Det har været en vild sæson i modeugeregi. Efter posen i starten af året blev rystet med rokader på flere af de kreative poster hos toneangivende modehuse (tænk på Virgil Abloh for Louis Vuitton, Kim Jones for Dior og Riccardo Tisci for Burberry), har vi ventet i spændning på de igangværende SS19-modeuger, hvor vi nu endelig har fået lov til at se de respektive designeres kreative visioner foldet ud på catwalken.
I aftes var det Hedi Slimanes tur til at vise, hvordan han kommer til at sætte sit præg på Celine, da han sendte sin debutkollektion ud på catwalken under modeugen i Paris.
Vis dette opslag på Instagram
Som det er, når store profiler overtager roret hos nye huse, har optakten til showet været præget af mange gisninger om den nye retning for Celine. At det i det hele taget blev Hedi Slimane, som skulle tage over for Phoebe Philo, har splittet store dele af modebranchen og den Celine-fanskare, som Philo gennem et årti har tryllebundet med sine volumniøse silhuetter, minutiøse elegance og moderne feminitet.
Slimane er nemlig en diametral modsætning til Philo. Han er kendt for sin glamrock æstetik med fokus på smalle silhuetter, læder og en monokron, sort farvepalet – et look, han med stort succes revitaliserede andre franske modehuse som Dior Homme og (Yves) Saint Laurent med. Sidstnævnte forlod han for to år siden.
Så selvom Slimanes stjernestatus i modebranchen er uomtvistelig, virkede skiftet som et vovet stilistisk træk, når man kigger på designernes æstetiske referenceramme og baggrund. Og antydningen om et drastisk skifte i udtrykket hos Celine blev kun yderligere forstærket, da Slimane tidligere på måneden ændrede Celine-logoet (præcis som da han omdøbte (Yves) Saint Laurent). Han ville signalere en ny æra, der også inkluderer Celines første herrekollektion.
Vis dette opslag på Instagram
»Du kan ikke ruske rundt i tingene uden at skabe bølger. Når der ikke er nogen debat, betyder det, at der ikke er nogle meninger«, fortalte Slimane i et sjældent interview med Le Figaro forleden, da han blev spurgt ind til de kritiske reaktioner, han har fået på det nye logo.
En Slimane’sk transformation af Celine
Men var der alligevel grund til berettiget bekymring hos de mange Celine-fans (Philophiles, som man kalder dem)?
Det korte svar er »ja!«. Slimanes debutkollektion blev langt fra en viderefortolkning af Philos sofistikerede æstetik, men derimod en Slimane’sk glamrock-transformation med glitter, læder og lårkort.
Der skulle ikke ret mange indgange til at definere Slimanes vision for Celine, og at han ikke havde i sinde at skæve meget mod sine forgængere. Derimod gjorde han, hvad han gør bedst, men i øvrigt også altid har gjort. Det betød, at man hurtigt følte, at man så et show og en kollektion, der lige så godt kunne have været for Saint Laurent i SS16-sæsonen.
Tøjet var stramt, glitrende og sort. Slimanes kvinder er stadig party girls (kollektionen var navngivet ‘Paris La Nuit’) og kun enkelte gange udfordrede han kernen af det, der definerer ham som designer. Der var masser af læder og pailletter, og store dele af kollektionen var bygget op omkring lårkorte kjoler (man så aldrig lårkort hos Phoebe Philo!), som han gav flere skulpturelle detaljer.
Der var også en del jakkesæt, der tilføjede en my af den sofistikerede Celine-vibe, der normalt har domineret mærkets univers.
Til mændene var der helt som forventet også fokuseret på de smalle jakkesæt, som vi har set mange gange før hos Dior og Saint Laurent. Jakkesættene var stylet med slips og støvler og var i øvrigt unisex. Højdepunktet var den farverige pailletjakke lavet i samarbejde med Christian Marclay.
Fungerede det?
Det er selvfølgelig et selvforstærkende statement, at Hedi Slimane er så stringent og ikke afviger fra den æstetik og vision, som har defineret ham i en årrække. Alligevel blev det også både en smule kedeligt og lidt for overlegent, når man i så udpræget grad manglede en sammenkobling til det ‘gamle’ Celine, men i stedet så allestedsnærværende referencer til designerens bagkatalog.
Vis dette opslag på Instagram
Skal man bedømme ud fra kommentarfelterne på Instagram hos eksempelvis Business of Fashion, så er det heller ikke meget kærlighed, som kastes Slimanes debutkollektion: »For Celine? Der er ikke mere noget Celine. RIP«, »Præcis som Saint Laurent, helt plain. Hedi Slimane egoisme. Hans stil har ikke udviklet sig siden 2004« og »Som at deltage i en begravelse«.
Og jeg forstår godt de frustrerede fans. Phoebe Philos Céline (med accenten) var til den moderne og elegante kvinde, mens det nye Celine umiddelbart kun appellerer til de kantede piger og drenge, som er Slimanes muser. Netop det affødte også et stor fravær af diversitet på catwalken, hvor modellernes look var meget ensartet og meget ulig tidsånden. Netop det har også sat gang i debat på sociale medier.
Ja, Hedi Slimanes debutkollektion blev startskuddet på en ny æra, der må have fornærmet de mange Celine-fans, der elskede Philo og hendes måde at designe spændende og inkluderende kollektioner på. Men ja, Slimane er Slimane, og det havde han altså ingen intentioner om at lave om på.
»Hos Celine fylder fortiden ikke på samme måde, som den gjorde hos Dior og Saint Laurent. Vi kan nemmere bryde fri af den«, sagde han til Le Figaro i interviewet få dage forinden showet. Og at bryde fri af fortiden og Phoebe Philos tunge arv, det gjorde han – på godt og ondt!
Se hele showet her.
Læs også: De fem mærkeligste ting fra Gucci nye kollektion – og tre der bliver et hit