Copenhagen Fashion Week: Freya Dalsjø var legesyg og eksperimenterende

Om Freya Dalsjö leverede modeugens stærkeste show er endnu for tidligt at konkludere, men jeg tør allerede nu vove den påstand, at den danske womenswear-designer bejler til titlen, når modeugen går på hæld.

Børsens renæssancearkitektur var omdannet til en futuristisk setting med midten af salen pakket ind i hvid plastik-wrap, hvor Dalsjö nærmest traditionen tro kunne præsentere en kollektion fyldt med eksperimenterende og legesyge overraskelser, der igen understregede designerens store styrke.

Lyse toner og striber i massevis havde fundet vej til kollektionen, men fik sjældent lov at stå alene. Der var leget med både løse og kropsfremhævende silhuetter, lag på lag-effekter og asymmetriske samt dekonstruerede detaljer, og det gik igen i både kollektionens voluminøse skjorter, jumpsuits med workwear-referencer og kjoler.

freyadalsjo_ss17_2 
Man skal passe på med sammenligninger, men det var, som om showet trinvist skabte flere og flere assosiationer til det hypede franske brand Vetements. Det var særligt det konsekvente valg af lakstøvler i forskellige farver – ofte limegrøn, orange og gul – der var med til at forstærke den følelse sammen med brugen af afklippet denim og castingen af den karseklippede kvindelige model Mathilde Søes Rasmussen.

freyadalsjo_ss17_1 
Dalsjø understregede igen og igen sin velkendte og unikke forståelse for farver, der for de fleste andre designere vil virke umulige at anvende på samme tid. Et tydeligt eksempel på den evne og modet var kollektionens 90’er-inspirerede tracksuit, hvor hvid, sort, neon og brun blev sat ind i samme fashionable kontekst. Og med stylingen understregede Dalsjö samtidig, at man sagtens kan forene det bedste fra to verdener. Hun mixede nemlig de farverige trackpants med en figursyet sort blazerjakke. Når det er sagt, formåede designeren også at holde det mere clean og minimalistisk andre steder i kollektionen, hvor den subtile detaljegrad fik lov at tale for sig selv.

freyadalsjo_ss17_6 
Og som om tøjet i sig selv ikke var detaljefyldt nok, så havde Freya Dalsjö allieret sig med Soho Rezanejad, der både formåede at være model og synge under showet, indtil hun imod slutningen blev afløst af tonerne af Rihanna og Drakes ‘Work’, og så kunne modellerne ellers gå en finale foran et feststemt publikum.

Dalsjö er god, rigtig god. Og SS17-kollektionen satte en fed streg under det faktum.

Soho Rezanejad (til venstre)
Soho Rezanejad (til venstre)

Showets højdepunkt
Kollektionens detaljegrad med unikke lag på lag-effekter var en magtdemonstration i godt håndværk og modigt og progressivt design, hvor særligt den dekonstruerede stribede skjorte som Soho Rezanejad bar var helt eminent.

freyadalsjo_ss17_4 
Showets største overraskelse
Designerens evne til at eksperimentere med en bred og vovet farvepalet er altid en overraskelse i sig selv. Men at Dalsjö så koncenteret kan anvende den larmende limegrønne nuance, uden at det bliver for meget, er endnu mere overraskende.

Følg løbende hele vores dækning af Copenhagen Fashion Week HER.

Læs også: Han Kjøbenhavns første damekollektion var sikker – men overraskede ikke

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af