Fuld Pensum
Fuld Pensum har efterhånden brugt fire år på at levere et hiphop-album til det danske land. Derfor proklameres det med sikkerhed, at vi har med et album, som skal revolutionere dansk hiphop og bringe det til et nyt niveau. Men på albummet føres associationerne alligevel en 8-10 år tilbage, hvor Isbjerg til forskellige jams i det københavnske hiphop-miljø ‘sparkede farvelade i dit øre’. For som dengang lader han, nu i fællesskab med Pilfinger, inspirationen fra forskellige udenlandske kunstnere skinne igennem i korte fordanskede sekvenser, blandt andre kan Krs-One og De la Soul nævnes, som kilder.
Det skal understreges, at vi ikke har med et hjemligt plagiat a la dansktoppen, her er nærmere en bekendelse til hiphoppen, dens tradition og uskrevne musiske sampleregler. Så når Isbjerg på nummeret ‘Pis I Kog’ rapper: ‘Men hvem skulle have troet/ at vi sprænger alle rammer ved at hæve niveauet’, så sker det ikke med egentlig fornyelse, men ved at bekende sig til hiphoppen, som andet end en pengemaskine på MTV og masser af flasker i baren.
På flere numre er det muligt at høre skæve og humoristiske vers. På ‘Snigmorder’ kan man lade sig underholde med, hvorledes Fuld Pensum er klædt i sort og ligger på tagene i det indre København og lader sigtekornet falde på de refleksbuksklædte unge. Dog, lidt letkøbt og ikke særligt kontroversielt at rakke ned på alles prügelknaber. Man kan også lade sig undervise i hiphopskolen på ‘Hipp Hopp#’, hvor fire fag er på tapetet; rap, graf, breakdance og discjockey, men før man står foran den endelig prøver skal man have øjne for det juridiske, så samplinger skal cleares.
Gennem albummet er man vidne til gedigne produktioner, der med numre som ‘High 5’ bevæger sig væk fra mængden, som leverer en anderledes og forfriskende elektronisk lyd uden rap. Loops og beats bliver på albummet fornuftigt suppleret med rap, som skarpt og opfindsomt tager sit udgangspunkt i dagligdagens trummerum. Her er det både kvinder, som nasser drinks i byen og danskernes mobilafhængighed, som kommer under ‘Fuld Pensums’ behandling.
Ligeledes bliver det på ‘Selvforsynende’ fremhævet, måske med underliggende kritik til det danske hiphop-miljø, at vi her har med et band at gøre, som selv står for både produktioner, tekstskrivning og rap. På nummeret ‘For Meget (Fuld Pensum)’danner et energifyldt og tempofyldt beat rammen for, at de to rappere i bedste hiphop-stil skilter med egne sublime evner og ikke lader mange rosende ord tilbage til konkurrenterne. Endvidere skal der gøres opmærksom på, at der et godt stykke efter sidste nummer leveres et bonus-track med en fornem hiphopkavalkade af andre Fuld Pensum-numre.
Dette album skaber en god helhed, og til fryd for undertegnede er det gode gamle hiphop-dyder, som prises. Her har vi traditionel på hiphop godt og ondt, man er aldrig helt overrasket og forundret af og over numrenes komposition, men samtidig rocker hovedet taktfast gennem det meste af albummet. Man kan ikke fornægte den oprigtighed og dygtighed, som albummet er lavet med, og som bringer dette humoristiske og ironiske univers til den danske hiphop-lytter.