‘Euphoria’-skaber Sam Levinson og The Weeknd er snart aktuelle med en af årets mest omdiskuterede og imødesete serier, ‘The Idol’.
Serien har premiere på Cannes Film Festival i næste uge efter en mildest talt turbulent produktionsperiode, der har budt på omfattende reshoots, udskiftninger i det kreative hold og rygter om et problematisk set.
Nu italesætter The Weeknd og Levinson elefanten i rummet i et interview med W Magazine, hvor Abel ‘The Weeknd’ Tesfaye argumenterer for, at de mange ændringer var nødvendige for at tilfredse hans perfektionistiske gen.
»Film og tv er en ny kreativ muskel for mig. Jeg udgiver ikke min musik, før jeg synes, den er fantastisk. Hvorfor skulle dette være anderledes?«
Tesfaye forklarer den forlængede produktion yderligere: »Min hemmelige evne er, at jeg ikke går i panik. Når alle omkring mig er bekymrede, bliver jeg meget stille. Men jeg gik i panik, da jeg mistede min stemme. Jeg var nødt til at hvile, reflektere og tænke over The Weeknd og Tedros (hans karakter i ‘The Idol’, red.) og alt det, der var sket med serien«.
»Det gik op for mig, at jeg har brug for at vide, at jeg har lavet den bedst mulige version af det, jeg arbejder på. Det var en udfordring at lave ‘The Idol’ om. Jeg ofrede mit helbred og mit hjem for at få det til at fungere. Så lad os sige, at serien kommer ud, og er forfærdelig. Jeg ved stadig, at jeg gjorde mit absolut bedste. Ud fra det, jeg har set, er serien fantastisk. Alting indebærer en risiko: Når man har gjort sit bedste, vil jeg kalde det en lykkelig slutning. Og jeg fik min stemme tilbage«, siger han videre.
De kreative ændringer indebar blandt andet, at showrunner Amy Seimetz blev udskiftet med seriemedskaber Sam Levinson, fordi The Weeknd ikke var tilfreds med det første rough cut af serien. Det betød omfattende reshoots, hvor en del af tonen og historien skulle omarbejdes.
Levinson tilføjer: »Det var ikke en mulighed for Abel eller mig at droppe ud af serien. Det var en drøm, som vi havde sammen, og vi var nødt til at føre den ud i livet. For at kunne optage serien igen fra begyndelsen, vidste jeg, at det skulle koste færre penge. Da jeg sad i Abels hus og kiggede rundt på de 40.000 kvadratmeter, sagde jeg: ‘Det er fantastisk her. Sådan et produktionsdesign kan man ikke købe. Hvad hvis vi optager serien her?’ Abel satte sin drink fra sig og sagde: ‘Har du en forsikring? Jeg sagde ja. Og han sagde: ‘Det er okay med mig’«.
Det betød, at serieproduktionen rykkede ind i Tesfayes hjem, mens han selv måtte flytte ud for en periode.
»Mit hjem tilhørte showet. Det var et knudepunkt for al aktiviteten. Vi forsøgte at udviske grænserne mellem fiktion og virkelighed. Vi havde kameraer tændt hele tiden«, fortæller Tesfaye og fortsætter:
»Soveværelserne blev forvandlet til greenrooms, badeværelserne blev brugt til hår og makeup. Vi byggede et musikstudie i kælderen, så Mike Dean og jeg kunne lave musik til showet, mens vi optog. Det var mærkeligt, da de alle forlod os. Jeg skiftede alle møblerne ud. Jeg pudsede væggene på ny. Men Jocelyns sjæl er stadig i huset«.
‘The Idol’ får premiere på HBO Max herhjemme 5. juni.