The Hold Steady
The Hold Steady er ikke underfundigt skæve eller gispende hippe, men holder sig også på deres tredje album til klassiske og konservative opskrifter. Klaveret, den gamle svinger, spiller en fremtrædende rolle og finder her sammen med elektriske og akustiske guitarer, bas, trommer og et par strygere fælles fodslag omkring vellydende, medrivende rockmusik.
Og tyg så lidt på den her: ‘Boys and Girls in America’ er mindst ligeså lytteværdig for sine tekster som for sin musik. Ikke ulig Bruce Springsteen er sanger og tekstforfatter Craig Finn historiefortæller om en hals og ved nok, hvad der rører sig i USA, især blandt ungdommen som han kærligt og skarpt tegner fra fri fantasi og ufortyndet realisme med udsøgt sans for detaljer og persontyper.
‘First Night’ om tre American low-lives er en sentimental og rørende ballade, der viser tænder til sidst. I den nedskrællede ‘Citrus’ konstaterer Finn bitter-tørt »I’ve had kisses that make Judas seem sincere«, og så er numre som ‘Stuck between Stations’ og ‘Chillout Tent’ fuldt udviklede, højoktan-sange, der bringer hæder og ære til rock og pop forstået i bred forstand.
The Hold Steady er for dem, der har udskiftet den snærende indie-uniform med en mere løsthængende t-shirt og som bliver forpustede af at halse efter morgendagens ‘next big thing’, men som stadig nægter at gå på kompromis med kvaliteten. Denne plade er som skabt til at holde af og fordybe sig i.