Vi har testet PS5: Playstation vinder sin første sejr i konsolkrigen med en perfekt controller

DualSense-controlleren kan genopfinde vores spiloplevelse – hvis man ser bort fra dens fjollede gimmicks.
Vi har testet PS5: Playstation vinder sin første sejr i konsolkrigen med en perfekt controller

PlayStation 5 er landet hos Soundvenue, og selvom vi er godt i gang med at teste konsollen, må vi på nuværende tidspunkt kun udtale os om controlleren. Men bare rolig – der kommer meget, meget mere om Sonys kommende konsol inden lanceringen den 19. november.

KOMMENTAR. Man kan sige meget om en person baseret på deres valg af controller.

Foretrækker de den lidt tungere og mere kurvede Xbox-controller, eller den mindre og mere kantede DualShock-controller fra PlayStation? Eller kører de hedninge-stilen med en helt tredje mulighed?

Har jeg valget, går jeg altid med Microsofts controller. Den ligger bare bedre i hånden. I hvert fald i min hånd. Personligt bruger jeg kun min PlayStations DualShock, når jeg er koblet til en PlayStation. Og selv der drømmer jeg om en Xbox’ alternativ.

For mig duer PlayStations controller kun til ’FIFA’. Det er en smagssag, I know, men helt ærligt – hvem spiller ’FIFA’ med en Xbox-controller?

Derfor er det glædeligt, at min første tanke om PlayStation 5-controlleren DualSense ikke var »Det bliver et nej tak herfra«, men mere »Whoa, okay, den føles altså godt«. Jeg har ellers altid syntes, at PlayStations styretøj var for let i hånden. Lidt som en billig plastikdims, hvor gummiet hurtigt begyndte at skrælle af.

I stedet har jeg trofast brugt en Xbox-controller, når jeg kunne slippe af sted med det. På PC spiller jeg konsekvent med den, for min hjerne er af en eller anden årsag overbevist om, at det gør mig bedre til alle spil.

I årenes løb har jeg godt nok prøvet adskillige alternativer. Jeg har kæmpet mig igennem alskens uhyrligheder fra obskure mærker, fordi man kunne tilpasse vægten i dem. Men jeg har bare aldrig fundet kombinationen, der giver mig så meget tilfredshed som en Xbox-controller.

Men jeg tror, 7-9-13, at min jagt på den perfekte controller endelig stopper efter at have prøvet den nye DualSense.

Bare rolig, DualSense er mere gråhvid end »fedtede fingre over det hele«-hvid.

PlayStation prøver at sælge DualSense som en mindre revolution. I løbet af den store marketingkampagne for PlayStation 5 har controlleren fået sit helt eget spotlys, og på papiret er den da også imponerende.

Der er, som PlayStation selv kalder det, »medrivende haptisk feedback« og »dynamiske adaptive aftrækkere«. Der er bevægelsessensor, og så er der en indbygget mikrofon. Med andre ord er der masser af flotte tekniske begreber. Men det store spørgsmål er, om teknologierne overhovedet gør en forskel.

Som en sjov, lille fremvisning har PlayStation derfor lavet spillet ’Astro’s Playroom’, der mest af alt er en showcase for DualSense. Spillet er installeret på alle PlayStation 5, så det ligger altså klar, når du tænder konsollen for første gang.

De runde former ligger godt i hånden.

Med controlleren i hånden oplever du, hvordan DualSense er i stand til at vibrere forskellige steder i controlleren frem for over det hele. Buldrer det for eksempel på din spilfigurs højre side, mærker du det kun i højre hånd.

Vibrationerne bruges i det hele taget langt mere varieret. Når du træder i sand, når din figur bævrer, når dine omgivelser reagerer på dig. Det løfter simpelthen oplevelsen til næste niveau. Og det stopper ikke der.

For når du først er kommet dig over, hvor imponerende vibrationerne føles, lægger du mærke til, hvordan de adaptive aftrækkere tilpasses dit tryk. Trykker du langsomt ned, vil din figur kun hoppe en smule, imens et hårdt, langt tryk maksimerer hoppet.

Det er ikke svært at forestille sig, hvordan det adaptive aspekt kan benyttes i andre spil. Jeg drømmer allerede om at spænde en bue langsomt op som Ellie i ’The Last of Us’, fordi man faktisk får fornemmelsen for modstanden og dynamikken i selve bevægelsen frem for blot at trykke på en knap.

DualSense lover godt for spiloplevelsen.

Vi kan dog ikke komme uden om, at visse aspekter af DualSense virker lidt gimmicky. I banen Cooling Springs kan man puste ind i controllerens indbyggede mikrofon, så en platform bevæger sig med blæsten. I teorien er idéen god, men jeg køber jo ikke en konsol til 4.000 kroner for at blæse ind i dens controller.

DualSense er – ligesom alle andre controllers – en smagssag. Og den bliver måske ikke helt den omvæltende revolution, Sony sælger den som. Men der er altså noget nyt over den. Noget forfriskende, noget innovativt.

DualSense får allerede PlayStations DualShock til at virke forældet. Og det, at den får sin forgænger til at virke forældet, siger vel egentlig alt, der skal siges.

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af