Det er en tydeligvis glad og tilfreds chefdesigner, jeg får i røret, eftermiddagen efter at Han Kjøbenhavn showdebuterede i Paris i forbindelse med den igangværende herremodeuge.
»Det var et stort setup. Det samme udfordrende show som derhjemme, men lidt sværere at lave det i Paris. Og det gik godt. Det var en pakket sal med de rigtige mennesker«, slår Jannik Wikkelsø Davidsen fast.
Showet præsenterede hans vision for AW19 og inkluderede brandets sædvanlige tunge og halvdystre æstetik, men blandede flere detaljer og signalfarver ind i mikset (læs mere om kollektionen her).
»Kollektion hedder ‘Fairytale Denmark’, og vi fokuserer på, hvordan Danmark bliver solgt i udlandet. Det er stadig med kærlighed til vores land, men en anden slags ’fairytale’, hvor vi som altid viser den realitet, vi er vokset op i«, siger Davidsen.
»Den er tung i farverne, og vi har også arbejdet med tunge materialer som læder, men også fake læder for at repræsentere opvæksten. Det var ikke altid ægte læder og ægte pels, der hang i skabene. Grund-dna’en er mors og fars garderobe i slut-90’erne mikset med teenagegarderoben. Det tunge blandet med det tekniske«.
Paris er et skridt fremad
Rykket til Paris markerer en ny satsning for Han Kjøbenhavn, som efter at have vendt røde tal på bundlinjen til en sund forretning skal ud og erobre nye territorier.
»Vi følte efter de sidste to shows i København, at det er det samme publikum, vi har underholdt i mange år, og så har vi nogle ambitioner på firmaets vegne og egne ønsker, som er svære at flytte mere, hvis vi bliver ved med at holde i Danmark. Så det er for at komme ud til et større publikum«, siger Davidsen.
»Vi har været glade i København. Vi havde og har en god position, så det handlede mere om at vedligeholde. Der synes jeg, at tiden var til at gabe over en stor udfordring igen. En hvor der er mange plusser at hente, hvis man gør det rigtigt. Vi kommer aldrig til at glemme, hvor vi er fra, og vil altid have Danmark som et af vores kernemarkeder, men det handler også om at tage det næste skridt. Og hvis man vil det, så er man nødt til at være til stede her«.
Og som han startede med at sige, så føler Davidsen allerede, at de kan mærke effekten, i forhold til hvem der mødte op, og hvordan showet spredte sig på de sociale medier i dagene efter – også selvom Han Kjøbenhavn endte med at lægge sig uden for den officielle showkalender for at kunne holde showet på modeugens åbningsaften.
»Vi er ved at positionere brandet, hvor vi føler, det bør ligge. Det er ikke bare noget, du gør. Det kræver noget benarbejde. Det var vigtigt at bringe vores kompromisløse univers til Paris. Det føler jeg også gav pote. Der er ikke samme tendens til at klappe i Paris. De kan godt være lidt tørre, men der var lange klapsalver og huen, så det var ret intenst. De var ikke vant til den slags dramaturgi. Det satte de pris på, så det var rigtig godt«, fortæller Davidsen.
Nyt Puma-samarbejde
Han Kjøbenhavn navde nogle af sine faste danske herremodeller med hjemmefra som Ezra Shami og Joachim Palsby, men det var en anden dansker, der fangede vores opmærksomhed, nemlig Lykke May Andersen.
»Vi har haft en dialog med hende og hendes agent i noget tid – og jeg synes, hun passer godt ind i vores univers, både hendes udtryk og hendes historik, karriere og hvor hun er henne nu. Hun var faktisk en af de første, vi gerne ville have fat i«, fortæller Davidsen.
Hvis man gav nogle af modellerne elevatorblikket, så opdagede man måske også, at flere af dem bar en ny Puma-sneaker. Den hedder Alteration PN-1, men den stammer ikke fra Han Kjøbenhavns fjerde og sidste kollektion med sportsmærket. I stedet er der tale om en sko Davidsen har designet i sit eget navn i samarbejde med Puma.
»Folk kan godt lide at hænge individer op på noget og smide dem frem i rampelyset, selvom jeg er ret privat. De sagde, Jannik, du kan få lov til at lave, hvad du vil. Normalt, når du laver collabs, bygger du videre på en eksisterende sål og så videre. Her er det bygget fra bunden«, fortæller Davidsen om skoen, der lanceres i tre colorways i løbet af de kommende uger.
Men overdelen kendetegnes af en slags krøllet nylon og det sparsomme snøresystem, som vi også har set A-Cold-Wall benytte i år, så er det den kraftige, boblende sål, der giver skoen mest karakter.
Ud over skoen indeholder det nye Puma-samarbejde også et sæt tøj med en top og bund i tre farver, som bliver præsenteret i dag med en installation i Paris.
»Jeg har arbejdet med genetableringsfasen, efter at noget har været brudt sammen«, fortæller Davidsen om inspirationen, og det er svært ikke at tænke på parallellen til Han Kjøbenhavn og hans arbejde med at få brandet på ret køl efter bruddet med makkeren Tim Hancock. Paris føles som et stort skridt fremad.
Læs også: De fire bedste ting ved Virgil Ablohs andet Louis Vuitton-show