KOMMENTAR: Serena Williams (og søster Venus) har måttet lægge ører til lidt af hvert, siden de tog tennisverdenen med storm i slutningen af 90’erne og ændrede spillet for altid. De var unormalt muskuløse, ja, nærmest maskuline blev der mumlet i krogene og sågar skrevet i medierne.
Selv nu, 23 Gram Slam-titler senere, fylder Serenas fysiske fremtoning stadig meget i debatten omkring verdens bedste tennisspiller igennem tiderne. Bodyshaming tilsat en vis racisme kan man vist godt sige.
Senest har French Open forbudt den heldragt, som Serena spillede i under turneringen tidligere i år.
»Jeg mener, at vi nogle gange er gået for langt. Serenas outfit fra i år, for eksempel, vil ikke længere blive accepteret. Du er nødt til at respektere spillet og stedet«, forklarede formanden for det franske tennisforbund, Bernard Giudicelli.
Men hvad var det lige ved den sorte heldragt, der gik over stregen? Det uddybede han ikke, og selv om tennisverdenen er notorisk konservativ, så har mange kvindelige tennisspillere tidligere båret diverse korte skørter, stramme kjoler og seminedringede toppe uden problemer.
At Serena ovenikøbet bar heldragten, fordi den sørgede for bedre blodomløb og nedsatte risikoen for de blodpropper, hun åbenbart har haft problemer med efter at have født sin datter Alexis sidste år, gjorde kun situationen værre. For det virker svært at forestille sig, at hendes fysik ikke spillede en rolle – igen.
I det lys er Virgil Ablohs nye outfit til tennisstjernen fantastisk. For den hypede designer har fundet sin inspiration i noget af det mest yndige og feminine, nemlig ballet, og skabt et skørt til kvinden, der altid har måttet høre for sin manglende feminitet.
»Jeg har altid elsket, at tennis er så yndefuldt. Det er en aggressiv og kraftfuld sport, men den kræver føling og finesse. Så outfittet er feminint, men kombinerer hendes aggression. Det er delvist afslørende. Det er asymmetrisk. Det har en ballerina-agtig silhuet for at symbolisere hendes ynde«, sagde Abloh om designet ifølge Refinery29.
Med andre ord: Tag den, haters.
Serena Williams har tidligere fortalt om, hvordan hun har kæmpet med sin krop og sit selvbillede, især i lyset af al kritikken, og selv om tidens fokus på diversitet i moden har tydeliggjort, at der skal være plads til andet end tynde, hvide kvindekroppe, så tager det lang tid for alvor at ændre folks grundlæggende holdninger.
Derfor er Ablohs outfit vigtigt. For mens Serena har lært at owne sin krop (»nu er kurver in, og jeg er gladere for mig selv«, som hun sagde til The Times Magazine for et par år siden) og har været model for Sports Illustrated Swimsuit Issue og nøgen på forsiden af Vanity Fair, så bruger den nye dragt kritikken til sin fordel.
»Da jeg først prøvede kjolen, følte jeg mig meget stærk og feminin på samme tid. Jeg følte mig så feminin i balletskørtet, som nok er min favorit del af det. Den indfanger, hvad jeg altid siger: At du kan være stærk og smuk på samme tid«, har Serena sagt til Vogue om den nye Off-White-dragt.
Både Virgil Abloh og Serena Williams bruger ordet femininitet adskillige gange, og det er netop det, der er blevet brugt imod tennisstjernen, hendes såkaldte manglende femininitet – ellers sågar maskulinitet (Venus og Serena er blevet kaldt The Williams Brothers).
Så hver gang Serena indtager banen under U.S. Open, som hun gjorde det i mandagens første runde (hvor hun vandt 6-4, 6-0 over Magda Linette), er det en reminder om, at der ikke findes en formel for, hvad femininitet er, eller hvordan en kvindekrop skal eller bør se ud – og selvfølgelig at man ikke fucker med Serena Williams.
Læs også: Serena Williams er ligeglad med, at French Open forbyder hendes outfit – Nike reagerer også