Malcolm Middleton
I kølvandet på 2007-albummet, ‘A Brighter Beat’, og succesen med det sarkastiske julehit ‘We’re All Going to Die’, der kort før jul nåede en pæn placering på den engelske singlehitliste, har den skotske singer-songwriter Malcolm Middleton ikke hvilet på laurbærrene. Tværtimod. Faktisk har han ved at søge tilbage til en næsten fuldbyrdet akustisk og afdæmpet tone begået en lille perle: Et simpelt folkalbum af næsten gammeldags dimensioner, et langsomt virkende og vindende album af de sjældne.
Den tidligere Arab Strap-halvdel er denne gang i hælene på oprindelige inspirationskilder og amerikanske artsfæller som Smog og Bonnie ‘Prince’ Billy. Med sin ærkeskotske arbejdervokal lægger han fornøjeligt ud på ‘A Week Off’ med selvironi, som kun briterne frembringer den: »I’ll write a good song just give me more time, it’s easy hating yourself it’s hard making it rhyme«. Umiddelbart efter får den britiske (drikke)kultur et fint observeret hak i tuden på den brillante ‘Blue Plastic Bags’ – gæt selv, hvad der er i de blå poser i dette lille stykke socialrealisme!
Albummet er langt hen ad vejen et eminent lyrisk portræt af Middletons hjemby Glasgow tilsat simple guitarakkorder og fint doserede mængder trommer, strygere, klaver og kor. Denne begrænsningens kunst kulminerer i en overraskende coverversion af Madonna-nummeret ‘Stay’ og albummets kronjuvel, den syv minutter lange og sublime ‘Love Comes in Waves’.