Country-inspiration over alt
Det var måske forventet, efter at looket har fyldt en del internationalt, og især på bagkanten af Lil Nas X’s supersucces med ‘Old Town Road’. I hvert fald var der cowboy-hatte og -støvler ved utallige shows under modeugen. Nogle brands tog dog inspirationen lidt videre.
Især Résumé gik næsten hele vejen med en rytter på hest som velkomst til brandets præsentation på Refshaleøen. Her havde inspirationen også mere tydeligt forplantet sig i tøjet, så der både var tørklæder, slangeskindsprint og frynser.
Hos Saks Potts kom inspirationen fra latinokulturen, hvilket også inkluderede tejanos-befolkningen i Texas med fokus på cowboy-livet, hvilket blev understreget af et Ecco-samarbejde i form af cowboystøvler, en ædelstenshestesko på en bukselomme, store bæltespænder og Emma Rosenzweigs fulde country-look.
Hvis du ikke lige har cowboyelementer i garderoben, så burde det i hvert fald være til at få fingre i i den lokale genbrugsbutik.
Træsko – Crocs-arvtageren
Med hjælp fra udenlandske brands som Christopher Kane og Vetements – og et stærkt Post Malone-collab – har Crocs fået en blåstempling de seneste par år. Set med danske briller er en naturlig fortsættelse af det og resten af normcore-tendensen selvfølgelig den gode, gamle træsko. Og hvis nogen kunne være med til at skubbe på for at få det til at ske, så er det da en af dansk modes seneste darlings, Emilie Helmstedt.
Under hendes show på Nationalmuseet bar alle modellerne træsko uden hæl, så ned i kælderen med dig og grav et par frem – eller ja, den lokale genbrugsbutik.
Gennemsigtighed på ny måde
Det sexede element ved gennemsigtige materialer har længe været en ting i moden. De senere år har det udfordrende look også spredt sig til flere herrekollektioner, blandt andet hos danske Astrid Andersen. Uden modeugen blev gennemsigtigheden dog også brugt på en anden måde.
Hos både By Malene Birger, Cecilie Bahnsen og Hofmann Copenhagen var der nemlig mere tale om et ekstra lag, som ikke gav indkig til bar hud, men til et ekstra outfit. Det tilføje noget ekstra struktur og næsten skulpturelt til flere looks.
Hos Bahnsen udfordrede den gennemsigtige kjole også de ellers seriøse konnotationer, som ofte følger med et stramt jakkesæt.
Mønstermix – alt er tilladt
I kølvandet på Alessandro Micheles ‘more is more’-tilgang hos Gucci har vi set en tilsyneladende større frihed i stylingen hos flere brands. Alt er tilladt, kan man næsten sige. Under Copenhagen Fashion Week udmøntede det sig for eksempel i flere mønstermix, hvor devisen synes at være, at det næsten ikke kan blive vildt eller bare sjovt nok.
Det var for eksempel befriende at se, hvordan Stine Goya og Lala Berlin sammensatte flere looks, hvor den tidligere så velkendte skandinaviske stramheds-spændetrøje blev løsnet helt.
Babushka-tørklæde
I vores univers fik Babushka-tørklædet en revival, da ASAP Rocky sidste år dukkede op med et tørklæde om hovedet, ligesom Frank Ocean tidligere i år gav looket et push på Instagram – og ja, under modeugen var det oppe at vende igen hos Helmstedt og til afgangsshowet hos Scandinavian Academy of Fashion Design.
Hos Helmstedt kan man argumentere for, at det måske mere var Rødhætte-vibes, der var formålet, ligesom kontrasten i tørklædet er knap så stor som hos de to nævnte herre.
Baum und Pferdgarten gemte deres babushka-look under en matchende bøllehat og skabte en outdoor-sy fornemmelse med den ærmeløse kedeldragt og sneakers.
Blazer til alt
Her er vi ude i en efterhånden gammel kending, men som bestemt ikke går nogen steder. Du kan stadig godt finde de gamle blazere frem – eventuelt punke din far for hans aflagte. De må stadig gerne være lidt store og kantede i det, som vi tidligere har set hos Balenciaga.
Kontrasten i stylingen var størst hos Muf10, da Nadja Bender åbnede showet i tights og bodysuit med en sølv blazer ud over, men Sunflower var mere konventionelle i flere jeans og blazer-kombinationer.
Hos Brøgger var der tale om et fuldt matchende jakkesæt, men hvor den detaljerige blazer løb med opmærksomheden.
Skrappe farver
Selvom streetwear-hypen er stilnet lidt af i modebilledet, hvor tailoring igen finder fodfæste, så var gadens brug af skrigende farver stadig et ekstra krydderi hos mange danske brands under modeugen.
Hos brands som Rotate Birger Christensen og Saks Potts var der fulde look, der understregede deres forståelse for blikfang og festlige outfits.
Hos Sunflower blev farverne mere brugt som en meget markant kontrast til de ellers tidløse herre-looks som jeans og jakkesæt.
Læs også: Opsamling: Copenhagen Fashion Weeks fire sidste shows var det bedste vi så torsdag