Pedro Pascal er kommet langt siden sin ikoniske gennembrudsrolle som Oberyn Martell i ’Game of Thrones’ i 2014.
Med rollen som Joel Miller i den aktuelle HBO Max-serie ’The Last of Us’ er Pascal endnu en gang en af hovedaktørerne i en stort anlagt seriesatsning. Denne gang som en hårdt prøvet mand i en post-apokalyptisk verden, hvor en svampesygdom truer med at udrydde menneskeheden helt.
Joel har i denne kaotiske verden tyet til lyssky metoder for at tjene penge, og han har begravet sine gode moralske sider, så langt væk han kan. Indtil han indser, at teenageren Ellie (Bella Ramsey) er menneskets eneste håb om overlevelse – og at det er op til ham at bringe hende i sikkerhed.
Medskaber af serien – og manden bag spilforlægget – Neil Druckmann har fortalt Polygon, at Pascal blev castet på baggrund af hans evne til at spille dybt sårede karakterer.
»Vi ledte mindre efter én, der kunne spille en hård fyr – fordi på nogle måder er det den nemmeste del – og mere én, der kunne vise, at der er en plaget sjæl inde bag ved«.
Med eller uden maske
Måske havde Druckmann og medskaber Craig Mazin lært af en anden af Pascals store succeser, ’The Mandalorian’, hvor skuespillernes ansigt for det meste er skjult bag en maske, da de besluttede at ændre på svampenes egenskaber i deres filmatisering.
I spillet udsender svampene sporer for at sprede sig, men hvis de gjorde det i virkeligheden, ville menneskene være nødt til at have gasmasker på konstant. Det synes Druckmann ville være en skam:
»Så mister vi så meget – hvilket næsten er den vigtigste del af rejsen – nemlig hvad der foregår indeni, bag øjnene, i deres sjæl, i deres væsen«, siger han til Polygon.
Det giver da også mening, at man ikke vil tildække Pedro Pascals ansigt igen. I ‘The Mandalorian’ ser vi ham sjældent, men alligevel træder hans stemme og fremtoning tydeligt igennem dragten. I hvert fald når det er ham, der er indeni.
Instruktør på afsnit fire af serien, Bryce Dallas Howard, har fortalt til Vulture, at hun aldrig nåede at møde ham under optagelserne.
I stedet blev dusørjægeren Din Djarin, kendt som The Mandalorian, her spillet af stunt-doubles, heriblandt Brendan Wayne, John Waynes barnebarn.
Også i ’The Mandalorian’ spiller Pascal en hårdkogt kriminel, der bløder op overfor et barn med særlige evner, her den grønne Grogu, bedre kendt som Baby Yoda.
Pascal selv fremhæver i et interview med Indiewire det sårbare i, at Djin Djarin på et tidspunkt bliver nødt til at tage sin maske af efter et langt liv med ansigtet i skjul:
»Hele idéen om at spille en, som ikke er blevet set af noget menneske, siden han var barn. Det var næsten umuligt at forestille sig det niveau af nøgenhed og udstilling, den overvældende lammelse«.
Inden ‘Star Wars’-serien var en anden serie med til at løfte Pascal fra birollestatus til leading man, nemlig som DEA-agent Javier Peña i kokainserien ’Narcos’ på Netflix. Her spiller han godt nok en amerikansk agent, men han bevæger sig også over på den anden side af loven for at opnå sit mål om at fange alle tiders største kokain-konge Pablo Escobar i 80’ernes kulørte Colombia.
Pedro Pascal har tydeligvis noget med figurer, der bevæger sig i de moralske grænsefelter – men som regel vælger den gode side.
Det hele startede dog med ’Game of Thrones’, hvor Pedro Pascal satte et stort aftryk som den atletiske hedonist Oberyn ‘The Viper’ Martell, der udfordrer kæmpekrigeren The Mountain til duel i en af seriens mest højintense sekvenser.
Pascal fascinerede øjeblikkeligt med sin charmerende kækhed, der endte med at blive fatal.
Familien flygtede til Danmark
Før sin status som Hollywood-stjerne måtte Pascal og hans familie meget igennem.
Tilbage i 70’ernes Chile var hans venstreorienterede forældre modstandere af Augusto Pinochets militærdiktatur, der regerede landet med hård hånd fra 1973 til 1990.
Det var farligt at stille sig op imod regimet, så familien, med den ni måneder gamle Pedro, flygtede og kom hele vejen til Nordeuropa.
Efter at have søgt tilflugt på den venezuelanske ambassade fik familien politisk asyl i … Danmark.
Om den tumultariske periode siger Pascal til Orange Coast Magazine: »Vi fik politisk asyl i Danmark. Det var midt-70’erne, og mine forældre var unge og liberale. Det var en farlig tid, og de var heldige at få os ud med livet i behold«.
Den unge familie flyttede dog hurtigt videre til USA, hvor Pascal voksede op, først i Texas og derefter Californien.
Navnet ærer afdød mor
I den første del af sin karriere gik han under navnet Pedro Balmaceda, men skiftede efter sin mors tragiske død sit professionelle navn til hendes efternavn: Pascal.
På den måde ærer han mindet om den kvinde, han selv siger har haft en kæmpe indflydelse på hans karriere.
»Intet af min succes ville være sket uden hende«, har han udtalt til PEOPLE.
Moren, Veronica Pascal Ureta, tog livet af sig selv i 1999, men hendes politiske engagement bliver ført videre af hendes søn, der advokerer for transpersoners rettigheder på Instagram og støtter sin transkønnede søster, Lux Pascal, der er aspirerende skuespiller.
Til det spansksprogede magasin Ya har Lux Pascal, ifølge today.com, udtalt, at hendes bror var en af de vigtigste støtter i hendes transition.
Forbilledet Cage
En stor drøm blev opfyldt for Pascal i 2022, hvor han spillede overfor Nicolas Cage i ’The Unbearable Weight of Massive Talent’.
I forbindelse med filmen sagde Pascal til Variety, at Cage er hans »største inspiration«, og at han er Cages »største fan«. Det ømme øjeblik, hvor Pascal indrømmer sin Cage-dyrkelse, mens de to skuespillere sidder ved siden af hinanden, er heldigvis fanget på kamera.
Selvom Pascal skulle blive 39 år gammel, før det store gennembrud kom med rollen i ’Game of Thrones’, er han nu etableret som et stort navn, særligt i serieregi.
Hans berømmelse har nu nået så højt et niveau, at han er gået i Mads Mikkelsens fodspor og er blevet en certificeret TikTok-daddy.
Mens ‘The Last of Us’ buldrer derudaf og sandsynligvis får to sæsoner mere, vender ’The Mandalorian’ tilbage til marts.
‘The Last of US’ kan ses på HBO Max