Tomas Ledin
Lad det være skrevet med det samme: Tomas Ledin er ikke kendt for nyskabende og grænseoverskridende toner – og det vil han formentlig heller ikke være efter udgivelsen af ‘Med vidöppna fönster’.
Ved første øjekast varsler Tomas Ledin dog en hvis forandring. Listen over albummets sange er sat på coverets forside, mens bagsiden bruges til at kreditere de medvirkende kunstnere. Ikke nogen epokegørende ændring, men alligevel… Denne overskuelige forandring forplanter sig imidlertid ikke til musikken.
Strømmen er i al væsentlighed fjernet eller dæmpet, og den akustiske lyd er fundet frem. Den lethed, som den organiske lyd giver, lykkes især på numre som den livlige ‘(Vad gör du med mig) Louise’, og den tænksomme ‘Bröllopsvisa (För första gången)’ om at møde den store kærlighed. Også den bløde ‘Det finns nätter’ (hvor melodi med rette kunne være krediteret Erip Claptons ‘Layla’), der handler om natten og en mands ulykkelige kærlighed hører til albummets bedste.
Den letforståelige musik og kærlighedslyrik, som har gjort Tomas Ledin til en fast og langtidsholdbar del af den svenske pop/rock-scene, bliver leveret, som den er blevet leveret så mange gange før. Dertil kommer, at musikken får en behagelig lethed, fordi der skruet ned for produktionshanerne og op for den spontane lyd.
Udover et par af albummets sange løfter den poppede og akustiske vellyd og de søde svenske sommerforelskede/kærlighedsfortvivlende tekster sig imidlertid ikke over det jævne – visse steder grænsende til det lidt ligegyldige.
Der er ingen tvivl om, at Tomas Ledin mener det, når han synger “jag älsker dig” og “hon är den vackraste i världen”, men der også grænser for, hvor mange gange det går lige i hjertekulen, når det serveres så ofte på kun godt 56 minutter.