke mærke noget?’ Det er den jagt, hun sætter sig selv på. For hende handler det om, hvor mange man kan bolle med, og hvilke oplevelser man kan få. For Filippas karakter, Victoria, handler det mere om intimitet. Der er vi gået helt ’Normal People’ på det – det kan ikke tage lang tid nok, og det er den store kærlighed. Så serien har begge spor«.
Om at lade de for unge seere se med:
»Vi vidste, at der nok er mange 13-14-årige, der vil komme til at se den, fordi der ikke er så meget indhold til dem, og fordi det der med at høre 18-årige piger snakke om sex bare er mega spændende, hvis man går i 8. klasse. Så vi blev nødt til at have det ansvar i baghovedet – der er ting, de slet ikke kender til endnu … Jeg havde en sjov oplevelse, hvor jeg lavede en workshoprunde med nogle 8. klasser, hvor der var en replik, der handlede om noget med analsex, og hvor der var én, der skrev: ’Det kunne være meget fedt at få at vide, hvad det er, for det lyder spændende!’ Så var jeg sådan: Så skal vi nok bare ikke have den replik med, for det har vi slet ikke tid til at gå ned i«.
Om håbet for modtagelsen:
»Jeg håber, at serien kommer til at normalisere samtalen om sex og give nogle nuancer særligt til drengene på, at det nogle gange kan være hårdt at være ung kvinde og at blive seksualiseret i en meget ung alder«.
»Og så håber jeg også, at den kan vise andre i dansk film, at man godt kan lave sexscener, uden at man behøver at skulle tage tøjet af skuespillerne. Der har i for lang tid været en tendens i vores branche til at være sådan, ’det er kunst, og kunsten er, at du skal være nøgen, selvom det intet har med handlingen at gøre’. Jeg håber, ’Salsa’ kan give nogle nye bud på, hvad man kan med sexscener. Vi kan godt lave trygge omgivelser med nogle fede intimkoordinatorer, og vi kan godt lave det med alt tøjet på, hvor det stadig føles super intimt«.
’Salsa’ har premiere på DR 3. juni.