Vi har lige sagt farvel til tre seriemesterværker.
I USA løb finaleafsnittene af ‘Barry’, ‘Succession’ og ‘Gilmore Girls’-skaber Amy Sherman Palladinos undervurderede standup-komedie ‘The Marvelous Mrs. Maisel’ over skærmen på samme uge.
Der er dog stadig et fantastisk og efterhånden halvglemt komediemesterværk tilbage at kaste sig over.
Den komiske rapperserie ‘Dave’s tredje sæson lakker mod enden, men får efter en sand perlerække af afsnit forhåbentlig lov til at fortsætte.
Hvis du slet ikke er steget om bord på ‘Dave’ endnu, har du en af de bedste nyere komedieserier til gode. Og i sin aktuelle sæson når serien nye højder ved igen og igen at tage mesterligt pis på popkulturen.
Hiphoppens utålelige trojanske hest
‘Dave’ begyndte som historien om den neurotiske L.A.-jøde Dave Burd, der satte alt ind på at bryde igennem som anti-macho-rapperen Lil Dicky med selvfornedrende og følsomme tekster. Og en lille og misdannet penis.
Den brillante første sæson fra 2020 var fra start til slut et fantastisk misfoster af ‘Girls’ og ‘Atlanta’ med en viral internet-sensation som elskelig og utålelig trojansk hest i cool hiphop-kultur.
Og som den skred frem udfoldede den også et bredt karaktergalleri, der var langt mere komplekst end dets selvoptagede hvide hovedperson. Ikke mindst den forbilledlige bipolære sorte hypeman GaTa, der er seriens hemmelige våben.
Med den svære toer døde hypen dog lidt, da Lil Dickys skriveblokering under udviklingen af albummet ‘Penith’ i sæson to ikke var lige så tempofyldt som før. Alene titlen på det fiktive musikprojekt afspejler dog den omhyggelige humor, ‘Dave’ er drevet af.
Men i tredje omgang har ‘Dave’ kastet sin usandsynlige rap-sensation hele vejen gennem celebrity-møllen og gransker nu hans liv som etableret kendis i sand tråd med tidsånden.
Hvilket den har vist sig at have langt større indsigt i end rapmiljøet. Samtidig er humoren tilbage i højsædet, når den fintfølende Los Angeles-rapper bliver sendt til sydstaterne i en lyserød boa af en tourbus på klassisk ‘fish out of water’-stil.
Penisrapperen møder Anne Frank
Her bliver et af de helt store temaer såkaldt stan-kultur.
Den ekstreme form for fankultur, Eminem navngav i den uhyggelige ‘Stan’ fra 2000, hvor en række fanbreve afspejler en mands farlige idolbesættelse.
Et fænomen, som har fået et helt nyt lejde i 2023’s some-verden, og hvis indflydelse på stjernetilværelsen ‘Dave’ holder ud i strakt arm – med sig selv som primær skydeskive.
Til en fest i Texas narrer en flirtende fan den kærlighedshungrende rapper med til en trailerpark-fest, hvor gæsterne pludselig vender sig mod ham, da han ikke vil vise dem sin berømte penis.
Endnu længere sydpå går det endnu mere galt. Et hjemmebesøg hos en superfan tager en gyserdrejning, da en storm spærrer hele crewet inde hos hendes ultrakristne familie.
Men det bliver for alvor interessant, da turnéen bliver bragt til ende før tid på en så dramatisk vis, at jeg ikke vil afsløre den. Historien bevæger sig fra et rotte-baseret uheld til et viralt hashtag og smider undervejs en hallucineret samtale med Anne Frank om privatlivets grænser ind i mixet.
Det er nok de færreste, der har fantasi til at trække tråde mellem jødeforfølgelse og rapforgudelse. Og endnu færre, der tør eller har lyst.
Og mens Lil Dicky har sine trofaste undersåtter, bliver rapperen selv forvandlet til en fangirl, når han pludselig er den mindste fisk i kendissøen til elitens stjerneevents.
Met Gala-beef med Jack Harlow
Dave har tidligere konkurreret med Macklemore om søgelyset på komisk vis.
I sæson tre er der dog en ny nemesis i byen i form af Jack Harlow (den hårdeste hvide rapper siden Eminem, ifølge ham selv). Med sin blotte tilstedeværelse bliver den hypede stjerne et rendyrket meta-spøgelse i ‘Dave’-universet. En irriterende hvid rapper i en serie om en lidt mindre sexet, men mindst lige så irriterende hvid rapper.
Det endelige slag skal stå, da Lil Dicky i sæsonens ottende afsnit, ‘Met Gala’, bliver inviteret til den storstilede event og møder op med et oppusteligt jakkesæt som klimaaktivistisk statement. Hvilket selvfølgelig går helt galt, da Harlow overhaler ham indenom på den røde løber og stjæler al opmærksomheden.
Det er kun en måned siden, det monstrøse celebrity-bal løb af stablen med en overdådig modeopvisning, der virkede som en absurd dystopi af dårlig smag, når man tænkte over, hvordan det står til i resten af verden. Med heldig timing og en grineren form for samfundskritik rammer ‘Dave’ diskret plet i den diskussion.
Ikke mindst fordi serien siden sin fødsel har fået de helt rigtige kendisnavne med i sin fortælling, som den inviterer med til dens version af Met Gala.
I sæson to flirtede Dave feministisk med Doja Cat, havde folk som Kendall Jenner og Lil Nas X med som shiny gæster og et akavet racismebevidst hyldestkvad til basketstjerne Kareem Abdul-Jabbar. I tredje sæson topper den sin egen namedropping på overlegen facon.
Celebre cameos er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel i sig selv, men i ‘Dave’s tilfælde siger det alt om seriens niveau og brancheposition.
Udover Harlow bydes Rachel McAddams op til Met Gala-dans. Derudover optræder Demi Lovato, Don Cheadle, Usher, Killer Mike, Rick Ross og ikke mindst Drake og… Brad Pitt! Finalen rammer Danmark i næste uge, og i følge de amerikanske medier bliver Hollywood-stjernen over dem alle pludselig en hæsblæsende og blodig del af sæsonen finale, der binder en vild sløjfe på sin fantematik.
‘Dave’ kan muligvis ikke måle sig med ‘Atlanta’s genreeksperimenters kunstneriske finesse og racekritik eller den religiøse tyngde i ‘Ramy’. Den er ikke lige så let at holde af som ‘Ted Lasso’s fodboldfjols.
Men ‘Dave’s trumfkort er dens geniale forståelse af moderne popkultur. Som den udfører med dedikation til sine egne jokes, mens den gadedrengehopper gennem serielandskabet med uovertruffen viralitetsfaktor.
‘Dave’ kan ses på HBO Max.