Ridley Scott har fart på filmproduktionerne her i livets efterår. De sidste 10 år har den 86-årige Hollywood-veteran spyttet intet mindre end otte film samt serien ‘Raised by Wolves’ ud.
De færreste vil nok mene, at Scotts seneste film som ‘Napoleon’ og biografaktuelle ‘Gladiator II’ er karrierens hovedværker. Ifølge filmfotografen på sidstnævnte, John Mathieson, har instruktøren da også mistet den finesse, som han stod for tidligere. Det skriver NME.
Det britiske medie har således gravet et interview frem fra marts i år, hvor Mathieson gæstede podcasten DocFix.
Her siger fotografen, der også var bag kameraet på den originale ‘Gladiator’ fra 2000, at Scott under optagelser er blevet »doven« og »utålmodig«, og at han nu »skynder sig« for at få færdiggjort sine projekter.
Mathieson er særligt imod Scotts nye metode med at skyde scener med flere kameraer på én gang – og fjerne eventuelle fejl med CGI i post-produktionen.
»Det er virkelig dovent. Der er CG-elementer nu til at rydde op, fjerne ting fra billedet, kameraer i billedet, mikrofoner i billedet, dele af et set, der hænger ned, skygger fra boom-stænger. Og de sagde bare på ‘Gladiator II’: ‘Nå, ryd det op’«, fortæller fotografen.
»Han er ret utålmodig, så han kan godt lide at fange så meget som muligt på én gang«, fortsætter Mathieson, der også forklarer, at de mange kameravinkler på samme tid går ud over lyssætningen.
»Se på hans ældre film, og det at finde dybde var en stor del af lyssætningen. Det kan man ikke gøre med en masse kameraer, men han vil bare gerne have det hele gjort færdigt«.
Ridley Scott er ikke overraskende af en noget anden overbevisning angående ‘Gladiator II’. I august kaldte han filmen »det bedste, jeg nogensinde har lavet«.