To af modebranchens mest traditionsrige modehuse har netop offentliggjort deres efterårskampagner, og referencelighederne er til at få øje på.
Karl Lagerfeld spiller på nostalgien i Chanels nye efterårskampagne, der tyer til old school modeæstetik. Helt excentrisk og en anelse tegneserieagtigt er kampagnen opbygget om collager, der giver luksuskampagnen klippe-klistre fornemmelser.
»Jeg var træt af en pige, der holdt en taske«, fortæller Karl Lagerfeld til WWD. » Jeg ville lave collager. Jeg elsker collager, og jeg synes at kollektionen passede godt til det. Jeg ville lave noget, som vi aldrig har gjort før«.
Kampagnemodellerne Mariacarla Boscono og Sarah Brannon er klippet ind foran farverige baggrunde, hvor Chanels signaturperler blandt andet optræder for at skabe visuel dynamik. Og Lagerfeld må siges at have succes med den tilgang (Se flere billeder fra kampagnen nedenfor).
Også Prada dyrker collager i mærkets efterårskampagne – dog med en mere futuristisk tilgang end Chanel. Hvert look er sat ind foran mere eller mindre tilfældige billedskønne baggrunde, der ifølge en yderst poetisk pressemeddelelse skal symbolisere måden, hvorpå en kvinde hver morgen sammensætter sin livs-collage, når hun står foran klædeskabet.
Udover collagerne i kampagnen har det italienske modehus castet intet mindre end 27 modeller (se alle navne her), i bestræbelserne på at undgå, at et bestemt ansigt forbindes med mærkets nyeste kollektion. Et smart træk, der står i skærende kontrast til modehusets herrekampagne, hvor den Oscar-vindende skuespiller Eddie Redmayne på knap så overbevisende vis agerer kampagnemodel.
Læs også: Kampagnemodel-battle: Dior og A$AP Rocky vs. Prada og Eddie Redmayne