KOMMENTAR. ’The Bear’ vandt den ene pris efter den anden, da den store Emmy-uddeling løb af stablen i Los Angeles i nat.
Skuespillerne Jeremy Allen White (Carmy i serien), Ebon Moss-Bachrach (Richie) og Liza Colón-Zayas (Tina) var på scenen for at afhente gyldne statuetter, ligesom seriens bagmand Christopher Storer vandt for bedste instruktion af det mesterlige afsnit ’Fishes’ fra anden sæson.
Sidste år vandt ’The Bear’ desuden hovedprisen for Bedste Komedieserie, og da Emmy-akademiet er berygtede for at holde fast i deres favoritter, var alt således lagt i ovnen til, at serien igen skulle hyldes, da hovedretten skulle serveres sidst på aftenen.
Men da presenter Catherine O’Hara åbnede konvolutten og læste vinderen højt, stod der ikke ’The Bear’. Der stod ’Hacks’.
Og mens prisvindere jo altid skal fingere en vis overraskelse, når kameraerne ruller, var ansigtsudtrykkene hos holdet bag Max-komedieserien om venskabet mellem en ung og en ældre komiker ikke til at tage fejl af. Det var rent og ubesmittet chok.
Ingen jokes – i ’The Bear’s ånd
’Hacks’ – der også vandt priser for bedste manuskript og bedste hovedrolle til Jean Smart – var nomineret for sin tredje sæson og havde således ikke engang nyhedsværdiens hype med sig. Alligevel overgik den altså allestedsnærværende ’The Bear’.
Skyldtes det så Emmy-akademiets kulegravende analyse af kvalitetsforskellene mellem de to serier?
Næppe. Årsagen skal mere oplagt findes i selve prisens navn. Bedste Komedieserie.
Mens ’The Bear’ har væltet sig i roser for særligt de to første sæsoner, har der nemlig simultant kørt et tiltagende branche-backlash omkring Emmy-kategoriseringen.
For er ’The Bear’ egentlig en komedie?
Det sobre svar må siges at være: Nej! I sæson 1 var der da lag af komik i dialog, tone og birollekarakterer, som tilnærmelsesvis kunne retfærdiggøre en komediebetegnelse. Men i sæson 2 — som var den, Emmy-akademiet forholdt sig til i denne ombæring – er dramaet og alvoren altoverskyggende.
Selv comic relief Richie bliver en bundseriøs gaffelpudser. Der er ikke meget at grine af, og det er i sig selv nu en stående joke.
»Jeg elsker serien, og jeg ved, at nogle af jer sikkert forventer, at vi laver en joke om, hvorvidt ’The Bear’ virkelig er en komedie«, lød det fra en af Emmy-showets værter, (den sjove) skuespiller Eugene Levy, før han fortsatte: »Men i ‘The Bear’s sande ånd kommer vi ikke til at lave nogen jokes«.
Gammeldags opdelinger
Pertentlige genrebetegnelser kan den almene seer naturligvis være fløjtende ligeglad med. Komedie eller drama? Who cares, så længe serien er god.
Men i den amerikanske tv-branche betyder Emmy-prisen stadig noget. Og der har utvivlsomt været en stigende frustration over ’The Bear’s komediedominans, fordi komedieserien som sådan er under pres. Den traditionelle sitcom er blevet kørt ud på et sidespor til fordel for mere prestigebårne dramedys, og de seneste år har også borderline-dramaserier som ’Barry’, ’Fleabag’ og ’Atlanta’ taget pladser i komediefeltet.
Komedien har altid måttet friste en plads under dramaserien i prestigehierarkiet, men nu bevæger dramaserien sig også ind på deres territorium.
Til opsparet irritation hos de forfattere og instruktører, der faktisk specialiserer sig i sjove serier. Som udtrykt af en af forfatterne bag den mere rendyrkede komedieserie ’Abbott Elementary’, da årets Emmy-nomineringer blev offentliggjort i juli:
Proud of Abbott Elementary for all of its Emmy nominations this year, especially Outstanding Comedy series as we are definitely a program where the majority of the running time of at least 6 episodes are primarily comedic, as defined by the TV Academy ☺️
— joya mccrory (@JustJoya) July 17, 2024
Emmy-akademiet elsker med andre ord ’The Bear’. De har gerne villet hædre skuespillerne og manden bag. Men de synes simpelthen ikke, at det er en komedieserie. Og valget af ’Hacks’ er en stille protest over, at dramaserier koloniserer landskabet for komik.
Det udstiller måske mere end noget andet, at disse gammeldags opdelinger ofte er meningsløse i en streamingtid, hvor nogle af de sjoveste serier er 45-50 minutter lange (som ‘The Marvelous Mrs. Maisel’), og dødsens alvorligt drama kan komme i halvtimesformater.
Den opdeling er der ikke noget, der tyder på, at Emmy-akademiet har tænkt sig at lave om på. I stedet brugte medlemmerne så i år anledningen til at hylde en komedieserie, der tilmed handler om komikere.
Det ironiske er så, at også ’Hacks’ har bevæget sig mod en mindre latterfokuseret tone med sæson 3. Vultures Nicholas Quah argumenterede i juni for, at serien er klart bedre som drama end komedie. Så selv når Emmy-akademiet vrider armen på sig selv for at slå et slag for det komiske, ender de med at hylde det dramatiske.
Det er bare ikke let at være sjov på tv i disse år.
’The Bear’ kan ses på Disney+. ’Hacks’ kan ses på Max.