Bikstok Røgsystem- “Bikstok har taget ordet i sin magt, så er det sagt”
Fredag aften lagde Pumpehuset lokaler til Bikstoks første officielle koncert. Huset blev pumpet med uptempo dancehall, ragga, reggae og tilbagelænet dub. Med denne musiske vifte fik Bikstok Røgsystem fjernet publikums popeksem og givet startskuddet til udbredelsen af dansk reggae.
Som optakt spillede DJ Carsten en perlerække af hiphop-hits, og rapperen Paulo leverede politiske og positive rim til hans beats. Han virkede afslappet og scenevant, men fik ikke etableret en tæt kontakt til publikum. Paulo sluttede sit show af med en manifesterende verbal afklapsning til folket; Vi er alle blevet superforbrugere, der glemmer de sande menneskelige værdier. Denne smøre var suveræn, og det bedste han leverede både flow og tekstmæssigt, hvor man for en gangs skyld nød at vokalen gik klart igennem.
Efter en pause tog Little T ordet. I ’90’erne var hun den ene halvdel af den raggamuffin-inspirede duo No Name Requested, nu har hun erobret tronen som Danmarks reggaeprinsesse. T var i sit es og skabte en hed stemning med sin varme udstråling. Uden problemer løste hun opgaven at få det stivbenede publikum til at vugge godt hjulpet af Riddim Force, en kvartet af yderst kompetente musikere. Fem numre fra lille Tascha, heriblandt singlen fra i sommer ‘Come With Me’, gav varmen. Lydmanden burde dog lige have holdt bassen lidt i snor. Den bragede så hårdt fra højtalerne, at lungerne kæmpede for ikke at klappe sammen.
Sky Juice Soundsystem stod for præsentation af kunstnerne og leverede selv reggaerytmer i det lange kvarter, det varede før Bikstok bragede ind på scenen.
Titlen på debutalbummet ‘Over Stok og Sten’ er meget sigende for det show, de leverede denne aften. Stilen blev lagt med det heftige uptempo nummer ‘Radio’, og fik omgående salen forvandlet til en gryde, der kogte af begejstring. Dette fortsatte den halvanden time de tre romere hærgede. I bedste Malk de Koijn stil optrådte Blæs Bukki i rollen som aftens tiger iført træningsæt i stribet plys og Zorro maske.
Med perlerne ‘DK’s Koner’ og ‘Penge på Græs’ fløj armene i vejret og en fantastisk kemi mellem Bikstok og publikum var opstået. ‘Alle Folk’ blev leveret i en rocket udgave med en heavy guitar som fundament. Reden for dansk reggae, ‘Rub ‘a’ Dub’, blev hyldet med nummeret ‘Nøgne Mænd’. Lighterne blev tændt til de behagelige vuggende rytmer og alle på scenen optrådte med stor entusiasme og ærbødighed for publikum.
Da det energiske nummer ‘PawPaw’ blev skudt af, var temperaturen så høj, at der må have sivet røg og damp ud fra koncertstedet. Netop røg, kokos, unger og romere er temaer i Røgsystemet. Disse elementer var alle til stede; Lokalet var tilrøget, Pharfar leverede en romerdans og hans ‘nevø’ dansede med på scenen. Faktisk var der en del børn tilstede blandt det blege publikum denne aften. Lyden af en kokosnød blev leveret af nøden selv gennem en mundforlænger (mikrofon). Generelt er harmoni et ord, der dækker Bikstoks præstation, både mellem de tre MC’er, orkesteret og publikum.
Da ‘Dukkemand’ blev proklameret som aftens sidste nummer, ville publikum have mere og systemet slap ikke for at give ekstranumre som ‘Græder For Dem’, ‘Unger’ og ‘Cigar’, hvor Little T kom på banen igen.
En af DK’s koner er nu overbevist om, at Bikstok har erobret den danske musikscene med en bølge af hede iørefaldende jamaicanske rytmer, et tegneserieunivers i form af humoristiske tekster, positiv energi og musikalske talenter. Ligeledes fik Bikstok med denne underholdene koncert manifesteret, at reggae på dansk har sin berettigelse, og at det har manglet på den brede danske musikscene.