Kopier har været en del af moden i mange år, men synes at blive tydeligere i en tid, hvor der produceres flere og flere kollektioner, og tendenscyklusserne bliver kortere og kortere. I år er flere brands næsten gået meta på tendensen og har omfavnet kopierne – eller i hvert fald brugt æstetikken og salgsmetoderne selv.
Louis Vuitton x Supremes logoprint er et eksempel, Guccis samarbjede med GucciGhost et andet, mens Alexander Wang brugte kopier som omdrejningspunktet for hele sit Adidas-samarbejde – fra design til salg fra varevogne direkte på gaden.
Men det er ikke asiatiske kopier af luksusmodehuse eller H&M og Zaras lynhurtige highstreet-kopier, der er målet, når Instagram-profilen Diet Prada på daglig basis udstiller designkopier. Det er tværtimod de store etablerede spillere, der dovent kopierer fra kollegerne, eller brands som lugter hurtige penge ved at kopier et populært look.
»Kopiering er uundgåeligt, men det betyder ikke, at forbrugere skal acceptere det. 90 procent af folk, der handler hos Zara, ved sikkert ikke, at de køber kopier. Når godt design bliver genskabt af dårlige materialer, ophører det alligevel med at være godt design. Vi vælger ikke at fokusere på highstreet-kæder som H&M og Zara, fordi kopiering er deres forretningsmodel. Der er ikke noget overraskende eller interessant ved at finde deres kopier. Det er, når andre luksusmærker foregiver at have en identitet eller vision, men i virkeligheden bare rider med på andres æstetik (at det er interessant, red.)«, har bagmændene sagt til Highsnobiety.
Senest stod Diet Prada for eksempel bag kopianklagerne mod Kim Kardashians Kids Supply og de to designs, der ‘lånte’ fra Comme des Garçons og Vetements. Og selv om Kardashian tilsyneladende lavede en feberredning og sagde, at de to styles var en homage til designerne, og donerede overskuddet til et børnehospital, så fik Diet Prada historien til at gå viralt.
Historien er blot det seneste eksempel på, hvordan Diet Prada har skabt røre i modebranchen de seneste tre måneder, hvor profilen, i takt med at historierne har spredt sig, er vokset fra omkring 30.000 følgere til de 156.000, der følger med i dag. Men hvem står bag, og hvorfor gør de det?
I lang tid – ja, egentlig stadig – har folkene bag Diet Prada været anonyme, men har lavet mail-interview med blandt andet Dazed, The Cut og Highsnobiety. I slutningen af oktober skrev The Fashion Law dog, at de følte sig sikre på, at profilen, der postede sit første billede i december 2014, men altså for alvor er eksploderet i år, blev startet af Tony Liu og Lindsey Schuyler, mens det vist kun skulle være Liu, der styrer den i dag. Han har selv brandet You As og har studeret kunst og mode i Chicago, men bor nu i New York.
Diet Prada var også med til at pege på ligheden mellem modellen Emily Ratajkowskis nye badetøj og Lisa Marie Fernandez’.
Historien er dog ikke blevet bekræftet, men da The Fashion Law skrev det på Instagram med et billede af Liu, som han selv havde rettighederne til, fik han billedet slettet, som Instagram skrev til The Fashion Law.
Men, men, lad os lægge detektivarbejdet på hylden, for det er i høj grad Instagram-profilen, der er det interessante her.
»Vi arbejdede sammen og så hele tiden på catwalkshows. Vi jokede med, hvor meget nogle looks lignede andre og syntes, at det var sjovt nok til at lægge på Instagram«, har bagmændene tidligere skrevet i et interview med The Cut og forklarer, at de i dag modtager mange tips fra deres voksende fanskare.
Her påpeger de ligheden mellem Kanyes jakke fra japanske The Soloist og Heron Prestons design.
Men det er selvfølgelig ikke fis og ballade det hele. For kopierne er ikke bare tarvelige, de er også med til at udvande mode som en kreativ branche, mener Diet Prada-bagmændene, der, når de skal være helt idealistiske, håber, at de kan være med til at ændre den udvikling.
»Vi håber, at vores perspektiv kan skabe en forandring hos designere og modekonglomorater og få dem til at reanalysere de produkter, de laver. Kreativitet burde altid være vigtigst«.
En af Diet Pradas yndlingsofre har i år været Virgil Abloh og hans mærke Off-White.
»Med reference til mestre som (Martin, red.) Margiela og (Helmut, red.) Lang føles Virgils design en smule fladt, da han ikke har samme intellekt. Det hele kommer fra et helt anderledes sted. Margiela sagde noget med hans design, Virgil “siger noget”«, har de udtalt til Highsnobiety med reference til Ablohs brug a citationstegn i sit design.
I takt med Diet Pradas stigende succes har etablerede brands pludselig omfavnet profilen, der ellers kan være deres værste fjende. Først var Gucci-designeren Alessandro Michele, der – som tidligere nævnt – har været god til at omfavne kopister og finde ny inspiration i dem, som vi også så med det nye samarbejde med Dapper Dan. I forbindelse med SS18-showet lod han Diet Prada overtage Guccis Instagram Story for at give deres besyv med. Bagmændene er dog ikke bange for, at det kommer til at ændre på deres ærlighed, at de pludselig fletter fingre med store designere.
»Vi var glade for at se, at et af de største luksusmærker så os som en valid stemme i branchen. Det ville være svært at finde nogen, der ville sige nej til sådan en mulighed. Alessandro er super chill og har en god humor. I sidste ende er der ingen, der dør, og det er alt sammen med et glimt i øjet«, har de sagt til The Cut.
Og så må du jo selv vurdere, om de falder af på den.
Læs også: Hold jul med sjove bootleg-designs – fra IKEA-hype til Off-Whites ‘The Ten’