Efterhånden er Hollywoods pressetours i forbindelse med de største filmudgivelser så gennemarbejdede, at man kan forudse dem trin for trin:
En rolle som gæstevært på ’Saturday Night Live’ til en af hovedrolleindehaverne, et sjovt løgndetektorinterview for Vanity Fair med tilhørende magasinforsider, velvillig optræden i et internetvenligt format som ’Hot Ones’ eller ’Chicken Shop Date’ med potentiel viralitet til følge plus uendelige mængder premiereevents med interviews verden over.
Alt sammen med stjernerne iklædt outfits stylet efter filmens tematik og farvepalet aka. method dressing.
Vi har set det med ’Wonka’, ’Challengers’ og ’Dune’, og vi troede, det peakede med ’Barbie’ og i den mere negative ende, ‘Don’t Worry Darling’.
Men så kom ’Wicked’.
Broadway-filmatiseringen – del 1! – er blevet en stor succes i de amerikanske biografer og har høstet masser af ros fra anmelderne, men endnu mere bemærkelsesværdig end filmen selv er næsten pressetouren, der føles, som om den har været i gang i et årti.
Med hovedrolleindehavere Ariana Grande og Cynthia Erivo på grådlabil line har touren i sig selv været et epos med nok drama til at optage internettets opmærksomhed mere end noget andet fænomen de seneste måneder.
Fra vægtabskontroverser til tåkrummende interviews er Wickedlore-brønden nærmest bundløs.
Ariana Grande i fedtefadet
Dramaet startede allerede ved annonceringen af, hvem der havde landet de eftertragtede roller som Glinda og Elphaba i den elskede musical, der er en slags prequel til klassikeren ’Wizard of Oz’.
’Wicked’-fans var mildest talt forarget over valget af Ariana Grande som Glinda-figuren. Efter at Broadway-stjerner havde valfartet til audition-rummet mente mange, at popstjernen var en ublu stunt-casting.
Derudover blev det påpeget, at Grande i mange år havde givet udtryk for, at hendes drømmerolle i ’Wicked’ var Elphaba. Hun havde sågar optrådt med Elphaba-sange i fuldt grønt outfit foran producerne, inden castingprocessen overhovedet var startet.
Og var hendes stemmeregister ikke lovlig langt fra Glinda og netop mere passende for Elphaba?
Hun blev ikke mere populær, da det viste sig, at hun og skuespilkollegaen Ethan Slater havde indledt et romantisk forhold under produktionen. Folk bemærkede, at hun stadig var gift med eksmanden Dalton Gomez, og Slater var gift og nybagt far, mens det dog er uklart, om de var separerede, før det nye forhold blev indledt.
Uanset hvad: Man kan åbenbart ikke holde theatre kids fra at bolle med hinanden.
Castingfasen nåede et nyt højdepunkt, da Grande gjorde sin officielle entré som Glinda. En mildest talt chokerende transformation, selv for en musiker, som ellers er kendt for at være lidt af en racemæssig kamæleon.
Ariana Grande landede rollen som Glinda, mens hun var dybt i sin »Blackiana«-æra.
I dag er den kontroversielle blackscent død og borte, og Grande er tilbage til at være 100 procent hvid.
Dog med enkelte slip ups.
Men stemmeændringen og hårfarven er kun toppen af isbjerget. Hurtigt blev hendes vægttab et emne, der var umuligt at komme udenom.
Det dramatiske vægttab
Mange har nemlig bidt mærke i, at både Grande og Cynthia Erivo har gennemgået et voldsomt vægttab siden starten af produktionen.
Det har vakt bekymring for arbejdsforholdene under optagelserne og den efterfølgende pressetour.
Selv har Ariana Grande ytret ønske om, at folk vil holde op med at kommentere hendes vægt. Det ønske er 100 procent rimeligt, men samtidig virker det – ubehagelig internetsladder eller ej – unægtelig uforsvarligt at ignorere de to hovedrolleindehaveres dramatiske forvandling. Særligt fordi ’Wicked’ også bliver markedsført til børn med legetøjsmerchandise i form af ’Wicked’-barbiedukker og magiske mikrofoner, der kan synge ’Defying Gravity’.
Legetøjet blev i øvrigt selv en historie, da Mattel ved en fejl bag på Barbiedukkerne ledte børn til Wicked.com, som, well, er en pornohjemmeside. Men det er en anden historie.
Tilbage til sagen: Grande og Erivo er blevet ophøjet som pragteksemplarer på disciplin og dydighed, hvilket for mig at se er en fordrejning af, hvad der egentlig lader til at foregå.
Et så dramatisk vægttab på så kort tid er bare ikke naturligt, og med Grande og Erivos intense synlighed er der en alvorlig risiko for, at fans af filmen forsøger at gøre dem kunsten efter. Trust me, jeg voksede op i 00’ernes heroin chic-helvede og var teenager på pro-ana-tumblr.
Samtidig er det svært at komme uden om, at de to stjerner har virket mere udbrændte end sundt hårdtarbejdende, når man ser deres bizarre opførsel i presseinterviews op til premieren.
Tårer, tårer og flere tårer
Ariana Grande og Cynthia Erivo har været ekstremt følelsesladede i de interviewsituationer, hvor de har optrådt sammen.
Det er vitterligt umuligt at finde en samtale mellem Ariana Grande, Cynthia Erivo og en journalist, hvor en af parterne ikke bryder ud i gråd på et eller andet tidspunkt.
Grande og Erivo er tydeligvis blevet enormt tætte venner under produktionen, og det har resulteret i en mildest talt unhinged opførsel fra dem begge. Vi snakker fuldegråd i slutningen af en beskidt bytur. Dag to af menstruation. Traumabonding.
I mange tilfælde er det bestemt virkelig nuttet, som når Ariana Grande knap kan lytte til Idina Menzel – den oprindelige Elphaba i Broadway-opsætningen – færdiggøre én sætning uden at græde.
Men særligt deres tendens til konstant at klamre sig til hinandens hænder – eller mere præcist: negle – føles ærlig talt en lille smule privat. Kunne de kravle op på skødet af hinanden og gennemføre interviewene sådan, havde de nok gjort det.
Jeg er med på, at der er tale om to kunstnere med en meget intens arbejdsrelation, men det har alligevel været next level. De har sågar fået mere end én ’Wicked’-relateret matchende tatovering. Hvor mange matchende tatoveringer er egentlig for mange?
Tårer og tatoveringer er dog blandt de mere vattede eksempler på stjernernes ukontrollerede opførsel.
Erivos forargelse
Særligt Cynthia Erivo er kommet med forhastede udtalelser, når hun har følt sig forurettet.
Et pragteksempel er hendes udtalelse i et interview med Billboard, hvor hun udtalte, at hendes umiddelbare reaktion på castingen af Grande var: »Overhovedet ingen overraskelse. Gud ske tak og lov for det, for det var helt sikkert ikke de to kvinder, jeg var til audition med«.
På overfladen ligner det måske en loyal venindes forsvar af sin bestie – indtil man tager i betragtning, at de potentielle Glindaer inkluderede Dove Cameron, Amanda Seyfried og Broadway-stjernen Taylor Louderman.
Mange tolkede udtalelsen som en direkte sviner til Louderman, der efter offentliggørelsen af Grande som Glinda postede på sin Instagram-story, at hun var flov over at have haft høje forhåbninger om rollen, når de alligevel ender med at caste en kæmpe popstjerne.
Nok hverken Erivo eller Loudermans bedste øjeblik.
Men det stopper ikke her. For Cynthia Erivo begik også noget af et SoMe-faux pas, da en fan valgte at redigere lidt i hendes filmplakat.
Som promovering for filmatiseringen blev der lavet en rekreation af den ikoniske Broadway-’Wicked’-plakat, nu blot med Cynthia Erivo og Ariana Grande.
For fans af musicalen gav denne plakat på mange måder lidt uncanny valley-vibes, fordi den var så tæt på originalen og alligevel så langt fra. Derfor photoshoppede en fan den til bedre at ligne Broadway-versionen og postede sin version i et reddit-forum.
Fanbasen elskede denne version, og redigeringen gik viralt, men da Cynthia Erivo så den nye plakat, blev hun vred.
I sin Instagram Story udtalte hun, at redigeringen er det »vildeste og mest fornærmende«, hun har set.
Vreden udsprang særligt af sløringen af Erivos øjne, som hun mente var at slette hendes identitet. Lidt af en misforståelse af den egentlige intention bag fanversionen og et lidt voldsomt angreb mod en tilfældig fan, der blot ville lave en bedre rekreation af den højtelskede plakat.
Derudover er forklaringen »for når vi ingen ord har, taler vi med øjnene« grænsende til volapyk.
Men apropos uproportionelle reaktioner så bliver vi naturligvis nødt til at vende ’Wicked’-press tourens piéce de résistance: »Holding space for Defying Gravity«.
Giv nu rum til den
For det mest berømte og berygtede øjeblik fra Ariana Grande og Cynthia Erivo under deres ’Wicked’-embede er et udsøgt klip, hvor en interviewer giver de to skuespillere et tilsyneladende komplet opdigtet fact om ’Defying Gravity’s kulturelle gennemslagskraft.
Hun siger i interviewet, at hun på sociale medier har set folk »tage teksten af ’Defying Gravity’ og virkelig give rum til den«.
Et udsagn, der objektivt set ikke giver nogen mening og siden har vist sig at være, hvis ikke løgn så i alt fald en grov overdrivelse.
Og altså – hvad betyder »holding space for the lyrics of Defying Gravity«?
Og hvor skal vi holde rum? I biografen? I vores kalender?
Jeg vil så gerne forstå det bare halvt så meget, som Cynthia Erivo gør. Hendes reaktion indikerer i hvert fald, at hun på mirakuløs vis er 100 procent indforstået med, hvad intervieweren mener.
Klippet har fået sit helt eget liv på internettet, og Ariana Grande, der klynger sig til Erivos pegefinger, vil leve videre i generationer.
Ægte – jeg stræber efter at nå det her niveau af delulu indforståethed med mine venner.
En lille del af mig hælder til at tro, at det hele bare er spil for galleriet, men så minder jeg mig selv om, at det trods alt er to theatre kids, vi har med at gøre.
Og hvis, der er en ting, de er kendt for – udover at bolle med hinanden – så er det unhinged og ulideligt følelsesladet opførsel.
Hvis Cynthia Erivo og Ariana Grande ikke vinder en Oscar for deres udsøgte optrædener i selve filmen, har de om ikke andet allerede vundet en symbolsk Oscar for deres interviewperformances.
Med filmens premiere har pressetouren nået endestationen. For nu. For lige om lidt begynder touren vel for den kommende del 2?
Forhåbentligt får de to kvinder et hvil inden. De har brug for at holde en hel masse rum, så de langt om længe kan få bearbejdet teksten af ’Defying Gravity’.
’Wicked’ kan ses i biografen. ’Wicked’-pressetouren kan opleves på et internet nær dig.