Mary J. Blige
Med sine to første og fremragende album fik Mary J. Blige fortjent prædikatet ‘the queen of hiphop soul’. Siden har hun helst skulle nydes i mindre doser, og forrige års ‘Love & Life’ var decideret skuffende. Derfor er det en kunstner ved karrierens skillevej, vi møder i dag – eller som hun selv udtrykker det: På vej op af hullet.
Det er næppe nogen tilfældighed, at ‘The Breakthrough’ åbner med tillidserklæringen ‘No One Will Do’. Albummet er generelt en mere positiv og fremadskuende oplevelse end hendes tidligere udspil, der har været forankrede i mørke, som de var det hos ikonet Nina Simone (der passende samples på den ferske ‘About You’). Et resultat af Blige’s fortid med vold, sprut og stoffer.
Smerten har dog ikke fortaget sig helt endnu. Hendes voldelige forhold til Jodeci-sangeren K-Ci beskrives stadig på den indædte ‘Enough Cryin’ og på ‘Father in You’ fortæller hun åbent om hendes faderløse barndom. Men det er de opstemte numre, der stjæler billedet denne gang. Som den selvrefererede ‘MJB Da MVP’ og den funky ‘So Lady’, der er produceret af den uforlignelige Raphael Saadiq.
Mary J. Blige’s vokal findes formentlig ikke bedre i den moderne r’n’b-verden. Den er både forførende smuk og sanseligt smertefuld og leveres med en teknisk overlegenhed, der er ganske imponerende. Problemet er, at det voluminøse lydtæppe over 72 minutter ikke står distancen. Mary J. Blige har valgt den pæne og sikre vej op af hullet, men på overfladen ville et par jordbunker i form af en sprælsk Kanye West-produktion eller et beskidt Timbaland-beat bestemt ikke have været forhindringer på vejen.