For hver sæson er Kanyes ‘Yeezy’-projekt vokset på mig i takt med, at han synes at udvide sin designpalet, vision og relevans i et modebillede, hvor streetwear fylder mere og mere. Derfor havde jeg også håbet på, at ‘Season 4’ for alvor ville blive hans magtdemonstration og et skridt videre.
Det blev det desværre ikke.
For da modellerne endelig med lidt over halvanden times forsinkelse indtog den trekantede catwalk på græsplænen i Four Freedoms Park på Roosevelt Island, føltes det hurtigt som deja vu.
Godt nok havde Kanye, som hans casting-opslag antydede, droppet herrerne og præsenterede kun en kvindekollektion. Og godt nok var det første gang, han brugte en traditionel catwalk (som jeg havde håbet, at han ville), hvor modellerne én efter én fremviste hans fjerde kollektion, mens omkring 100 stillestående modeller stod linet op i midten i, hvad der bedst kan beskrives som undertøj. Men grundtanken og æstetikken var den samme.
Det er stadig storbykvinden, der interesserer Kanye. Hende, der det ene øjeblik kan være sexet i højskaftede stiletstøvler (selv om de åbenbart var svære at gå i for flere af modellerne) og en kort, stram kjole og det næste udstråle en næsten uopnåelig aura i et oversize, hvidt joggingsæt eller en militærinspireret parkajakke. En sexet, stærk kvinde.
Og altså en farvet kvinde. For uden en eneste hvid model hyldede Kanye (igen) kvinder, der stadig i disse diversitetstider er undereksponerede i modebilledet.
Hvor farvepaletten sidst syntes udvidet og inkluderede enkelte mønstre, så var den denne gang ultra simpel med fokus på hvid, sort og knækkede gule og grønne nuancer – mens sammensætningen af stramme toppe, kjoler og leggings med voluminøse trøjer og jakker mindede meget om, hvad vi har set siden ‘Yeezy Season 1’.
Blandt de enkelte design, der stak ud i mængden – for det var igen en stor kollektion på omkring 40-45 indgange – var især jakkerne. Parkajakkerne med mange lommer, en dynejakke og tre camouflagejakker. Men også de høje stiletstøvler, der mindede om dem, Vetements og Rihanna også dyrker for tiden.
Showet var igen skabt af Kanyes faste samarbejdspartner Vanessa Beecroft, der brugte et soundtrack, som mindede om noget fra ‘Rumrejsen 2001’ med en nynnende kvindestemme over fremtidsagtige og messende horn.
Og location-valget var nok heller ikke tilfældigt, for parken er nemlig der, hvor præsident Franklin D. Roosevelt i 1941 leverede sin ottende State of the Union-tale. I den etablerede han fire grundlæggende menneskelige friheder: Friheden til at udtrykke sig, friheden til at tilbede, frihed fra behov og frihed fra frygt.
Med modebriller på kan det selvfølgelig være svært at snakke om frihed fra behov, selv om Kanye igen udtrykte over for Vogue inden showet, at han håber at skabe tidløst tøj, der ikke er afhængigt af sæsoner eller trends.
Og det syntes han at lykkes med. For som med en designer som Gosha Rubchinskiy så beviste Kanye, at stil (og mode) lige så meget handler om stylingen, om at sætte et par stiletter sammen med et oversize joggingsæt eller have bare ben under en militærjakke.
På den måde handlede ‘Yeezy Season 4’ om attitude. Men det har Kanye West som designer altid gjort.
Du kan stadig streame Kanyes modeshow via Tidal, hvis du har et abonnement. Det foregår HER.
Læs også: Hvordan undgår kendiskollektioner at blive døgnfluer? Kanye og Rihanna har måske knækket koden