‘But’-memes: Derfor er uaktuelt, popkulturelt crap blev meme-foder

ANALYSE Hvad er fællesnævneren mellem ‘Bee Movie’, Smash Mouths hit ’All Star’ og de tre ’Star Wars’-prequels? De har det til fælles, at de falder i kategorien tåkrummende ringe kultur-produktioner, men de hører samtidig til blandt det seneste halvårs mest fremtrædende meme-foder på YouTube.

Men til forskel fra tidligere har de memes, der brygges over de tre nævne eksempler også været af decideret tvivlsom karakter. Fællesnævneren for meme-tendensen er ordet ‘but’, der indikerer at kildematerialet er blevet forvansket og eksempelvis sat op i hastighed, krydsparret med et andet meme eller klippet i stykker.

Der er noget mærkværdigt skizofrent over at dybdeanalysere noget, det helt sikkert ikke er meningen, man skal analysere på. Men den her tendens har virkelig undret mig til et punkt, hvor ordet but indgår i majoriteten af mine YouTube-anbefalinger.

Den aktuelle meme-metodik blev kickstartet med denne nyklassiker kogt på den animerede Jerry Seinfeld-fadæse ‘Bee Movie’ fra 2007.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Eller med dette tidløse remix af en allerede nærved perfekt sang.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Noget af det største har dog været ‘Star Wars’-prequel memes.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Du er helt sikkert ikke alene, hvis du ikke rigtig føler, disse kreative jam-sessions over i forvejen udskældt materiale trækker i dit smilebånd. Normalvis får den slags indhold lov at dø langsomt online, men afspilningstallene taler et helt andet sprog med flere millioner på hver video. Variationerne og krydsreferencerne til andre aktuelle memes er mange. Og det er siden februar fortsat ud i alle mulige andre retninger. Der er altså tale om et temmeligt omfattende fænomen her.

Siden har ‘but’-tendensen bredt sig fra det ældgamle kildemateriale til eksempelvis The Weeknd og Rihanna, hvor det tilføres en anelse mere komik og parodiering af moderne popmusik.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Men det er stadig grundlæggende set usjovt – og det er helt sikkert også meningen. Men hvorfor i alverden er det så blevet så populært, at jeg og flere millioner andre sad og så på Barry B. Benson, der ti år efter ‘Bee Movie’s premiere siger bi og booster bassen?

Med fare for at gå helt Nietzsche her, så er det mit indtryk at bølgen af YouTube-‘but’-memes, som nogen naturligivis har brugt mange timer på, er en reflektion er den håbløse og forvirrende tid, vi lever i. Samfundet er ikke bare post-faktuelt, vi lever i et samfund, der er post-meningsfuldt.

Når de etablerede medier, politikere og forskere forsøger at uddrage mening af samtlige Donald Trumps udtalelser, når PewDiePie beskyldes for at være nazist og alle på alle sider beskyldes for at lyve, så er det et udtryk for informationssamfundets transformation til en gyllespreder af meningsløst, tomt indhold, der kun gavner nogle ganske få (læs: Facebook, ekstremister og statsledere).

Dankmemes2

At kvaliteten af memes er lav, er ikke noget nyt. Det har altid rettere været reglen end undtagelsen, men tidligere gjorde det sig mest af alt gældende for kreatørens photoshop-evner og i mindre grad indholdet, men det forhold er tippet. Nu er det indholdet, kildematerialet, punchlinen og kvaliteten bevidst møgbelortet.

‘But’-memes er reelt bare en naturlig videreførsel af shitposting, der i ti år har domineret alverdens message boards – det refererer simpelthen bare til, at brugere afsporer samtalerne eller spækker fora med gylle. Det er sevet ud i alle afkroge af samfundet og når alt hvad vi ser, hører og udsættes for er én lang shitpost, hvorfor skulle memes så ikke reflektere det?

Der er altså sket noget afgørende for memes. Fra at være let oversættelige billeder med skiftende billedtekster af fluktuerende underholdningseffekt, tager denne nye bølge udgangspunkt i noget rigtig crap. Noget, der er så crappy, at det ikke længere er relatérbart.

Det hænger i mine øjne også sammen med, at vi bliver overdænget med så meget indhold på så kort tid, at det øger levetiden at lave noget bevidst lortet. En viral historie er viral i så kort tid, at internettet lige så vel kan lave noget, der er anti-viralt og usjovt fra starten af. Moderne memes dyrker elendigheden for dankness’ skyld. Og det er ikke særligt sjovt, men trods alt sjovere end at forholde sig til klodens sande tilstand.

Læs også: Pepe the Frog er død – og derfor vil Pepe the Frog aldrig dø

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af