Læbepomade, nøglebundt, earbuds, en Rema-kvittering og en fedtet femmer. Vi render alle rundt med et udvalg af mere eller mindre betydningsfulde ting og sager i vores jakkelommer, rygsække og håndtasker.
Og selvom de måske ikke ved første øjekast ligner den store samling af selvbiografiske rekvisitter, så siger de alle lidt om, hvad vi laver, hvem vi er, og måske endda hvor vi er i livet.
Vi har bedt skuespiller Alba August tage et kig i sin taske.
Og der har hun fundet frem til særligttre ting, hun altid har på sig. Ting, hun dagligt bruger – til at samle sine idéer, til at skabe ro og til at lukke lidt af fra verden.
»Egentlig køber og slæber jeg ikke rundt på så meget. Til gengæld bruger jeg de få ting, der er med mig, rigtig meget«, siger Alba August, der i 2018 brød igennem med sin rolle i den anmelderroste spillefilm ‘Unge Astrid’ og senest havde hovedrollen i den dansk producerede Netflix-serie ‘The Rain’.
Til daglig bor hun i Stockholm, hvor hun lige har afsluttet optagelserne til en svensk tv-serie. Og så har hun ellers kastet sig ud i en helt ny kunstart. I sommer udsendte hun nemlig debutsinglen ‘We’re not gonna make it’ med den svenske musikproducer Tobias Fröberg. Og sammen har de to nu signet med svenske Universal.
Her fortæller hun om de tre ting, der altid ligger i hendes taske.
Telefonen
De fleste har nok sådan en i tasken. Den digitale navlestreng, der sikrer en evig forbindelse til omverdenen. Men det er faktisk ikke den primære årsag til, at Alba August altid har sin iPhone 5 på sig.
»På min telefon er det, jeg bruger allermest nok note-appen. Det er lidt blevet min dagbog. Og jeg skriver stort set alt, jeg kommer i tanker om, ned i et virvar af mere eller mindre sammenhængende notater«, siger hun og fortsætter:
»Det kan være alt fra overvejelser over min personlige udvikling og manusskriftideer til sangtekster og inspiration til den væg, jeg gerne vil male derhjemme. Og så laver jeg lister – over film, jeg skal se, bøger, jeg skal læse og musik, jeg skal høre. Det er som et moodboard i konstant udvikling«, siger hun.
Og til det formål behøver man ikke det nyeste nye. Den gode gamle femmer fungerer jo glimrende til det, den skal, som hun siger.
»Jeg bruger den, til den falder fra hinanden. Og til den tid leder jeg nok først og fremmest efter en erstatning på DBA. Jeg gider ikke være afhængig af det sidste nye. Batteriet er måske ikke det bedste. Men så har jeg jo bare altid en oplader med mig«.
Stemmepiben
Én anden ting Alba August altid har med sig er den voice pipe, hun sidste år købte af en stemmetræner i Stockholm. En lang sort aflang sag, man puster, synger eller taler i for at træne stemmen.
»Jeg har tidligere lært en masse tale- og sangøvelser på Teaterskolen, men den her gør det hele mere effektivt og sjovere. Så selv om den koster lidt, så synes jeg, det er en virkelig god investering«.
»Man kan godt høre på min stemme, at jeg på mange måder er et ret stille og genert menneske. Derfor bruger jeg piben til at få fat i min mavestøtte og skabe styrke. Men den er også rigtig god til nervøsitet. Jeg kan godt finde på at bruge den før et vigtigt møde, hvor jeg gerne vil have lidt kraft og pondus i stemmen«, siger Alba August.
Men i øjeblikket bruger hun primært piben til at træne sin sangstemme, fortæller hun.
Hele interessen for at skrive sin egen musik startede under indspilningen af ‘Unge Astrid’. I den tyske by Altenburg drak hun en aften vin på hotelbaren med producer Tobias Fröberg, der har skrevet noget af musikken til filmen. Og det blev starten på et musikalsk samarbejde mellem de to.
»Det er stadigvæk ret syret for mig. Men jeg er vild med at udtrykke mig på en ny måde«, siger hun og fortsætter:
»Når man laver skuespil, er man hele tiden afhængig af nogle andres tanker – at blive valgt i en castingproces og at efterleve nogle idéer på settet. Med musikken er det pludselig mig, der er in charge. Der kan jeg gøre, hvad fanden jeg vil. Og selv om jeg jo elsker at spille skuespil, så er det ret stimulerende at være sin egen instruktør«.
Solbrillerne
‘Introvert’ og ‘hudløs’ er måske ikke ligefrem ord, man normalt sætter på skuespillere, der jo netop lever af at stå på en scene eller foran et kamera.
Men det er ikke desto mindre adjektiver, Alba August bruger om sig selv. Og netop derfor ligger der altid et par solbriller i hendes taske.
»Jeg elsker at gå lange ture med solbriller på. Der er enormt meget temperament og tempo inden i mig. Og selv om det er noget, jeg bruger enormt meget i mit arbejde, så betyder det også, at der ikke skal meget til at distrahere mig«.
»Der er solbriller fantastiske. Der sker et eller andet, når jeg tager dem på – som om de skaber en væg mellem mig og min omverden«.
Og det var et trick, hun for alvor fik brug for, da hun første gang tog fra Sverige til Danmark for at arbejde, fortæller hun.
»I virkeligheden er jeg et meget introvert menneske. Hvor jeg altid ved, hvad der skal ske på scenen, er det lidt sværere at kontrollere udenfor. Og jeg føler mig derfor hurtigt lidt hudløs i selskab med andre. I Danmark oplevede jeg, at folk var lidt mere ekstroverte og åbne end i Sverige. Og jeg var først meget forvirret over, at der konstant blev kompenseret med ord«.
»Det kan lyde mærkeligt at være introvert, når man samtidig elsker at stå på en scene. Men for mig handler det meget om at skabe lidt ro til lade batterierne op. Jeg har brug for at kunne forsvinde ind i min egen verden. Og det gør jeg med mine Nividas-solbriller«.